در حال حاضر ظرفیت صادرات محصولات کشاورزی مازندران به سالانه 200 میلیون دلار می رسد این درحالیست که با شناسایی بازارهای هدف و رفع موانع می توان این سهم را تا چند برابر افزایش یابد.

saderat

 

در حالی از مازندران به عنوان قطب تولیدات کشاورزی یاد می شود که تولیدکنندگان برای صادرات محصول با مشکلات عدیده ای روبر هستند؛ مشکلاتی از جنس، بیمه، حمایت نشدن، بسته بندی، بازاریابی و بی اعتمادی.
 
 
 

به گزارش شرق پرس, در حال حاضر ظرفیت صادرات محصولات کشاورزی مازندران به سالانه ۲۰۰ میلیون دلار می رسد این درحالیست که با شناسایی بازارهای هدف و رفع موانع می توان این سهم را تا چند برابر افزایش یابد.

 

ناآشنایی با بازارهای هدف، نوبد رویکرد صادرات گرا، نبود سیستم حمل و نقل بین المللی، کمبود انبار و سورتینگ مناسبت، بی ثباتی در نرخ ارز، گواهینامه و قرنطینه از جمله مشکلاتی است که برخی صادرکنندگان مازندرانی به آن اشاره کرده اند.

 

 

این مشکلات درحالیست که به دلیل آنکه بسیاری از تولیدکنندگان با نیازهای بازارهای هدف آشنایی ندارند و از سوی دیگر برخی محصولات تولیدی مناسب صادرات نیستند، بین تولید و صادرات ناهمخوانی به وجود می آورد به طوری که تولیدکننده ساز خود را می نوازد و صادرکننده نیز ساز خود را. از این رو به تاکید کارشناسان نیاز است تا همخوانی بین تولید و صادرات در استان صورت گیرد.

 

بی توجهی به صادرات بخش کشاورزی

مدیرعامل شرکت بسته بندی پاک سمن و بسته بندی انواع آبزیان با بیان اینکه توجهی که به بخش کشاورزی می شود به آبزی پروری و شیلات نمی شود، گفت: صادرات در زمینه آبزی پروری، شیلاتی و محصولات قابل توجه است که باید به این صنعت توجه بیشتری شود.

 

مهرداد قلی پور با اشاره به فرهنگ و اخلاق صادراتی اظهارداشت: هر بازرگان و صادر کننده برای ورود به بازار هدف هزینه هایی را پرداخت می کنند تا به این بازار ورود پیدا کند و اگر بدنبال حمایت از صادرات هستیم باید در بازار های خارجی دلیل عدم حمایت از صادرکنندگان کشور را آسیب شناسی کنیم.

 

قلی پور با بیان اینکه صادرکنندگان کشور بدنبال حمایت صد درصدی نیستند و با توجه به پروتکل های مختلف امضاء شده در خصوص پرداخت هزینه های صادرات، اذعان داشت: متاسفانه  در اجرای پروتکل ها، سیاسی عمل می کنند تا اقتصادی و این یک بی اعتمادی برای صادرکنندگان است.

 

وی بیان کرد: خوشبختانه محصولات شیلاتی شمال و جنوب کشور حرف اول را می زند که باید استانداردهای بین المللی در زمینه بسته بندی و کیفیت آنها مد نظر گرفته شود.

 

قلی پور با بیان اینکه کشورهای دیگر محصولات کشور را با استانداردهای خود خواهان هستند، خاطرنشان کرد: بدلیل مسائل بی ثباتی در یورو و دلار و تهیه برخی ماشین آلات از کشورهای اروپایی طرح هایی را برای معرفی به بانک ارائه می دهیم ولی توجیه اقتصادی ندارد و نمی توان بانک ها را متقاعد کرد.

 

همچنین مدیرعامل شرکت رویا چای تنکابن با بیان اینکه مشکلات و درد و دل ها بسیار زیاد است، افزود: با توجه به اینکه مازندران بغیر از کشاورزی چیز دیگری ندارد باید برای محصولات کشاورزی همچون کیوی و نارنگی بیشترین سرمایه گذاری انجام شود.

 

 

بسته بندی از مشکلات بازرگانان است

حسن قهرمانی بیان کرد: متاسفانه بازرگانان بهترین بسته بندی را سبد پلاستیکی می دانند که خیلی فراوان و ارزان تولید می شود که این شیوه غلط است و مشکلات خاص خود را بهمراه دارد.

 

وی با بیان اینکه باید صادر کنندگان را حمایت کنند، گفت: متاسفانه ۴۰۰ میلیون تومان وام با بهره پایین به وکیل و پزشک برای احیای دفتر وکالت و تجهیزات پزشکی اختصاص می دهند اما به صادر کنندگانی که ۵ سال قدمت صادراتی دارند تسهیلاتی ارائه نمی دهند. همه مسئولان از مشکلات صادرات همچون بیمه، جابجایی، فروش، بسته بندی و برگشت پول آگاهی دارند و باید عمیق برای آن چاره ای اندیشیده شود.

 

قهرمانی با بیان اینکه تمام زندگی صادر کننده صادرات و واردات محصولات کشاورزی است و نباید فردی به آن نگاه کرد، افزود: بنده بعنوان یک صادر کننده که سال گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار کیوی، سبزی و زعفران صادر کردم اما در سال جاری صادرات را انجام ندادم.

 

وی یکی از مشکلات صادرکنندگان را ورود کیوی کشور هفته گذشته در بازار مسکو عنوان کرد و افزود: متاسفانه خارجی ها اسم محصول ایرانی را بر روی محصولات کشاورزی صادر شده حک می کنند که این یک بی احتیاطی است و اسم بازار ایران را خراب کرده است.

 

وی با بیان اینکه صادرات محصولات کشاورزی کشور توسط واسطه انجام می شود، گفت: چرا باید ۹۰ درصد کیوی کشور توسط دلالان آذربایجان از مرز خارج شود؟ برگزاری نمایشگاههای مختلف در استان می تواند برای جذب خریداران خارجی و ورود ارز به کشور کمک شایانی کند و قیمت تعرفه ارزش صادرات، حجم صادرات محصولات کشاورزی را کاهش می دهد.

 

برای ورود به بازار روسیه حمایت دولت نیاز است

همچنین عضو اتحادیه صادر کنندگان با بیان اینکه بازار روسیه یک بازار بزرگ است، افزود: برای ورود به بازار روسیه باید حمایت دولت، بازارچه، ایجاد نمایشگاه در دستور کار قرار گیرد. هر صادر کننده نمی تواند به این بازار ورود پیدا کند و کالای خود را بفروش برساند، باید یک برنامه ریزی برای ورود کالاهای صادراتی کشور داشته باشد.

 

موسی آقائی به اجاره سردخانه محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود: صاحب سردخانه ها برای تخلیه، بارگیری ها به کارگران پیمانکاران سه تومان دستمزد می دهند اما از مردم کیلویی ۳۰ تومان محصول را خریداری می کند و باید پیگیری لازم برای رفع مشکلات شود.

 

همچنین صادر کننده دیگر نقدینگی، حمل و نقل، مسائل سیاسی و وجود توریست و گردشگر را از مشکلات صادر کنندگان عنوان کرد.

 

علی تقی پور با گلایه از سازمان جهاد کشاورزی گفت: حساسیت استان مازندران در خصوص قرنطینه ها بسیار زیاد شده است و در این خصوص استان های همجوار و مرز مشکل قرنطینه را برای صادر کنندگان مازندران رفع می کنند.

 

این صادر کننده با بیان اینکه پرتقال استان باکیفیت و مرغوب نیست، اظهارداشت: مقصر صادر کننده نیست بلکه تولید برای صادرات مطلوب نیست چرا تولیدکننده هیچوقت نمی تواند صادر کننده باشد.

 

تقی پور  از سازمان جهاد کشاورزی خواست مدیران متخصص جهاد کشاورزی را دولت و متولیان امر به کشورهای دیگر اعزام کنند و به فکر هزینه اعزام آنها نباشند، زیرا این امر موجب شناخت و آشنایی مدیران از محصولات کشاورزی کشورهای دیگر می شود.

 

لزوم تشکیل کمیته هم اندیشی برای رفع مشکلات صادر کنندگان

همچنین محمدرضا گودرزی مدیرعامل شرکت آبادگران خزر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه باید یک کمیته هم اندیشی برای رفع مشکلات صادر کنندگان تشکیل شود، اظهارداشت: بازار تعیین کننده ورود محصولات کشاورزی است و صادر کنندگان باید نگاه صادراتی داشته باشند.

 

مجید فانی صادرکننده دیگر محصولات کشاورزی از مازندران یکی دیگر از مشکلات صادرکنندگان در استان مازندران را نهادینه نشدن فرهنگ صادرات در استان عنوان کرد و اظهارداشت: در کشورهای دیگر همچون ترکیه و چین همزمان با کاشت نهال تصمیم برای برداشت محصول به بازار هدف معین گرفته می شود نه اینکه در استان بعد از برداشت محصول باغات بدنبال سورتینگ، جابجایی و صادرات آن مد نظر قرار می گیرد.

 

وی مشکل دیگر صادر کنندگان را حمایت دولت و مسئولین متولی محصولات کشاورزی عنوان و اذعان داشت: صادرکنندگان تضمین پرداخت مبلغ توسط خریداران را خواهان هستند.

 

فانی با بیان اینکه باید نرخ تعرفه ترجیهی بازار هدف برای صادرکنندگان مشخص شود، گفت: صادرکننده و صادرات در کشور و استان حرفه ای نیست و این بدلیل نااگاهی و شناخت از بازار هدف است.

 

تغییر و ایجاد سلایق در بازار با صادرکنندگان   

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه در شرایط سخت می توان با تفکر، نوآوری و ارائه راهکارها مشکلات را آسیب شناسی و برطرف کرد، گفت: مسائل و مشکلاتی همچون گواهینامه، قرنطینه، تسهیلات بانکی، حمل و نقل، بسته بندی و درجه بندی کیفیفیت وجود دارد و سلایق بازار با صادر کنندگان می توانند این رویه را تغییر دهند.

 

دلاور حیدر پور با بیان اینکه دولت باید به بخش خصوصی و صادر کنند کمک کند، اظهارداشت: دولت باید تمام زمینه ها را برای صادر کننده فراهم کند تا آنها بتوانند از ظرفیت های موجود در استان استفاده کند.

 

وی با اشاره به وجود بازار بزرگ مواد غذایی دنیا در روسیه، اذعان داشت: این کشور بدلیل بعد مسافتی، همسایگی با کشور و شرایط بحران بالاجبار به ایران روی آورده و باید از این موقعیت بهترین استفاده ممکن شود و تولید باید بر اساس صادرات بنا شود و استانداردها را باید بر اساس نیاز بازار هدف شکل و ارتقاء دهیم.

 

مازندران در زمینه تولید انواع محصولات کشاورزی در کشور رتبه های برتر را داراست که باید با اتخاذ سیاستهای اصولی برای صادرات مناسب برنامه ریزی و تلاش شود.

مهر