سیدجعفر موسوی معاون اطلاعات و عملیات قرارگاه زیستی سازمان پدافند غیرعامل درباره کاهش تولید خاویار مازندران دست به افشاگری زده و گفت: ما معتقدیم این اقدام عامدانه و با هدایت رژیم صهیونیستی انجام شده، زیرا این رژیم از چند دهه قبل قسم خورده بود که تجارت خاویار ما را نابود می‌کند.

دستهای پنهان رژیم صهیونیستی در کاهش تولید خاویار مازندران !؟

 

 به گزارش شرق پرس ماهیان خاویاری یا استورژون، از خانواده تاس‌ماهیان، از جمله گونه‌های آب‌زی کم‌نظیری هستند که از قدمتی چند صد میلیون ساله که به عصر ژوراسیک بازمی‌گردد بر خوردارند و از این رو ماهیان خاویار را فسیل‌های زنده جهان می‌نامند که همراه با تکاملی فیلوژنی تا به امروز بازمانده‌اند.

 

 

 دریای خزر منبع اصلی این نوع ماهی گرانقیمت در جهان است به طوری که ۹۳ درصد خاویار جهان از دریای مازندران یعنی بخش ایرانی دریای خزر به دست می‌آید و در این بین کرانه‌های شرقی دریای خزر بویژه سواحل بندر ترکمن (از خلیج حسنقلی تا میانکاله) مهم‌ترین محل صید ماهیان خاویاری است که به تنهایی نیمی از خاویار ایران در آنجا استحصال می‌شود.

 

 

اما این در حالیست که بر اساس خوش بینانه ترین آمارها، در دهههای گذشته میزان صید ماهیان خاویاری دستکم ۳۰۰ برابر کاهش یافته و افزون بر دخالت انسانی از داخل ایران، جدیدا دلایل بیولوژیک توسط کشورهای متخاصم با اقتصاد ایران نیز، مطرح شده است.

 

 

سیدجعفر موسوی معاون اطلاعات و عملیات قرارگاه زیستی سازمان پدافند غیرعامل در اینمورد اخیرا دست به افشاگری زده و گفته: ” فُک خزری، ماهی کیلکا و اوزون برون از گونه‌های جانوری بومی دریای خزر هستند، موجود زنده «شانه‌دار» به عنوان یک گونه مزاحم برای محیط زیست دریای خزر متعلق به اقیانوس اطلس است که از طریق کشتی وارد دریای خزر شده است. ما معتقدیم این اقدام عامدانه و با هدایت رژیم صهیونیستی انجام شده، زیرا این رژیم از چند دهه قبل قسم خورده بود که تجارت خاویار ما را نابود می‌کند.

 

 

 جانور گوشتخوار شانه‌دار با برهم زدن چرخه غذایی دریای خزر رشد، تکثیر و حیات گونه‌های بومی این دریاچه را تهدید می‌کند به طوری که از زمان ورود این جانور، میزان پلانکتون‌های خزر ۷۵ درصد کاهش یافته است. پلانکتون غذای اصلی ماهی‌های خزر است که با کاهش آن غذای ماهی خاویاری کم شده و این گونه جانوری بومی رو به تهدید است.

 

 

از سال ۱۹۷۹ صید ماهی کیلکا در دریای خزر روند کاهشی داشته و از ۹۰ هزار تن به ۲۰ هزار تن در سال ۱۳۹۰ رسیده است. با کاهش ماهی کیلکا که غذای ماهی خاویار به شمار می رود، صید این ماهی نیز به صورت جدی کاهش یافته است.”

 

در حال حاضر ایران سالانه ۲۲ میلیون بچه ماهی خاویاری پرورشی از گونه قره برون را در دریا رهاسازی می‎کند تا با این روش هم جلوی انقراض این گونه ارزشمند را گرفته و هم با وجود موانع متعدد، چرخ اقتصاد خاویاری خود را به کوری چشم عوامل آلاینده داخلی و عوامل جنگ بیولوژیک خارجی همواره در چرخش نگه دارد.

 

 

تابناک مازندران در پایان می نویسد؛ خاویار ماهی ویژه و صادراتی ایران است که به دلیل قیمت بالای آن (بیش از ۴ میلیون تومان به ازای هر کیلو گرم) ۹۹درصد مردم مازندران و گلستان یعنی منبع اصلی تولید این ماهی تابحال از آن نخورده اند!