آیت الله طبرسی نماینده ولی فقیه در مازندران با اعلام اینکه دولت امیرآباد را بعنوان منطقه آزاد اعلام کرد از نمایندگان خواست اختلاف نظر را کنار بگذارند

آیت الله طبرسی : دولت امیرآباد را بعنوان منطقه آزاد اعلام کرد/ نمایندگان با اختلافات فرصت سوزی نکنند

 

به گزارش شرق پرس( شرق مازندران) آیت الله نورالله طبرسی در نشست شورای برنامه ریزی مازندران افزود : برای مردم ما انتخاب مکان منطقه آزاد تفاوتی ندارد و اینکه در شرق و یا غرب مازندران این انتخاب صورت گیرد، اهمیت چندانی ندارد.

وی اضافه کرد : این استان با ظرفیت های موجود از داشتن منطقه آزاد که مطالبه سه دهه مردم این منطقه است، محروم است و دولت تدبیر و امید گام خوبی برداشت و باید این حرکت را تمام کند.

دولت در حال حاضر منطقه بندری امیراباد در شرق مازندران را به عنوان منطقه ازاد اعلام کرد.

آیت الله طبرسی بخشی از تاخیر در تعیین تکلیف منطقه آزاد مازندران را ناشی از اختلاف نظر نمایندگان برای انتخاب مکان دانست.

و با انتقاد از این اختلاف نظر، خواهان وحدت نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برای به سرانجام رسیدن منطقه آزاد در این استان شد.

وی اضافه کرد : پیش از این نیز مردم مازندران به دلیل اختلاف نظر و فرصت سوزی ها دچار ضرر و زیان شدند و پروژه های بزرگی چون پتروشیمی را از دست دادند و نباید این اتفاق برای منطقه آزاد نیز تکرار شود.

امام جمعه شهرساری اظهارداشت : دولت برای تعیین مکان منطقه آزاد کار کارشناسی دقیقی را انجام دهد و هر منطقه ای که مستعد برای این کار است را اعلام کند.

آیت الله طبرسی افزود : البته این استان ظرفیت لازم برای داشتن ۲ و یا سه منطقه آزاد را دارد و باید این بخش از مطالبات مردم نیز مورد توجه دولتمردان قرار گیرد.

 انتقاد از کمبود زیرساخت های صنایع تبدیلی در مازندران

نماینده ولی فقیه در مازندران گفت که این استان با وجود داشتن ظرفیت های بالا در حوزه کشاورزی از داشتن صنایع تبدیلی مدرن با کمبودهای زیادی مواجه است.

آیت الله طبرسی از کم تعداد بودن واحدهای آبمیوه گیری و کنسانتره میوه را مهمترین مشکل مازندران به عنوان قطب کشاورزی به خصوص باغداری در کشور اعلام کرد و افزود : هم اکنون چهار واحد کوچک آبمیوه گیری و کنسانتره میوه در این استان وجود دارد که پاسخگوی نیاز منطقه نیست و بخشی از میوه های استان برای فراوری به استان های دیگر ارسال می شود.

وی با اشاره به خسارت برف بر مرکبات مازندران در آذرماه سال جاری افزود : در شرایط فعلی به دلیل کم تعداد بودن صنایع فراوری در این بخش مرکبات ما برای آبگیری به استان های دیگر ارسال می شود و باغداران ما با بی مهری مواجه اند.

امام جمعه ساری اظهارداشت : این در حالیست که ما باید در استان به اندازه نیاز صنایع تبدیلی داشته باشیم تا در مواقع ضرروی به کمک باغداران و زارعان ما برسند.

وی خواهان توجه مسوولان استانی برای توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی در مازندران شد.

براثر برف و یخبندان آذرماه سال جاری در مازندران بیش از ۵۰ درصد از باغات مرکبات و کیوی بین ۳۰ تا ۷۰ درصد دچار خسارت شدند.

به گزارش ایرنا, در مازندران ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی باغی زیر پوشش باغات مرکبات از جمله پرتقال و نارنگی قرار دارد که حدود ۲.۵ میلیون تن از این باغات مرکبات برداشت می شود و ۴۰ درصد نیاز کشور در بخش مرکبات از مازندران تامین می شود.