در صنعت گردشگری به ازای ورود هر گردشگر به کشور دستکم پنج شغل ایجاد می شود و میزان اشتغال بخش گردشگری نیز 2/11 برابر سریع تر از سایر بخش ها است. حالا این که چرا بهشهر با برخورداری از این همه اثر و بنای تاریخی باید دارای بیشترین آمار بیکاری در مازندران باشد را چه باید پاسخ دهد ؟

 

 

شهرستان بهشهر که با برخورداری از آثار و بناهای تاریخی بسیار ارزشمند و قدیمی، جاذبه های مناسبی برای گردشگری دارد ، برای توسعه فعالیت های این بخش و رسیدن به رشد مطلوب اقتصادی گرفتار بی توجهی مدیران شده است.

 

گردشگری بهشهر گرفتار در بی توجهی مدیران / عدم وجود اداره مستقل میراث فرهنگی در این شهرستان تاریخی

 

 

به گزارش شرق پرس، گردشگری، یکی از صنایع جدید شکل گرفته در دنیای مدرن است و اگر چه محصولی از دستگاه های پیچیده و فن آوری های جدید نیست ، اما با بهره مندی صحیح از امکانات قدیمی و تاریخی توانسته است درآمدهای هنگفتی را نصیب برخی کشورها کرده و به منبع اول درآمدی آنها تبدیل شود.

 

برخی کشورها حتی در همسایگی ایران بدرستی توانسته اند این فرصت ها را شناسایی و از آن ها برای کسب درآمدهای مداوم و ایجاد فرصت های شغلی فراوان استفاده کنند.

 

جزیره کیش در ایران یک نمونه تقریبا موفق در این زمینه است . در این جزیره نیز همه ملزومات مورد نیاز برای جذاب کردن منطقه برای گردشگران از خارج جزیره آورده شده است. در این جزیره حتی خاک حاصلخیز برای کاشت درختان و گل و گیاه وجود نداشت و از بندر عباس و شهرها و استان های اطراف به این جزیره منتقل شد.

 

در بهشهر اما ظرفیت مناسبی برای توسعه این بخش وجود دارد که متاسفانه توجه بسیار اندکی به آن شده و آن گونه که انتظار می رود از آن بهره برداری نمی شود .

 

چه کسی باور می کند ، بهشهر با برخورداری از این همه آثار تاریخی متعلق به دوران گوناگون تاریخی ، در صدر بیکارترین شهرهای استان باشد و نتواند از همه این موهبت ها حداقل استفاده را ببرد؟

 

یک نمونه از این ظرفیت های ارزشمند ، شهر تاریخی و باستانی گوهر تپه است.

 

این منطقه بسیار ارزشمند تاریخ جهان با قدمت بیش از هفت هزار سال، سال ها است در محاطره فنس های کاوشگران و باستان شناسان قرار دارد و تاکنون هیچ بهره برداری صحیحی از آن نشده است .

 

نمونه مشابه این مکان ، قبرستان معروف به عصر آهن تبریز است . این گورستان در مقیاسی بسیار کوچک تر در این شهر قرار دارد اما با خوش سلیقگی انجام شده مدیران تبریزی ، به محلی برای حضور گردشگران تبدیل شده است .فراهم کردن امکانات اولیه برای بازدید گردشگران شامل پل های چوبی فراز اسکلت ها و محصور کردن این محوطه ، این قبرستان را به یکی از محل های پرتردد و مورد علاقه گردشگران داخلی و بخصوص خارجی تبدیل کرده است .

 

متاسفانه در بهشهر نه تنها توجهی به لزوم فراهم کردن امکانات اولیه حضور گردشگران نشده است بلکه تابلوی ورودی به این پارک موزه بسیار مهم تاریخی نیز پس از ماه ها سرگردانی و با اعتراض مکرر مسوولین شهرستانی نصب شد .

 

از جمله دیگر مشکلات مربوط به حوزه گردشگری بهشهر ، در اختیار داشتن این محوطه های تاریخی توسط سازمان های غیر مرتبط با حوزه میراث فرهنگی است .

 

باغشاه در اختیار شهرداری است ، صفی آباد در مدیریت نیروی هوایی ارتش است ، از ساختمان چشمه عمارت  به طور مشترک توسط اداره آب و میراث فرهنگی استفاده می شود، درب میانکاله  به روی گردشگران بسته است و فقط عده ای خاص می توانند از آن بهره مند شود،

 

باغ تپه  در اختیار سپاه پاسداران است و فقط مجموعه تاریخی عباس آباد و اندکی هم مجموعه تازه تاسیس غار هوتو  است که می تواند بار سنگین صنعت توریستم شهرستان را به دوش بکشد.

 

دیدن کاخ صفی آباد از فاصله دور، نشان دادن جلوه های زیبای میانکاله از پشت فنس ها و گرفتن عکس یادگاری با چشمه عمارت از بیرون این بنای تاریخی چشم نواز ، چه ارتباطی با صنعت توریسم پیدا می کند ؟

 

چرا در بهشهر که مملو از آثار تاریخی متعلق به دوره های گوناگون تاریخی است ، هنوز یک اداره مستقل میراث فرهنگی راه اندازی نشده است ؟

 

نمایندگی این اداره که چند سال است در بهشهر مشغول به فعالیت است ، چه اقدام ارزشمندی برای فراهم کردن زمینه های اولیه ایجاد صنعت توریسم انجام داده است ؟

 

به جز این آثار نام برده شده ، محوطه های تاریخی دیگری هم در بهشهر وجود دارد که متاسفانه همیشه خبرهای ناخوشایندی از غارت اشیا مربوط به این بناها توسط قاچاقچیان فرهنگی به گوش می رسد.

 

رییس یک نمایندگی به همراه چند نیروی حفاظتی اندک مگر چقدر می تواند از به تاراج رفتن این آثار جلوگیری کند .

 

چرا هیچ قدرت و اراده ای برای بازگرداندن بناهای تاریخی بهشهر از دست ارگان ها و نهادها به مردم وجود ندارد؟

 

امام جمعه فقید بهشهر به طور مکرر در سخرانی های خود پیرامون گردشگری و توریسم ، خواستار بازگشایی کاخ صفی آباد و حضور مردم در آن شده بود.

 

آیت الله سیدصابر جباری  که اواخر تابستان امسال به دیار باقی شتافت ، بارها تاکید کرده بود نمی توان به دلیل حضور نیروهای نظامی، مردم را از نعمت دیدن این منطقه زیبای تاریخی و طبیعی که بر فراز بهشهر قرار دارد محروم کرد.

 

بهشهر به رغم وجود آثار تاریخی بسیار زیاد، از داشتن موزه ای برای نمایش آثار به جای مانده از این بناها محروم است .

 

در منازل مردم بهشهر ، آثار و لوازم تاریخی وجود دارد که اگر اعتماد مردم بدرستی جلب شود، آن ها حاضر به تسلیم کردن این آثار به موزه هستند ، به شرطی که اراده ای وجود داشته باشد و تصمیم گیرنده ای با درک صحیح شرایط بخواهد گردشگری را به محل اصلی درآمد مردم بهشهر تبدیل کند.

 

در بهشهر کلکسیون داران متبحری حضور دارند که می توان از گنجینه های ارزشمند آن ها حتی به عنوان امانتی یک هفته استفاده کرد و ترتیب برگزاری یک نمایشگاه زیبا و پرطرفدار را داد، نمایشگاهی ورای چند غرفه فاقد جذابیت فعلی که فقط برای رفع تکلیف برپا شده و هیچ تاثیری در جلب نظر گردشگران دارد .

 

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بهشهر با قبول مشکلات متعدد در این بخش گفت : یکی از راه کارهای اصلی رفع این کمبودها، استقرار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است .

 

 قربانعلی حیدری اظهار کرد: تلاش های فراوانی برای ارتقای این نمایندگی به اداره انجام شد اما متاسفانه این کوشش ها تاکنون به نتیجه مطلوب نرسیده است .

 

وی گفت : در شرایط فعلی،بودجه بسیار اندکی در اختیار داریم و نمی توانیم همه طرح های موجود را که می تواند زمینه ساز توسعه صنعت گردشگری منطقه باشد ، اجرا کنیم .

 

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بهشهر افزود : با وجود این کمبودهای مالی آزار دهنده ، تلاش می کنیم طرح های مورد نیاز این بخش را اولویت بندی کرده و بر اساس اهمیت آن ها را اجرا کنیم .

 

حیدری ادامه داد : یکی از این طرح ها که اجرای آن مدتی پیش به پایان رسید، طرح امن کردن محدوده دریاچه عباس آباد است .

 

وی گفت : به دلیل مشکلات فراوانی که در چند مورد به مرگ مسافران نیز انجامید، تصمیم گرفتیم اطراف دریاچه عباس آباد را با میله محصور کنیم تا مانع سقوط خودروها به درون دریاچه شویم .

 

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بهشهر افزود : این طرح اگر چه در مقایسه با نیازهای فراوان گردشگری بهشهر قابل توجه نیست اما می تواند زمینه ای برای توسعه فعالیت های مرتبط با بخش گردشگری باشد .

 

بر اساس اعلام مسوولان متخصص حوزه گردشگری ،این صنعت با کمترین سرمایه بیشترین درآمد و اشتغال را نصیب کشور می کند زیرا همه چیز از جمله آثار و اماکن باستانی و تاریخی و طبیعی برای این کار در اغلب نقاط کشور وجود دارد.

 

در صنعت گردشگری به ازای ورود هر گردشگر به کشور دستکم پنج شغل ایجاد می شود و میزان اشتغال بخش گردشگری نیز ۲/۱۱ برابر سریع تر از سایر بخش ها است. حالا این که چرا بهشهر با برخورداری از این همه اثر و بنای تاریخی باید دارای بیشترین آمار بیکاری در مازندران باشد را چه باید پاسخ دهد ؟
 میثم محسنی کوتنایی-ایرنا