رییس اتحادیه خشکبار و آجیل گفت: به طور میانگین می‌توان گفت قیمت آجیل در مقایسه با سال گذشته حدود 10 تا 15 درصد کاهش یافته است.

قیمت آجیل کاهش یافت

 

 

شرق پرس:  به گفته رییس اتحادیه خشکبار دلیل افزایش قیمت برخی خشکبار مثل بادام هندی، بادام آمریکایی یا مغز گردوی شیلی جلوگیری از واردات غیرقانونی خشکبار بوده، ولی به طور کلی در شش ماه گذشته رکود بر بازار حاکم بوده و قیمت بقیه اقلام ‌ نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

 

ایسنا نوشت: مصطفی احمدی اظهار کرد: به طور میانگین می‌توان گفت قیمت آجیل در مقایسه با سال گذشته حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است.

 

وی ادامه داد: البته پسته از این قاعده مستثنی است چون با توجه به صادراتی بودن آن و این‌که قیمت آن را دلار مشخص می‌کند، تنها کالایی است که در حال حاضر قیمتش با گذشته تفاوت چندانی نکرده و فقط حدود ۵ تا ۶ درصد گران تر شده است.

 

احمدی گفت: سال گذشته حدود ۱۸۰ هزار تن پسته در ایران تولید شد که ۱۱۰ هزار تن آن صادر شد و پیش‌بینی‌ها حاکی از تولید ۱۹۰هزار تنی آن در سال جاری است.

 

رییس اتحادیه خشکبار و آجیل فروش همچنین درباره تولید میوه خشک توضیح داد: میوه خشک تولید داخلی است و وارداتی در این زمینه نداریم. با توجه به این که حدود سه سالی است فعالیت در این زمینه آغاز شده ولی استقبال خوبی از این موضوع نشده است و صادرات چندانی نیز نداریم.

 

وی در عین حال بیان کرد: متاسفانه در چند سال گذشته هزینه تولید ما بالا بوده که امیدواریم در دولت جدید این موضوع اصلاح شود. باید هزینه تولید‌مان را کاهش دهیم، چون هر چقدر قیمت کالاها مناسب‌تر باشد فروش بیشتری خواهیم داشت.

 

او درباره امکان تولید بادام هندی در ایران نیز گفت: بادام هندی آب و هوای خاص خود را می‌طلبد و کشور ما امکانات تولید در این زمینه را ندارد.

 

به گفته وی بادام هندی در اصل آفریقایی است ولی هندی‌ها آن را به صورت خام از آفریقا خریداری کرده و طی فرآوری که روی آن انجام می‌دهند بادام را از پوست آن خارج کرده و پس از آن صادر می‌کنند که سریلانکا نیز در کنار هند در این زمینه فعال است.