ورود گردشگران مختلف داخلی و خارجی به شهرستان نکا در شرق استان مازندران بیانگر جاذبه‌های مختلف آن برای مسافران است اما زیرساختهای ضعیف گردشگری ازجمله کمبود اقامتگاههای رسمی مشکلاتی است که در مقابل توسعه این صنعت قرار دارد.

زیرساخت های ضعیف گردشگری در شهرستان نکا

 

 

به گزارش شرق پرس, نکا به عنوان یکی از شهرستان‌های شرق استان مازندران با طبیعت زیبا در جنگل، کوه و دشت و چشم‌اندازهای منحصربه‌فرد و دارا بودن اماکن باستانی، غارها و تپه‌های مختلف، به یک منطقه جذاب و دیدنی برای مسافران نوروزی در سال‌های اخیر تبدیل شده که کمبود هتل و مهمان‌سرا از جمله ضعف‌های این شهرستان است.

 

 

ورود گردشگران مختلف داخلی و خارجی در طول سال به شهرستان نکا و استقبال مسافران نوروزی از سفر به این منطقه پرجاذبه در شرق استان مازندران بیانگر جاذبه‌های مختلف این شهرستان برای گردشگران و مسافران است که این مهم، توجه مسئولان و صاحب‌نظران به افزایش اماکن اقامتی برای استقرار مسافران را بیشتر می‌کند.

 

 

برخی از مسافران و شهروندان نکایی نیز با اشاره به کمبودهای مختلف بخش اقامتی در این شهرستان خواستار توجه به این بخش و افزایش هتل‌ها و اقامتگاه‌های دائمی و موقت در این شهرستان شدند.

 

 

بردیا سهرابی یکی از گردشگران در شهرستان نکا با اشاره به کمبود فضای اقامتی در این شهرستان به فارس گفت: شهرستانی با جاذبه‌های گردشگری فراوان همچون نکا نیازمند هتل‌هایی متناسب با این ظرفیت‌ها است تا گردشگران و مسافران با خیال آسوده از این طبیعت بکر در فرصت مناسب استفاده کنند.

 

 

وی افزود: نبود هتل‌ و مهمان‌سرا با قیمت مناسب در این شهرستان، موجب می‌شود که زمان ماندگاری کم شده و با محدود بودن زمان اقامت روبه‌رو شویم و استفاده از ظرفیت‌های گردشگری در این شهرستان را از دست بدهیم که امیدواریم مسئولان امر در این زمینه با دغدغه بیشتری وارد عمل شده و با بررسی فعالیت شهرهای گردشگرپذیر در استان‌های مختلف، این شهرستان را نیز به جایگاه واقعی‌اش در گردشگری برسانند.

 

 

سمیه نورافزا از دیگر مسافران این شهرستان نیز با اشاره به کلبه‌ها و خانه‌های روستایی در مناطق کوهستانی به فارس گفت: توجه به روستا و رونق‌بخشی به صنعت توریسم در این مناطق نیز می‌تواند موجب شناساندن فرهنگ این مردم و صنایع دستی و محلی آنان شود که امیدواریم در این رابطه تلاش بیشتری انجام شود.

 

 

وی ادامه داد: توجه به اماکن اقامتی در روستاها نیز از دیگر مشکلاتی است که با آن روبه‌رو بودیم و مکان اقامتی در روستاها برای شب وجود نداشت که باید در این زمینه مسئولان با برنامه‌ریزی بیشتری وارد شوند.

 

 

برخی از شهروندان با جاذبه‌های گردشگری نکا آشنا نیستند

 

 

محمدعلی صفری از شهروندان شهرستان نکا نیز با بیان اینکه برخی از جاذبه‌های گردشگری و باستانی این شهرستان به‌درستی برای مردم و شهروندان بازگو نشده است، به فارس گفت: برخی از شهروندان با جاذبه‌های گردشگری نکا آشنا نیستند که باید در ابتدا این جاذبه‌ها به مردم شناسانده شود.

وی اظهار کرد: تخت رستم از جمله آثار باستانی مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است که هنوز مردم نکا با این اثر که در حاشیه ورودی شهر نکا و نرسیده به میدان امام حسین(ع) قرار دارد آشنا نیستند و آثار مختلفی همچون تپه‌های مختلف در اطراف شهر نکا وجود دارد که ناشناخته مانده و نیازمند شناساندن به مردم و گردشگران است.

صفری با بیان اینکه برخی از افراد شهرستان نکا را شهرستانی صنعتی می‌دانند و سعی در کم‌رنگ کردن بعد گردشگری در این شهرستان دارند، افزود: ما منکر بُعد صنعتی این شهرستان نیستیم اما در کنار صنعت، با توجه به پیشینه این شهرستان در دارا بودن غارها و تپه‌های باستانی و طبیعت بکر، نمی‌توان بعد گردشگری این شهرستان را نادیده گرفت، لذا باید برای تقویت گردشگری و افزایش اقامت و توجه به هتل‌های مختلف و ارزان‌قیمت در رونق اقتصادی این بخش، تلاش شود.

شهرام صمدی از دیگر شهروندان نکایی نیز با اشاره به اینکه شهرستان نکا دارای توانمندی‌ها و ظرفیت فراوانی در زمینه گردشگری است که باید این ظرفیت‌ها به مردم و جامعه شناسانده شود، به خبرنگار فارس گفت: هر چهار فصل سال، در شهرستان نکا دارای گردشگری بی‌نظیر با دارا بودن این مواهب الهی هستیم که باید در شناساندن این ظرفیت‌ها تلاش شود.

وی ادامه داد: وجود ظرفیت‌ها و امکانات مختلف گردشگری در کنار دارا بودن راه زمینی، راه‌آهن و نزدیکی به فرودگاه دشت ناز، بیانگر فراهم بودن زیرساخت‌های لازم برای توسعه گردشگری است که باید در این زمینه با استفاده از توان سرمایه‌گذاران تلاش کرد.

 

 

 نکا، سرزمین گردشگری

 

 

فرماندار نکا نیز با اشاره به اقامت بیش از ۳۰ هزارنفری گردشگران و مسافران در طول نوروز امسال در این شهرستان به فارس گفت: شهرستان نکا نه‌تنها به‌عنوان یک شهرستان گردشگری، بلکه باید در قالب سرزمین گردشگری دیده شود.

جعفر احمدی با اشاره به آثار باستانی و طبیعت بکر شهرستان نکا، این شهرستان را مستعد جذب گردشگر دانست و اظهار کرد: امکانات لازم برای جذب گردشگر و مسافر در این ایام اندیشیده شده است اما با توجه به ظرفیت گردشگری، هتل میلاد نکا به‌عنوان تنها هتل این شهرستان، پاسخگوی نیاز گردشگران و اقامت آنان نیست.

وی افزود: البته در طول نوروز امسال علاوه بر هتل میلاد، خانه مسافر و مدارس این شهرستان نیز برای اقامت مسافران و گردشگران درنظر گرفته شده بود و مشکلی برای اقامت وجود نداشت اما برای اینکه صنعت گردشگری رونق یابد، این شهرستان نیازمند افزایش هتل‌های مناسب و ارزان‌قیمت است تا تعداد بیشتری از مسافران این شهرستان را برای اقامت درنظر بگیرند.

فرماندار نکا با اشاره به اینکه ظرفیت استفاده از توان سرمایه‌گذاران در بخش احداث هتل، مهمان‌سرا و مسافرخانه در شهرستان نکا فراهم است، گفت: تمام ظرفیت‌های مختلف سرمایه‌گذاری در این شهرستان برای جذب گردشگر و بهره‌مندی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی، مذهبی، بومی و محلی، تاریخی و… فراهم است و از حضور سرمایه‌گذاران در این بخش استقبال می‌شود.

احمدی افزود: مسافران و گردشگران در نوروز امسال نشان دادند که ناپایداری جوی هم مانع ورود و کاهش حضور گردشگران و مسافران به این استان و شهرستان نمی‌شود، لذا این مسئله وظیفه ما را در قبال گردشگران و فراهم کردن زیرساخت‌های گردشگری و اقامتی دوچندان کرده است که افزایش هتل‌ها و اماکن اقامتی در نکا با قوت پیگیری می‌شود.

 

 

 بازدید حدود ۲۰ هزار گردشگر از جاذبه‌های گردشگری نکا

 

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز با اشاره به بازدید حدود ۲۰ هزار نفر از مسافران و گردشگران نوروزی از جاذبه‌های گردشگری و طبیعی این شهرستان به خبرنگار فارس گفت: شهرستان نکا دارای توانمندی‌های‌های بالقوه‌ای برای توسعه بخش گردشگری است که در شناساندن این ظرفیت‌ها با تمام توان وارد شده‌ایم و تلاش داریم تا زیرساخت‌های لازم در این‌باره، بیش از پیش تقویت شود.

حسین ایزدی یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های بخش گردشگری نکا را افزایش هتل‌های این شهرستان عنوان کرد و افزود: در این بخش، باوجود فراهم کردن امکانات لازم برای گردشگران در نوروز ۹۵، با کمبودهایی روبه‌رو بودیم و بنا داریم تا تعداد هتل‌ها و مراکز اقامتی در شهر افزایش داده شود.

به گزارش فارس، بخش گردشگری در شرق استان مازندران و شهرستان نکا،  ظرفیتی مهم و بی‌نظیر برای رونق اقتصادی است که نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌های مختلف گردشگری و اقامتی برای مسافران توسط مسئولان و در دستور کار قرار دادن ساخت هتل‌های ارزان برای جذب بیشتر گردشگران است.

ارگان‌ها و نهادهای فراوانی برای فراهم کردن زیرساخت‌های مختلف گردشگری و رونق آن در این شهرستان وارد کار شده‌اند و در بحث گردشگری اقدامات بسیار خوبی انجام شده است اما اگر بنا داریم این گردشگری به نتیجه مطلوب منتهی شود، باید ضمن تقویت زیرساخت‌ها و فعال کردن بخش‌های مختلف خصوصی و عمومی در بخش گردشگری، با تکیه بر توان داخلی برای اقتصاد مقاومتی تلاش کنیم تا ضمن توجه به گردشگری و ارائه جاذبه‌ها و داشته‌های خود به جامعه، برای جذب توریست و رونق اقتصادی تلاش شود.

مریم نظری

 

 

 

 

 

 

فارس