از آنجائیکه انجیر تبدیل به محصول شناخته شده شهرستان گلوگاه شده است برای برندسازی و تبلیغ بیش از پیش این محصول بنام شهرستان گلوگاه در استان مازندران و حتی کشور پیشنهادهایی مطرح می شود که انشالله راهگشا باشد.

anjir-921

 

 

به گزارش شرق پرس در هر منطقه ای با توجه به شرایط آب و هوایی و نوع خاک  میوه های شاخصی بعمل می آید که بعنوان محصول برتر معرفی می شوند. طبیعی است نقش کارشناسان در بعد تبلیغ , ترویج, تکثیر و آموزش آن محصول بسیار تعیین کننده خواهد بود.

 

 

 

از طرفی هدف گذاری مناسب و دقیق برای متقاضیان ترویج این محصول باعث می شود تا در حداقل زمان بتوانند با بکارگیری روش های علمی سریعتر به هدف رسیده و باعث رشد اقتصادی منطقه شوند.

 

 

لذا از آنجائیکه انجیر تبدیل به محصول شناخته شده شهرستان گلوگاه شده است برای برندسازی و تبلیغ بیش از پیش این محصول بنام شهرستان گلوگاه در استان مازندران و حتی کشور پیشنهاداتی ارائه می شود. انشاالله مفید واقع گردد.

 

 

۱- ایجاد بازارچه های دائمی و موقت در جاده سراسری برای معرفی همه محصولات کشاورزی و صنایع دستی منطقه خصوصاً انجیر

 

 

۲- ورود به سایت ها و فضای مجازی و طراحی برند شاخص برای انجیر منطقه

 

 

۳- امروزه تشکل های مردم نهاد در سراسر جهان نقش اساسی در توسعه دارند بنابراین اعتماد و استفاده از ظرفیت این نهادها برای مراحل کاشت, داشت و هدفمندی برداشت می تواند راهگشا باشد.

 

 

۴- طراحی نمادها انجیر و نصب آن در دروازه های ورودی شهر, میادین و روستاهای شهرستان می تواند به معرفی این میوه بهشتی بعنوان محصول کشاورزی شاخص منطقه کمک کند.

 

 

۵-  یکی از روش های مهم موفقیت غول های اقتصادی دنیا بکارگیری از کارگاههای کوچک برای اشتغالزایی است, بنابراین می توان با حمایت از کارگاههای کوچک و حتی خانگی برای فرآوری محصولات مرتبط با انجیر به یک موفقیت همه جانبه دست یافت.

 

 

۶-برگزاری تورهای اردویی یکروزه با مشارکت دستگاههای مرتبط مانند فرمانداری, شهرداری, جهاد کشاورزی, ورزش و جوانان, فرهنگ و ارشاد و سازمان های مردم نهاد شهرستان برای حفاظت و حراست از درختان انجیر و ایجاد انگیزه و روحیه در نسل جدید و قدیم و همینطور پررنگ کردن بعد فرهنگی در مسئله اقتصادی درختان انجیر شهرستان

 

 

۷- ایجاد سازوکارهای مناسب برای آموزش های مورد نیاز کاشت و نگهداری از انجیر با همکاری سازمان های مردم نهاد و حمایت دستگاههای مرتبط

 

 

۸- چاپ برشور و گاهنامه با سرفصل های مانند:

 

۱-۸ معرفی چهره های برتر و خلاق در زمینه توسعه درختان انجیر در گلوگاه

۲-۸ بررسی, تحقیق و پژوهش در خصوص مزایای اقتصادی درخت انجیر و مقایسه درآمدی آن با سایر محصولات کشاورزی

۳-۸ معرفی و تبلیغ فواید و ارزش غذایی  میوه انجیر

۴-۸ گزارش های آماری اعم از سرشماری درختان انجیر شهرستان, افزایش و یا خدای ناکرده کاهش درختان

 

 

۹- برگزاری همایش های مختلف با حضور شخصیت ها و کارشناسان مطرح در زمینه کشاورزی با موضوعات مرتبط با انجیر

 

 

۱۰- شناسنامه دار کردن و پلاک گذاری درختان انجیر شهرستان که در مسیرهای عمومی کاشته شده اند و به احتمال زیاد در سالهای آینده گسترش خواهد یافت( با همکاری شهرداری گلوگاه)

 

 

۱۱- ورود به مراکز علمی و آموزشی با هدف نگاه فرهنگی هنری و علمی به گسترش برند انجیر:

 

۱-۱۱ برنامه ریزی برای آشنایی هرچه بیشتر دانش آموزان و دانشجویان با درخت و میوه انجیر

۲-۱۱  حمایت از ارائه مقاله علمی, طراحی, نقاشی, کاریکاتور و… با محوریت گسترش انجیر در گلوگاه و تقدیر از نفرات برگزیده در جشنواره سالانه

۳-۱۱  ایجاد سایت  و یا حداقل وبلاگ در فضای مجازی در کنار دبیرخانه دائمی جشنواره انجیر گلوگاه

۴-۱۱ حمایت از تشکیل  سازمان های مردم نهاد(NGO ها ) جدید در رابطه را انجیر

 

 

پرویز امیرخانلو

مدیر مسئول سایت خبری و تحلیلی شرق پرس