امام جمعه نکا در جلسه ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان مازندران در حالی در نکا برگزار شد گفت: بروکراسی اداری و کاغذبازی‌های مختلف از جمله مشکلات و معضلات سرمایه‌گذاران در شهرستان نکا است.

اقتصاد مقاومتی

 

 

به گزارش شرق پرس به نقل از فارس اقتصاد مقاومتی به معنی تشخیص حوزه‌های فشار و تلاش برای کنترل و بی‌اثر کردن آن تاثیرها است که برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید وابستگی‌های خارجی کاهش یابد و بر تولید داخلی کشور و تلاش برای خوداتکایی تأکید شود.

 

 

بر اساس دیدگاه مقام معظم رهبری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید موجب توسعه و ایجاد تحول در کشور شود به‌نحوی که مخاطرات بین‌المللی نتواند بر اقتصاد کشور اثر منفی بگذارد و در این راستا آحاد جامعه باید با تلاش همگانی برای پویایی و فعال شدن اقتصاد مقاومتی تلاش کنند.

 

 

امام جمعه نکا شب گذشته به‌عنوان نخستین سخنران این جلسه گفت: امیدواریم با استفاده از نظر و دیدگاه‌های مختلف استاندار و مسئولان استانی، در راستای ایجاد تحول در اقتصاد این شهرستان گام‌های اساسی برداشته شود.

 

 

حجت‌الاسلام محمدباقر محمدی‌لایینی، بروکراسی اداری و کاغذبازی‌های مختلف را از جمله مشکلات و معضلات سرمایه‌گذاران در این شهرستان عنوان کرد که موجب کناره‌گیری سرمایه‌گذاران و رغبت نداشتن برای انجام فعالیت‌های مختلف اقتصادی و اشتغال‌زایی در این شهرستان عنوان کرد.

 

 

وی با بیان اینکه ابزار و امکانات باید متناسب با اهداف در نظر گرفته شود، یادآور شد: اهداف بزرگ و گسترده با ابزارهای کوچک به‌دست نمی‌آید و برای رسیدن به اهداف بزرگ باید امکانات و وسایل بزرگ در اختیار داشته باشیم تا به اهداف عالیه انقلاب و رشد همه‌جانبه اقتصادی برسیم.

 

 

امام جمعه نکا ادامه داد: بسیاری از اهداف بلند و برنامه‌های بزرگ در پیچ‌ و خم‌های اداری مانده است و سرمایه‌گذاران فراوانی داریم که به‌دلیل همین مشکلات و بروکراسی اداری، ناامید از سرمایه‌گذاری در داخل کشور هستند و در مکان‌ها و کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند.

 

 

محمدی‌لایینی گفت: اینکه سرمایه‌گذار برای گرفتن یک نامه ۱۵ ماه تا دوسال درگیر پیچ‌ و خم‌های اداری باشند و برای موافقت‌نامه مشکلات فراوان متحمل شوند، در خور جامعه ما نیست و مسئولان باید با دقت نظر بیشتری وارد شوند و با سرلوحه قرار دادن اقتصاد مقاومتی به‌عنوان راه برون رفت از مشکلات اقتصادی، برای رفع این مشکلات برنامه‌ریزی کنند.

 

 

وی با بیان اینکه تکمیل بیمارستان خصوصی نکا در پیچ‌ و خم‌های اداری پنج سال به‌طول انجامیده است، خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که با این بروکراسی اداری و ابزارهای اداری نمی‌توانیم به اهداف بلند خود برسیم و در همین راستا نیز سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عملیاتی نمی‌شود و تنها روی کاغذ باقی‌می‌ماند.

 

 

سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تنها روی کاغذ باقی نماند

امام جمعه نکا گفت: نباید بگذاریم که سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تنها روی کاغذ باقی بماند و رها شود بلکه باید با ابزارهای قانونی هدفمند و پویا وارد عمل شد تا سرمایه‌گذاران رغبت بیشتری به سرمایه‌گذاری داشته و در مجرای اداری دچار مشکل نشوند و از مشکل و آسیب در این زمینه جلوگیری شود.

 

فرماندار نکا نیز در سخنانی با اشاره به وجود توانمندی‌های مختلف مشاغل خانگی در شهرستان نکا، اظهار کرد: امروز هجمه‌ها و حمله‌های اقتصادی فراوانی به سمت کشورمان است که برای برون‌ رفت از آن باید اقتصاد مقاومتی را در جامعه تقویت کنیم و با رشد مشاغل خانگی و اقتصاد مقاومتی برای پویایی اقتصادی در جامعه تلاش شود.

 

 

جعفر احمدی توجه به تولید گیاهان دارویی و توجه به بسته‌بندی و ایجاد بازار فروش در این زمینه، گفت: با توجه به اینکه درآمد پایین در روستاها مهم‌ترین عامل مهاجرت است، باید با ایجاد اشتغال مناسب، ماندگاری مردم در روستاها را افزایش داده و از مهاجرت بی‌رویه روستاییان به شهرها جلوگیری کنیم.

 

 

وی افزود: همانطور که دولت مصمم است که برای اجرای سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی برنامه‌های اجرایی و عملیاتی تدوین کند تا اقتصاد کشور بر مبنای آن پایه‌ریزی شود، ما هم در شهرستان براساس منویات رهبری و تاکیدات دولت حرکت می‌کنیم تا با نهادنیه کردن این مهم در جامعه، برای رشد و تعالی جامعه و کاهش بیکاری گام‌های مثبت و ارزشمندی برداشته شود.

 

 

 قرار گرفتن بازار محصولات اقتصاد مقاومتی در اختیار تولیدکنندگان 

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هم در این جلسه با بیان اینکه بازار هدف برای فروش محصولات اقتصاد مقاومتی در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: ۱۰۰ شرکت پخش در مازندران فعال است که دارای شناسنامه ملی هستند و برای توزیع محصولات تولید شده در طرح‌های اقتصاد مقاومتی و عرضه مناسب، بازار در اختیار سرمایه‌گذاران این بخش قرار می‌گیرد.

 

 

محمد محمدپور‌عمران افزود: در اقتصاد کشورهای پیشرفته جهان، ۴۰ درصد صادرات را واحدهای کوچک برعهده دارند و این واحدهای کوچک اقتصادی دارای اهمیت فراوانی هستند که شرکت‌های خدمات‌رسان باید با سرعت بیشتری در این راستا وارد شوند و با نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی، اقتصاد را رشد و تعالی بخشند.

 

 

وی با بیان اینکه مردمی کردن اقتصاد یکی از بندهای مهم اقتصاد مقاومتی است، یادآور شد: برای رسمی شدن فعالیت‌های طرح‌های اقتصاد مقاومتی و بازار فروش نیازمند جواز هستند که در سرعت‌بخشی، هزینه و سایر موارد کمک می‌کنیم تا فعالان اقتصاد مقاومتی دارای جواز کسب شوند.

 

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گفت: ارائه آموزش لازم از سوی فنی‌وحرفه‌ای از مسائل مهمی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد تا با کمک اتحادیه‌ها، ارائه جواز و ایجاد بازار مناسب برای فروش محصولات، برای بالندگی اقتصاد مقاومتی، رشد اقتصادی، افزایش اشتغال و کاهش بیکاری تلاش کنیم.

 

 

به گزارش فارس، توسعه اقتصاد مقاومتی، راهی برای افزایش خوداتکایی و کاهش وابستگی به بیگانگان و اجناس خارجی است که نوآوری و کیفی‌سازی از مسائل مهم در این زمینه است که امیدواریم در این راستا با گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی مناسب اقتصاد مقاومتی، جامعه را به سمت رونق بخشی به اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی‌ها سوق داد و این مهم نیازمند آحاد مردم و مسئولان و کمک برای رفع مشکلات اقتصادی است.