شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد سعودی بخش‌هایی از طرح تحول چشم انداز عربستان 2030 را اعلام کرد و اذعان کرد، در صورتی که اقدامی عاجل اتخاذ نشود عربستان تا سال 2017 با ورشستگی کامل مواجه خواهد شد.

همه چیز درباره طرح تحول چشم انداز عربستان 2030

 

 

شرق پرس: کابینه عربستان سعودی “طرح تحول ملی” یا “چشم‌انداز عربستان در ۲۰۳۰” را اعلام و اجرای آن را به طور رسمی آغاز کرد؛ طرحی گسترده شامل برنامه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و عمرانی که سعودی‌ها تلاش دارند با اجرای آن از خطر ورشکستگی کامل و تکیه بر درآمدهای نفتی رهایی یابند.

 

 اسکای نیوز عربی می نویسد: در جریان این جلسه کابینه عربستان سعودی، سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان تاکید کرد، از زمانی که عهده دار این سمت شده است، تلاش برای توسعه فراگیر را مد نظر خود قرار داده است.

 

وی بر به کارگیری از امکانات عربستان و موقعیت این کشور جهت تحقق آینده‌ای بهتر برای این کشور و مردمانش تاکید کرد.

 

محمد بن سلمان، وزیر دفاع ۳۰ ساله و جانشین ولیعهد عربستان که در واقع اکنون قدرتمندترین مرد خاندان سعودی نیز هست بر تدوین و تهیه این طرح نظارت داشته و خود نیز آن را به شکل رسمی اعلام کرد.

 

این طرح بزرگ که مهمترین جنبه آن اقتصادی است و اقتصاد در آن‌ بر خصوصی سازی شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) متکی است، بنا دارد یک صندوق سرمایه‌گذاری به ارزش ۷ / ۲ تریلیون دلار تا سال ۲۰۳۰ ایجاد کند که طبق برنامه این صندوق باید با سرمایه‌گذاری‌های گسترده در داخل و خارج عربستان و کسب درآمد از محل این سرمایه‌گذاری‌ها، وابستگی کشور را به نفت از میان بردارد.

 

شاهزاده محمد بن سلمان پیشتر در گفت‌وگو با شبکه بلومبرگ بخش‌هایی از طرح خود را اعلام کرده بود و اذعان کرد، در صورتی که اقدامی عاجل اتخاذ نشود عربستان تا سال ۲۰۱۷ با ورشستگی کامل مواجه خواهد شد.

 

صندوق سرمایه‌گذاری که شاهزاده محمد بن سلمان در نظر گرفته باید تا سال ۲۰۲۰ بتواند بیش از ۵۰ درصد ازاعتبارات خود برای سرمایه‌گذاری‌ را از خارج تامین کند و ۵۰ درصد باقی مانده این اعتبارات نیز توسط عربستانی‌ها تامین خواهد شد.

 

در طرح تحول ملی عربستان همچنین برنامه‌های مختلفی در زمینه‌های اجتماعی، سیاسی و عمرانی مد نظر قرار گرفته که از جمله آن احداث پروژههای بزرگ مسکن، افزایش جهشی فرصت‌های شغلی برای جوانان عربستانی که بیش از ۳۰ درصد آنها بیکار هستند و اعطای برخی آزادی‌ها به زنان.

 

در سخنان اخیر شاهزاده محمد بن سلمان با بلومبرگ وی بخشی از طرح‌های خود برای جامعه عربستان را نیز فاش کرد و از ضرورت دادن آزادی به زنان و حمایت از جوانان سخن گفت که بخش عمده اصلاحات اجتماعی در طرح تحول ملی عربستان را شامل می‌شود.

 

شاهزاده جوان سعودی که رویای حکمرانی طولانی بر کشور ثروتمند عربستان را در سر می‌پروراند، به خوبی می‌داند که ادامه شیوه عموها و پدر پیرش در اداره کشور دیگر ممکن نیست و برای رسیدن به رویا خود باید به قهرمان جوانان عربستان و ناجی اقتصادی کشورش تبدیل شود؛ چشم‌اندازی که “طرح تحول ملی” عربستان دقیقا بر مبنای آن تدوین شده و تلاشی‌است پیش‌دستانه برای ممانعت از اعتراض‌های احتمالی جامعه سنتی و کرخت عربستان که کاهش قدرت اقتصادی سعودی‌ها می‌تواند آن را به خیزش وا دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

ایسنا