شاید این روزها اکثر مردم که وامی از بانکها دریافت کرده اند از تماسهای مکرر تلفن گویا ,پیامک, ایمیل یا خود کارمندان بانک به سطوح آمده باشند. تماسهایی که گاهی تهدید گاهی توهین و گاهی ... نثار مشتریان خود می کنند.

 

bank-mardom54

شرق پرس- سرویس اقتصادی: سالهاست که صحبت از برخورد با دانه درشتهاست. همانهایی که معروف به از ما بهتران هستند. همانهایی که بدون هیچ مشقت و دردسری به وام های کلان بانکها دست می یابند و از پرداخت آن سرباز می زنند. وام هایی که شاید از سپرده گذاری های اندک مردم تبدیل به مبالغ کلانی می شود و به یکباره سراز حساب بانکی افرادی درمی آورند که هیچ فرقی با مردم عادی ندارند بجز اینکه ارتباطات خوبی دارند.

 

 

کارشناسان اعتقاد دارند معوقات بانکی یکی از چالشهای بزرگ هر دولتی است که در صورت وصول می تواند زمینه ساز رشد و شکوفایی اقتصادی گردد. رقم مطالبات معوقی که گفته می شود بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان است.

اما نکته ای که نباید فراموش کرد نحوه برخورد بانکها در این زمینه است که معمولا مردم نسبت به رفتار بانکها انتقادهای جدی دارند. یک نمونه از آمارهایی که سبب نگرانی مردم می شود اینست که بنا بر گزارشی که در گذشته منابع بانکی اعلام کردند، ۱۱ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی کشور در دستان ۴ نفر است و ۱۳۰ بدهکار بزرگ بانکی وجود دارد که میزان وامهای آنها بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان است!.

 

از طرفی موضوع معوقات بانکی طی این سالها به یکی از معضلات مهم نظام بانکی کشور تبدیل شده است و بخاطر همین بانکها تلاش مضاعفی برای وصول مطالبات خود انجام داده اند. اما فشار بر بدهکاران هم مانند دیگر برنامه های اقتصادی گریبان اقشار ضعیف جامعه را گرفته است.

 

شاید این روزها اکثر مردم که وامی از بانکها دریافت کرده اند از تماسهای مکرر تلفن گویا ,پیامک, ایمیل یا خود کارمندان بانک به سطوح آمده باشند. تماسهایی که گاهی تهدید گاهی توهین و گاهی … نثار مشتریان خود می کنند.

 

یکی از مشتریان همین بانکها که از تماسهای هر روزه کارمندان بانک خسته شده بود در گفتگو با ما اظهار کرد: وقتی تعداد قسطهای معوق به ۲ و یا ۳ می رسد که با توجه به مشکلات اقتصادی که این روزها خانواده ها را درگیر کرده امری عادی است کارمندان بانک هر روز تماس می گیرند و بعضی از آنها با عصبانیت و لحن توهین آمیز به تهدید مشتریان می پردازند و گاهاً این نوع پرونده ها را به کسر قسط از حقوق ضامن و حتی محاکم قضایی نیز می کشانند.

 

 

این شهروند در ادامه یادآور می شود که بانک هیچگاه گذشتی نسبت به مشتریان ندارد و دیرکرد وام ها را تا ریال آخر نیز محاسبه می کنند و از مشتریان خود می گیرد, اما سئوال من اینجاست که آیا این بزرگواران با همه مشتریان خود به این شدت برخورد می کنند و دائماً مزاحم زندگی شان می شوند؟ اگر اینگونه است پس حکایت پرونده های راکد معوقات میلیاردی که گوش فلک را کر کرده و در هر بانکی ممکن است وجود داشته باشد چیست؟ آیا قانون سخت گیرانه بانکها فقط برای مردم عادی است؟

 

حال با توجه به اینکه برخی از علما و آیات عظام گرفتن این نوع سود بانکی(کارمزد ! ) برخی از بانکها را حتی ربا و حرام دانسته اند پسندیده است حداقل مسئولان بانکها که این روزها چرتکه هایشان خوب کار می کند و از گرفتن کارمزدها حتی از عابر بانک, دستگاههای پوز فروشگاهی, استعلام, جریمه تاخیر و…. ابایی ندارند حداقل در این مورد به خود بیایند تا کمی از فشار بر اقشار آسیب پذیر جامعه بکاهند و پیام بزرگان نظام را درست بشنوند ” برخورد با دانه درشتها ” .