درباره نقش شهرداری ها در توسعه صنعت توریسم و گردشگری می توان گفت: شهرداری ها تا حدودی و با اندکی اغراق مؤثرترین واحد در امر ایجاد زیرساخت های گردشگری، ترویج و توسعه آن می تواند باشد.

gardeshgari-maza4

 

 

به گزارش شرق پرس امروزه گردشگری به صورت یکی از مهمترین نیروهای محرکه توسعه اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان درآمده است.

 

 

در رونق این صنعت علاوه بر طبیعت زیبا و متنوع، آداب و رسوم، پشینه تاریخی و فرهنگ کشورها عوامل مهمی همچون افزایش اوقات فراغت و افزایش درآمد خانوارها بیش از نیازهای زندگی آنان دخالت داشته است.

 

اهمیت صنعت گردشگری امروزه به حدی است که به عنوان بزرگ ترین صنعت خدماتی جهان درآمده و سالانه میلیون ها نفر گردشگر در سرتاسر جهان با انگیزه های گوناگون در حال جابجایی و سفر می باشند و مهمترین فضاهایی که در میان مقصد های گوناگون مورد توجه و بازدید گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرند شهرها می باشند.

 

فضاهای شهری از دیرباز جذاب ترین فضاها را تشکیل می داده اند زیرا که شهرها از پیشرفته ترین و کامل ترین قرارگاه های انسان محسوب می شوند و در بردارنده مراکز مهم اقتصادی، علمی، تفریحی، پزشکی و غیره هستند و افزون بر این ها از جاذبه های طبیعی و تاریخی نیز برخوردارند.

 

جایگاه سازمانهای محلی در امر توسعه گردشگری بسیار مهم است، عملکرد هریک از بخش های مختلف این سازمانها در پیشرفت امور مربوط به فعالیت های توریسم شهری مؤثر می باشد و شهرداری ها به عنوان سازمانی مردمی با مسئولیت مدیریت خدمات شهری، نقش کلیدی در توسعه صنعت توریسم شهری ایفا می نماید. شهرداری ها به سبب مردمی بودن و در راستای مدیریت وارائه خدمات مناسب شهری، نقشی بسزا و مؤثر در امر توسعه توریسم و ایجاد و گسترش اماکن توریستی و فعالیت های وابسته به آن دارد.

 

با نگاهی به شرح وظایف شهرداری ها می توان دریافت که در بندهای ۱، ۲، ۲۵، ۲۶ و ۲۷ از ماده ۵۵ وظایفی در شهرداری ها مشخص شده است که می تواند کمک شایانی در راستای توسعه توریسم باشد.

 

و بدون شک با توجه به برخورداری شهرداری ها و اهرم مدیریت شهری، این امر قطعاً محقق خواهد شد. از طرف دیگر بند ۲۲ ماده ۵۵ شهرداری ها، تشریک مساعی با فرهنگ در حفظ ابنیه و آثار باستانی شهر و ساختمان های عمومی شهر و مساجد و… را به صورت مستقیم یکی از وظایف شهرداری ها اعلام می دارد. بنابراین شهرداری تا حدودی و با اندکی اغراق مؤثرترین واحد در امر ایجاد زیرساخت های گردشگری، ترویج و توسعه آن می تواند باشد.

 

ایجاد فضاهای شهری بر اساس فعالیت های جدید و تأکید بر توسعه فعالیت های گردشگری و ایجاد جاذبه های بیشتر برای ماندگاری مسافران همراه با توسعه هسته های کار و فعالیت با هدف توسعه موزون شهر و پیوند کار و سکونت در تمام منطقه شهری و ایجاد یک نظام چند هسته ای، انعکاس تجربه ها و درس های نظری و عملی است که از کلان شهرها و شهرهای جهان می توان آموخت و به کار گرفت.

 

ایجاد و توسعه انواع مراکز اقامتی مدرن، فضاهای تفریحی و سرگرمی، فضاهای خرید بزرگ شهری، موزه ها و مراکز فرهنگی و هنری بویژه فرهنگ و هنر بومی با هدف توسعه گردشگری موجب بهره مند شدن ساکنین شهر و گردشگران شهری از این خدمات خواهد بود نگارنده این مقال در جمله پایانی این دیدگاه معتقد است تا زمانی که همه دستگاه ها با نگاه فرا حوزه ای دست به دست هم نداده و در بخش های مختلف مدیریت معقول و منطقی به انجام نرسد، ما نمی توانیم روند توسعه ای پایدار در صنعت توریسم متصور باشیم.

 

 

 

 

 

مازندشورا