متاسفانه اين روزها مشکل نوسانات شديد قيمت مرغ و گراني نهاده در مرغداری‌های در شرق مازندران موجب شده که مرغداران مرغ‌های تخم‌گذار خود را روانه کشتارگاه کنند که این موضوع باعث ایجاد بحران در در آینده اقتصادی مازندران مي شود.

 

 

morgdarii84

 

نوسانات شدید قیمت مرغ، گرانی نهاده ها و افزایش هزینه ها، روزهای کابوس واری را برای مرغداران مازندران رقم زده و بسیاری از این واحدها را در آستانه تعطیلی قرار داده است.

 

به گزارش شرق پرس، مازندران یکی از قطب های مهم تولید گوشت مرغ در کشور است که سالانه باتولید دهها هزار تن مرغ بخشی از نیازهای کشور را نیز تامین می کند اما این روزها مرغداران این استان با بحران سختی مواجه بوده و نوسانات شدید قیمت مرغ و علوفه و دان برای مرغداری ها این صنعت را به مرز ورشکستگی رسانده است.

 

متاسفانه این روزها مشکل نوسانات شدید قیمت مرغ و گرانی نهاده در مرغداری‌های در شرق مازندران موجب شده که مرغداران مرغ‌های تخم‌گذار خود را روانه کشتارگاه کنند که این موضوع باعث ایجاد بحران در در آینده می شود.

 

یکی از مرغداران منطقه شرق مازندران  بیان داشت: اکنون ۴۱۰۰ برای مرغ هزینه می کنیم و قیمت ۳۵۰۰ می فروشیم و در برخی از مواد متاسفانه تا ۳۰۰۰ تومان هم مرغ فروخته شد.

 

سلمان نجفی ادامه داد: متاسفانه مرغداران بهشهر با وضعیت کنونی ۴۰ درصد از صحنه تولید خارج شدند و من هم برای هفته آینده مرغ دارم اما واقعا” نمی دانم چه بلایی بر سرم خواهد آمد و بازار متزلزل است.

 

 

وی با بیان اینکه متاسفانه مرغ هایی وارد بازار شد که تولید کننده متضرر شد یادآور شد: در تولید فعلی مرغ در بازار، مرغدار هر کیلیویی هزار تومان افت قیمت دارد که این مسئله به نفع  صنعت مرغ نیست. در حالیکه دان تنها ۵۰ تا ۱۰۰ تومان کاهش قیمت برای ما داشته است.

 

 

این فعال صنعت مرغداری در بهشهر ادامه داد: این شیوه افزایش دان و هزینه ها و … سازگار با تولید نیست و اگر دولت و متولیان با فوریت به داد ما نرسند در آینده ای نزدیک شاهد مرغ ۱۰ هزارتومانی در بازار خواهیم بود چرا که مرغداران قادر به جوجه ریزی نیستند و مصرف کننده قیمت بالا باید بخرد و تولید کننده ای نیست.

 

 

morghdar83

 

 

نجفی اضافه کرد: بارها اعلام شده که دولت (در تمام دولتهای گذشته) در چنین شرایطی و بحران مرغ، دولت اتحادیه و پشتیبانی را وارد می کرد تا از مرغداران مرغ را بخرد در حالیکه هرگز از مرغدار مرغی خریده نشد و سود به جیب کشتارگاه و دلالان بازار رفت و اکنون نیز مرغ  در همین وضعیت است.

 

 

وی افزود: وضعیت کنونی برای ما ورشکستگی و برای دلالان و کسانی که گوشت را در کشتارگکاهها نگه داشتند سودآوری داشته است.

 

 

مرغدار بهشهری در ادامه با بیان اینکه اکنون نیز دولت اتحادیه و پشتیبانی را ملزم کرد تا از مرغداران مرغ ها را خریداری کنند یادآور شد: اما عملا” مرغ از کشتارگاه و بصورت بسته بندی شده تهیه می شود و مرغدار تنها متضرر بازار است.

 

 

وی گفت:‌کارشناسان امر برای برون رفت صنعت مرغداری از این چالش ها بر ضرورت واگذاری امور اجرایی و برنامه ریزی تمام امور تولید به تولید کنندگان و نظارت و ارائه برنامه های کلان از طرف متولیان امور دولتی تاکید دارند.

 

نجفی ادامه داد: عدم برنامه ریزی در تولید، عدم اتصال زنجیره های تولید در صنعت طیور، کمبود شدید نقدینگی و هزینه های جاری تولید کنندگان و عدم نقد شوندگی به موقع محصولات تولیدی از مهم ترین مشکلاتی است که هم اکنون صنعت مرغداری با آن مواجه است و اگر برای رفع آنها چاره ای اندیشیده نشود نمی توان آینده خوبی را برای این صنعت پیش بینی کرد.

 

 

یکی دیگر از فعالان عرصه مرغداری در شرق مازندران، با اشاره به کاهش شدید قیمت مرغ در بازار گفت: در شرایط فعلی فقط ضرر می دهیم و متاسفانه حتی هزینه مرغداری ها را نمی توانیم تامین کنیم چه برسد به اینکه بخواهیم به سود فکر کنیم.

 

 

احمد حسینی گفت: در شرایط فعلی با توجه به نوسانات قیمت در بازار فروش مرف متاسفانه واحدهای مرغ مادر هم به زیان دهی رسیده اند که اگر این مسئله ادامه پیدا کند متاسفانه مرغ های مولد و تخم گذار نیز باید از گردونه خارج شوند  و این در دراز مدت به ضرر بازار مرغ است چرا که با فروش مرغ های فعلی دیگر مرغی برای عرضه به بازار فروش وجود ندارد و لذا باید شاهد خرید مرغ با قیمت بسیار بالا باشیم.

 

 

وی ادامه داد: متاسفانه اکنون در شرایطی قرار گرفته ایم که اگر مرغدار با تمام تلاش و مشکلات وارد شود و مرغ سالم تولید کند و اگر به بیماری نخورد  و وزن خوب بگیرد، قیمت مرغ زنده بسیار پایین و نازل و با ضرر دهی مواجه است.

 

 

این مرغدار با بیان اینکه متاسفانه عدم وجود کشتارگاه طیور در شرق مازندران هم از دیگر مشکلاتی است که مرغداران با آن دست به گریبان هستند یادآور شد: با راه اندازی تنها کشتارگاه طیور شرق مازندران توسط سرمایه گذار عبدالعلی طهماسبی در گلوگاه می توان بارقه های امیدی را برای مرغداران ایجاد کرد.

 

 

حسینی با اشاره به اعلام جهاد کشاورزی مبنی بر خرید مرغ از مرغداران توسط پشتیبانت امور دام گفت: این خرید توسط پشتیبانی اول مصیبت مرغدار است چرا خرید آنان نیز به صورت نقد نبوده و پرداخت آن مدت دار است و متاسفانه در برخی از موارد در گذشته دیده شده که نهاده را گران تر و مرغ را ارزانتر می خرند.

 

 

این فعال صنعت مرغ با بیان اینکه بعد از صنعت نفت، صنعت مرغداری صنعت بزرگ کشور در اشتغال زایی است یادآور شد: نباید برخی از سود و منفعت ها این صنعت را به ورشکستگی برساند چرا که با ورشکستگی این صنعت خیل عظیمی از مردم بیکار شده و بر مشکلات اشتغال در کشور افزوده می شود.

 

 

محمد خلیلی از دیگر مرغداران منطقه نیز با بیان اینکه صنعت مرغ آنقدر به ورشکستگی نزدیک شده که برخی از مرغداران در حال تفغییر کاربری هستند گفت: اگر دولت به داد ما نرسد ما به ورطه نابوی کشیده می شویم.

 

وی افزود: متاسفانه شرق مازندران از بسیاری جهات عقب مانده تر از سایر نقاط استان مازندران است و علی رغم نزدیکی به مرکز استان هم از بسیاری کمبودها رنج می برد که باید این مسائل کارشناسی شود.

 

 

خلیلی ادامه داد: داستان عدم وجود کشتارگاههای مرغ‌ در شرق مازندران نیز مانند کشتارگاه دام سبک و سنگین در حال تکرار است و متولیان امر باید در این راطبه چاره اندیشی کنند و اختلافات را کنار بگذارند.

 

 

وی با اشاره به اینکه مرغداران در زمان دولت گذشته نیز با این مشکلات روبرو بودند و در برهه ای از زمان با نوسانات شدید قیمت مرغ، مرغ را با قیمت بالای ۵۰۰ تومان فروختیم و متضرر شدیم و اکنون باید وزیر محترم کشاورزی و مسئولان امر به داد ما برسند و نتیجه قطعی اعلام کنند.

 

 

این مرغدار گفت: عدم نقدینگی و مشکل تامین سرمایه در گردش از دیگر مشکلاتی است که صنعت مرغداری با آن دست به گریبان است و همچنین واسطه گری و دلالی از دیگر مشکلات فراروی این صنعت است که با حضور در حاشیه سود کلان به جیبی می زند و بطور متوسط کیلویی۴۰۰ الی ۵۰۰ تومان به جیب این دلالان و واسطه ها می‌رود.

 

 

خلیلی افزود: خرید دوره ای مرغ از مرغداران توسط پشتیبانی امور دام، با قیمت اعلام شده حدود ۴ هزار تومان موقتی و مسکن است و  درمان کامل این مشکل نیست و باید برای خرید مرغ از مرغداران برنامه واحد و اصولی ارائه شود تا تکلیف مرغداران و صنعت مرغ با توجه به افزایش هزینه ها و نهاده ها مشخص شود.   

 

 

مدیر جهاد کشاورزی بهشهر نیز گفت: در حال حاضر در شهرستان بهشهر با دارا بودن ۱۷۱ واحد مرغداری که ۴۲ واحد آن غیر مجاز است سالانه بالغ بر ۲۱ هزار تن گوشت سفید تولید می شود که مقام ششم استان را در تولید گوشت سفید داریم.

 

 

غلامرضا قنبری بیان داشت: با توجه به این تولید گوشت سفید در منطقه، در بخش صادرات می توانیم وارد شویم اما چون صادرات از طریق استان و متمرکز انجام می شود لذا این تولیدات برای مصارف شهرستان و مابقی هم برای استانهای همجوار و شهرستانهای اطراف توزیع می شود.

 

 

وی با اشاره به مشکلات مرغداران منطقه گفت: در حال حاضر نوسانات قیمت مرغ در بازار از مشکلات مهم و اساسی مرغداران است که جای نگرانی ندارد چرا که با برنامه ریزی مناسب از وزارتخانه قیمنت مناسبی پیشنهاد شده است تا مرغداران از وضعیت نامناسب در ماه اخیر خارج شده و مرغ خود را با قیمت مناسب به فروش برسانند.

 

 

قنبری با اشاره به اینکه با نوسانات قیمت مرغ در منطقه، عملا” قیمت مرغ به ۳۴۰۰ تا ۳۰۰ تومان و در برخی از موارد تا ۲۸۰۰ تومان هم فروخته شد در حالی که هزینه یک مرغ ۴۰۰۰ تومان است که این برای مرغدار تنها ضرر است.

 

 

مدیر جهاد کشاورزی بهشهر یادآور شد: در شرایطی که در ماه محرم قرار گرفته بودیم و اینکه گوشت مرغ در پشتیبانی امور دام کشور وجود داشت انتظار می رفت که در محرم مصرف شود که نشد و این مرغ ها ماند و موجب نوسانات در بازار فروش مرغ شد.

 

 

قنبری ادامه داد: هم اکنون با برنامه ریزی های انجام شده مقرر شد که مرغ توسط اتحادیه ها و تعاونی های مربوطه در هر شهرستان که بهشهر دارای ۲ اتحادیه مرغداری است به قیمت ۴۰۰۰ تومان درب مرغداری خریداری شود و ۴۴۰۰ تومان هم به فروش برود و به نوعی اتحادیه موظف شده که مرغ ها را بخرد و جای نگرانی برای بازگشت مجدد به وضعیت بحران وجود ندارد.

 

 

وی اضافه کرد: مرغدارانی که در اتحادیه و تعاونی عضو نیستند هم می توانند با مراجعه به جهاد کشاورزی شهرستان، هماهنگی را برای خردید مرغ خود فراهم کنند.

 

 

این کارشناس امور کشاورزی و دامی بیان داشت: با وضعیتی فعلی و رکود در بازار و اشباع شدن بازار فروش، صرفه اقتصادی در این صنعت وجود ندارد که امیدواریم با شروع فصل سرما و افزایش تقاضای مردم برای مصرف مرغ، مصرف مرغ افزایش رفته و از حالت رکود خارج شود.

 

 

قنبری گفت: صنعت مرغداری باید مورد حمایت قرار گیرد و از طریق نهاده ها، دان، و ارائه سوبسید و یارانه و همچنین ارائه تسهیلات و سرمایه در گردش، کمک کار و حامی مرغداران باشیم و با توجه به اینکه قیمت ذرت و سویا روزانه تغییر می کند و افزایش دارد لذا این نوسانات باید از طریق صنعت، معدن و تجارت کنترل و کم شود تا با حمایت از مرغداران، صنعت مرغداری را از بحران خارج کنیم و به رشد و شکوفایی همه جانبه برسانیم.

 

 

وی افزود: مازندران بعنوان قطب تولید بخش کشاورزی و دامی با توجه به وضعیت فعلی ترکیه و روسیه می تواند صادر کننده خوبی در این زمینه باشد و باید زمینه های این صادرات به ترکیه و روسیه با توجه به نزدیکی به بندرامیرآباد را فراهم کنیم.

 

 

قنبری همچنین با اشاره به عدم وجود کشتارگاه طیور در شرق مازندران بیان داشت: کشتارگاه طیور طهماسبی در گلوگاه در حال ساخت است که از کشتارگاههای مدرن استان است که ۹۰ درصد کار انجام شده است و منتظر ورود یک دستگاه از خارج از کشور است که به دلیل تحریم های موجود تاکنون میسر نشده است که با راه اندازی و افتتاح این کشتارگاه، نیاز شرق مازندران به وجود کشتارگاه صنعتی طیور برطرف می شود.

 

 

به گفته کارشناسان، استان مازندران با دارا بودن دو هزار و ۲۳۸ واحد مرغ گوشتی، ۲۰۰ واحد مرغ مادر(معادل حدود ۱۵درصد ظرفیت کشور) و هفت واحد اجداد، بعنوان تنها لاین کشور و منطقه خاورمیانه، به عنوان قطب صنعت طیور کشور مطرح است و با تولید ۱۱ درصد گوشت مرغ و ۳۰ درصد جوجه یکروزه کشور، مقام اول را در بین استان های کشور دارد.

در این رابطه شرق مازندران شامل شهرستانهای بهشهر، نکا و گلوگاه نیز  با دارا بودن حدود ۴۵۰ واحد مرغداری سالانه ۵۰ تن گوشت سفید تولید می کند که در جای خود نقش مهمی در صنعت مرغ و مرغداری استاتن بر عهده دارند.

 

 

بحران نوسانات قیمت مرغ، بالا بودن قیمت نهاده‌های مرغداری، وجود ورود دلالان و واسطه ها به عرصه مرغداری، عدم وجود تعاونی و کشتارگاه مناسب، کمبود شدید نقدینگی و بالا بودن هزینه های جاری تولید کنندگان از جمله مشکلاتی است که اکنون صنعت مرغ مازندران با آن دست به گریبان است که با توجه به روند فعلی تولید و فروش مرغ در بازار هدف، اگر تدبیر و برنامه ریزی جامعی میسر نشود به طور قطع بحران جدی این صنعت را تهدید خواهد کرد.

 مریم نظری-مهر