گردشگری سلامت صنعتی نوظهور در صنعت توریسم مازندران به شمار می رود و مازندران با داشتن ظرفیتها و مزیت های فروان مقصد خوب این رشته از گردشگری به شمار می رود

به گزارش شرق پرس، ایران و صد البته مازندران سرشار از منابع گردشگری است، منابعی که موجب شده تا فرصت ایجاد شاخه‌های مختلف گردشگری چون گردشگری سلامت فراهم شده و میزبانی کنفرانسی با نام کنفرانس «گردشگری سلامت کشورهای اکو» را بپذیرد.

اگرچه نبود زیرساخت مانعی برای تسریع روند صنعتی شدن گردشگری به شمار می‌آید، اما فقر برنامه‌ریزی و آگاهی کامل برای تبدیل این منابع به جاذبه اهمیت بیشتری دارد.

آب و هوایی پاک، طبیعتی چشم‌نواز، ییلاقات بکر، روستاهای متعدد و جنگل‌های با تنوع پوشش‌های گیاهی و جانوری که مازندران را به پرترددترین استان کشور و محلی مناسب برای تفریح و گذران اوثات فراغت تبدیل کرده، این روزها با طرح انواع و اقسام رشته‌های گردشگری بُعد جدیدی به خود گرفته‌اند. مقوله سفر که تاکنون به‌طور غیرمستقیم در صحت و سلامت انسان نقش داشت و بر آن تاکید می‌شد، دست‌مایه سوژه‌های مختلف توریسم به ویژه شاخه‌ای نو از گردشگری چون گردشگری سلامت شده است. شاخه‌ای که گردش مالی‌اش در برخی از کشورها از گردش مالی بخش صنعت نیز بیشتر است.

رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی کشور نیز از گردشگری به‌عنوان یکی از سه فعالیت اقتصادی نام می‌برد که از نقش و اقبال بسیار بالایی در کنار صنعت نفت و خودروسازی برخوردار است، به‌طوری که با درآمدهای چند ۱۰ میلیارد دلاری بخش عظیم درآمدهای ارزی خیلی از کشورها را تأمین می‌کند.

محمد کاوه افزود: در این راستا گردشگری سلامت به‌عنوان صنعتی نوظهور در صنعت گردشگری و اقتصاد توریسم جایگاه ممتازی را به خود اختصاص داده است، بر همین اساس مسئولان اقتصادی کشورهای پیشرفته بیشتر بودجه‌های کشورشان را برای ساختارسازی و پروژه‌های زیربنائی به این صنعت اختصاص داده‌اند و از این راه درآمدهای قابل توجهی دارند و سرمایه‌گذاران بیشتری را به این سمت هدایت کردند.

وی با بیان این‌که کشورهایی که دارای پزشکان حاذق، امکانات و خدمات درمانی بهتری هستند سهم بیشتری از بازار گسترده گردشگری سلامت را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: ایران با داشتن پزشکانی اندیشمند و حرفه‌ای در جهان پزشکی و پیشرو در کشف و ابداع شیوه‌های جدید درمان خیلی از بیماری‌های صعب‌العلاج و انجام عمل‌های جراحی موفق‌آمیز به جایگاه ویژه‌ای در دانش پزشکی دست پیدا کرد که می‌تواند در بخش گردشگری سلامت مورد سرمایه‌گذاری قرار گیرد.

چشم اندازی که هنوز به آن نرسیده ایم

وی اظهارکرد: اگرچه در خیلی از موارد به‌ویژه حمل و نقل، هزینه هتل‌ها و حتی شاید امنیت در جاده‌ها برای گردشگران خارجی به‌ویژه اروپائی‌ها به استانداردهای جهانی نزدیک نیستیم. ولی در بخش درمان این موضوع کاملاً تفاوت دارد و ایران بزرگ با دارابودن زیر‌ساخت‌های مناسب، بیمارستان‌های زیاد با تجهیزات پزشکی کافی و پزشکان زبده، با هزینه درمان به مراتب پائین‌تر از کشورهای اروپائی و آمریکائی در فهرست چند کشور برتر دنیا به‌ویژه منطقه قرار دارد که با سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی، همکاری و حمایت مسئولان کشور استفاده از این ظرفیت‌ها و البته ده‌ها فرصت دیگر می‌تواند ضعف‌های زیاد درآمد حاصله از گردشگران را از این طریق جبران کند و دست‌کم ۱۰ درصد از درآمد حدود ۱۲۰ میلیارد دلاری گردشگری سلامت جهانی را به خود اختصاص دهد تا در پایان چشم‌انداز بیست ساله ما را در دستیابی به درآمد ۲۰ میلیارد دلاری نزدیک و نزدیکتر کند. چشم‌اندازی که با گذشت حدود ۱۰ سال هنوز به یک چهارم آن هم نرسیدیم.

مسئول کمیته نمایشگاه کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای اکو در مازندران افزود: استان مازندران، با ظرفیت‌ها، مزیت‌ها و جاذبه‌های بسیار فراوان یکی از نقاط گردشگری کم‌نظیر جهان است که متأسفانه به دلایل مختلف از جمله غریب ماندن صنعت گردشگری در ایران ناشناخته و بلااستفاده مانده است.

garseshgarsalamat

کاوه خاطرنشان کرد: وجود بیش از ۴۰ بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی مدرن و فوق مدرن با تجهیزات کم‌نظیر، صدها مراکز درمانی و آزمایشگاهی و تصویربرداری، چند مرکز تولید و فرآوری گیاهان داراوئی، ده‌ها چشمه آب گرم و سرد درمانی، درمان‌های سنتی و فعالیت صدها پزشک متخصص و فوق تخصص شرایط ویژه‌ای را در زمینه گردشگری سلامت برای مازندران به وجود آورد و باعث شد پیشنهاد برگزاری نخستین کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو مورد موافقت مسئولان و مدیران برگزاری کنفرانس در داخل کشور قرار گیرد.

این مسئول معرفی ظرفیت‌ها، رشد و توسعه گردشگری سلامت در ایران، معرفی مازندران به عنوان منطقه بین‌المللی طبیعت‌گردی و همکاری و رشد و توسعه گردشگری سلامت در کشورهای عضو اکو را از جمله اهداف برگزاری این کنفرانس برشمرد و اظهارکرد: ظرفیت‌های موجود در ایران و البته مازندران، علاقه‌مندی مسئولان استان و پیگیری‌های مستمر و بی‌وقفه حدود ۱۸ ماهه دفتر کمیسون گردشگری موجب شد برای دستیابی به اهداف از پیش تعریف شده، مقدمات برگزاری نخستین کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو در مازندران فراهم شود تا کنفرانسی با شکوه و کم‌نظیر متناسب با استان برگزار شود و با معرفی ظرفیت‌ها‌ و مزیت‌های مازندران به‌عنوان میزبانی برتر و صاحب‌نام جهان در بخش گردشگری سلامت مطرح شویم.

مازندران مقصد خوبی برای گردشگری سلامت است

مسئول کمیته نمایشگاه‌های کنفرانس گردشگری سلامت مازندران اظهارکرد: مازندران مقصد بسیار خوبی برای گردشگری سلامت است. علاوه بر وجود زیر‌ساخت‌های مناسب در بخش درمانی و مزیت‌های کم‌نظیر گردشگری و طبیعت‌گردی این استان، تاریخ چند هزار ساله و مردم مهربان، صمیمی، مهمان‌نواز و با فرهنگ می‌تواند مازندران را یکی از مطمئن‌ترین و باصفاترین مناطق گردشگری سلامت معرفی کند. به‌ویژه برای گذران دوره نقاهت پس از درمان مازندران یکی از زیباترین و فرحبخش‌ترین مناطق در جهان به شمار می‌آید.

وی گفت: برگزاری و برپایی دو نمایشگاه تخصصی در حاشیه کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای اکو یکی از رویدادهای مهم این کنفرانس است. یک نمایشگاه در هتل رامسر محل مراسم افتتاحیه کنفرانس برگزار خواهد شد که در این نمایشگاه غرفه‌ها به‌صورت زنده فعالیت‌های صنایع دستی برخی از محصولات مازندران را به نمایش خواهند گذاشت، این نمایشگاه هم‌زمان با افتتاحیه کنفرانس بازگشایی و مورد بازدید میهمانان خارجی و داخلی قرارخواهد گرفت.

وی افزود: نمایشگاه دیگری هم در محل برگزاری کنفرانس، سخنرانی‌ها و پنل‌های تخصصی برپا می‌شود. در این نمایشگاه تخصصی که امکان حضور بعضی از کشورهای عضو اکو نیز وجود دارد، گوشه‌هایی از ظرفیت‌های درمانی، گردشگری و تندرستی سراسر کشور چون بیمارستان‌ها، تجهیزات پزشکی درمانی، داروسازی، گیاهان داروئی، فعالیت‌های گردشگری و تندرستی (تجهیزات ورزشی) در معرض بازدید میهمانان قرار می‌گیرد.

گردشگری در ایران صنعت نیست

کاوه خاطرنشان کرد: صنعت گردشگری در ایران صنعت نیست، اما می‌تواند یکی از صنعت‌های با ارزشی باشد که تأثیر فراوان در اقتصاد ایران بگذارد و علاوه بر  کسب درآمد برای هتل‌داران و رستوران‌داران و آژانس‌های مسافرتی و تورگردانان، به‌طور مستقیم، صنایع غذائی و کشاورزی، پوشاک، چرم و کفش، صنایع دستی و حمل و نقل را هم متحول کند. همچنین در بهبود توزیع درآمد، اشتغال‌زایی، افزایش درآمدهای ارزی، معرفی تمدن و فرهنگ غنی و کهن ایرانی به جهانیان و تعامل گسترده و سازنده با کشورهای جهان، از بین رفتن مرزهای قومی و قبیله‌ای، توسعه تجارت در بخش صادرات و واردات و حتی افزایش درآمدهای دولتی تأثیر چشمگیری داشته باشد.

وی با بیان این‌که همه دلسوزان نظام باید توجه ویژه‌ای به صنعت گردشگری داشته باشند، افزود: با تعامل و مساعدت بیشتر ضمن اختصاص بودجه کافی برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز، سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی در صنعت گردشگری را در دستیابی به اهداف‌شان ترغیب کرده و با حمایت‌های تشویقی چون تسهیلات کم‌بهره و جلوگیری از مقررات دست و پاگیر موجبات رشد و توسعه صنعت گردشگری به‌ویژه در برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور را فراهم کنند تا گردشگری به‌عنوان یکی از فعالیت‌های ممتاز اقتصادی کشور تبدیل شود.

رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی کشور اظهارکرد: کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی ایران به‌عنوان یکی از بخش‌های موثر در پیکره بزرگ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در تلاش است تا آنچه را که قانون تعیین کرده برای فعالان بخش گردشگری و خدمات پیش‌بینی، پیشنهاد و برای اجرایی شدن پیگیری کند تا با توسعه اقتصادی رونق کسب و کار توسعه صادرات، رفع موانع و مشکلات بر سر راه فعالان بخش خصوصی با بهره‌گیری از فن‌آوری جدید، مشاوری خوب و بازوانی توانمند برای دولت و بخش خصوصی باشد و آن‌ها را در پیشبرد کار کمک کند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی مازندران نیز با اشاره به فراهم بودن زمینه برگزاری کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو در استان ،گفت: ظرفیت های گردشگری استان را در کنفرانس گردشگری سلامت با هدف جذب توریسم خارجی معرفی می کنیم.

غلامرضا عشریه با بیان اینکه اتاق ایران ۲۵۰ میلیون تومان در برگزاری این اجلاس کمک می کند، اظهار داشت: فعالان بخش خصوصی برای احیای صنعت گردشگری واشتغال و رشد اقتصادی مشارکت جدی می کنند.

ظرفیتهای مازندران برای جذب توریسم استفاده نشده است

رئیس اتاق بازرگانی مازندران بیان داشت: این استان در طول سال میزبان میلیون ها گردشگر است ولی از همه ظرفیت های گردشگری استان برای جذب توریسم استفاده نشده است.

عشریه زیر ساخت صنعت توریست در استان را مناسب ندانست و گفت: بخش خصوصی و فعالان اقتصادی برای افزایش درآمد واحدهای خودشان باید از ظرفیت های بلا استفاده استان نهایت استفاده را داشته باشند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی مازندران افزود: مازندران به لحاظ دست رسی به پایتخت و دارا بودن ۳۵۰ کیلومتر نوار ساحلی و سه فرودگاه، می تواند به قطب گردشگری کشور تبدیل شود.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری مازندران  گفت:کنفرانس گردشگری سلامت مازندران بهترین فرصت برای جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی است و گردشگری از محورهای مهم توسعه ای استان است، و این کنفرانس فرصت مناسب برای معرفی ظرفیت های طبیعت گردی، پیشرفت های پزشکی و درمانی و خدماتی در مازندران است.

علی  احسانی با اشاره به اینکه کنفرانس گردشگری سالامت مازندران باید به نحو احسن برگزار شود، و پیام اهمیت گردشگری سلامت به درستی  به مهمانان خارجی که از کشورهای عضو اکو هستند منتقل شود.

وی با بیان اینکه باید مسوولان دولتی و بخش خصوصی در اجرای این کنفرانس بین المللی مشارکت کنند، بیان داشت: در این کنفرانس علاوه بر استانداران شمالی ،وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و معاونین وزارت امور خارجه حضور خواهند یافت.

نایب رئیس اتاق اکوی ایران گفت: در این کنفرانس ۷۰ تن از شخصیت های سیاسی، اقتصادی و پزشکی و درمانی از وزارت امور خارجه ، روسای اتاق بازرگانی و وزارت بهداشت کشورهای عضو اکو شرکت خواهند کرد..

احمد اصغری قاجار افزود:  با بیان اینکه برگزاری کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو فرصتی برای معرفی توانمندی پزشکی ، درمانی و طبیعت گردی مازندران است، اظهار داشت: کشورهای عضو اکو به لحاظ تکنولوژی پزشکی در درمان بیماران به مشارکت وهمکاری ایران نیاز دارند.

وی گفت: باید علاوه بر ظرفیت های طبیعت گردی سلامت استان مازندران پتانسیل های بیمارستانی و پزشکی ایران را به کشورهای اکو معرفی کنیم تا زمینه درمان بیماران در ایران فراهم شود.

کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای اکو روزهای ۲۷ الی ۲۹ مردادماه جاری با حضور کشورهای عضو اکو ازبکستان، افغانستان ، ایران ،پاکستان ، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه ، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان در مازندران برگزار می شود.

 

 

 

 

 

 

.

  • منبع خبر : مهر