بخشدار هزارجریب نکا با اشاره به خسارت وارد شده در بخش جاده‌های بین مزارع بخش هزارجریب، تصریح کرد: خسارت واردشده در برف، کولاک و سرمای اخیر در این منطقه به جاده بین مزارع 7 میلیارد ریال تخمین زده شده است و خسارت به بخش دام سبک و سنگین این منطقه هم 200 میلیون ریال برآورد شده است.

خسارت 12 میلیاردی به بخش کشاورزی و دامداری هزار جریب

 

به گزارش شرق پرس ( شرق مازندران) محمد محمدیان در گفت‌وگو با  فارس اظهار داشت: با جمع‌بندی‌های انجام شده بیشترین خسارت وارد شده به بخش کشاورزی و در جاده‌های بین مزارع کشاورزی، باغات و مرکبات و دام بوده است.

 

بخشدار هزارجریب نکا افزود: خسارت وارد شده به بخش کشاورزی در بخش هزارجریب نکا در دانه روغنی، درختان سیاه‌ریشه، مرکبات، صیفی‌جات و سبزی‌جات بوده است که ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال به این بخش خسارت وارد شده است.

 

وی با اشاره به خسارت وارد شده در بخش جاده‌های بین مزارع بخش هزارجریب، تصریح کرد: خسارت واردشده در برف، کولاک و سرمای اخیر در این منطقه به جاده بین مزارع ۷ میلیارد ریال تخمین زده شده است و خسارت به بخش دام سبک و سنگین این منطقه هم ۲۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

این مسؤول با اشاره به اینکه خسارت‌هایی هم در بخش جاده‌سازی، آب، برق و امکانات زیربنایی وارد شده است، ادامه داد: در بررسی‌های اولیه خسارت بخش کشاورزی برآورد شده است و بقیه خسارت‌ها تا فردا اطلاع‌رسانی می‌شود.

محمدیان با اعلام اینکه براساس توصیه‌های کارشناسان کشاورزی، آب ‌پاشی و دود کردن در باغات برای گرم‌تر کردن دما مهم‌ترین عامل در نگه داشت درست مرکبات و جلوگیری از تلخی آن است، افزود: کشاورزان مناطق مختلف با توجه به این توصیه‌ها، کارهای عملی مناسبی را برای جلوگیری از خسارت به باغات انجام دادند.

وی گفت:‌ در حال حاضر دارای دمای هوای نسبتاً سردی در مناطق روستایی و کوهستانی هستیم که این دما در انتهای شب کاهش چشمگیرتری دارد که همچون گذشته انتظار داریم مردم با صبوری، کمک‌کار ما و نیروهای خدمات‌رسان بوده و شبکه‌های آب‌رسانی خود را با عایق‌های مناسب بپوشانند.

بخشدار هزارجریب نکا ادامه داد: هم‌اکنون مهم‌ترین مشکل با توجه به سردی هوا و یخبندان موجود بعد از بارش برف در مناطق کوهستانی، لغزندگی جاده‌ها، ترکیدگی لوله‌ها، قطع آب است که به دلیل یخ‌زدگی سیستم آب‌رسانی که بیشتر فلزی هستند و در دمای زیر صفر درجه، رخ می‌دهد.

این مسؤول بیان کرد: وجود یخبندان در جاده و لغزندگی جاده‌ها در شرایط فعلی خطرناک‌تر از برف است که همراه داشتن امکانات لازم، تجهیزات، لباس گرم، زنجیر چرخ و… در جاده‌های مختلف روستایی الزامی است.

محمدیان افزود: همشهریان، مسافران و افرادی که قصد تردد در محورهای مختلف اصلی و فرعی منطقه هزارجریب را دارند باید با رعایت نکات ایمنی برای خودرو و ایجاد ایمنی و سلامت برای خود و خانواده حرکت کرده و خودروی خود را به زنجیر چرخ مجهز کنند.

وی گفت: با توجه به یخ‌زدگی جاده‌های روستایی در حال حاضر نمک مورد نیاز برای جاده‌ها در راهدارخانه منطقه موجود است و نمک‌پاشی جاده‌ها توسط نیروهای راهداری انجام می‌شود و با مساعد شدن هوا برای تهیه نمک مورد نیاز در آینده اقدام می‌شود تا با مشکل مواجه نشویم.