منصور نوری مدیر پروژه رفاهی گردشگری سردار جنگل گلوگاه می گوید: به نظرم اگر هر کسی در شهرستان در جای خود قرار گیرد بسیاری از مشکلات به سامان خواهد رسید . در این راستا معتقدم اگر برخی بخواهند با وجود این منابع جنگل, دریا, آب و هوا و پتانسیل بی نظیر گردشگر پذیری براحتی می توان بر همه مشکلات اقتصادی و شغلی غلبه کرد.

 شرق پرس: باید اعتراف کرد منصور نوری کار آفرین گلوگاهی یکی از مواردی است که شبیه او را کمتر می توان یافت. مدیر “پروژه رفاهی و گردشگری سردار جنگل گلوگاه” که شاید تا پایان فاز سوم آن چند میلیاردی هزینه در بر داشته باشد اما در اوج سادگی خود لباس کار بر تن کرد تا مانند یک کارگر ساده در بالا بردن دیوارهای این پروژه مشارکت عملی داشته باشد. می گوید به فرزندان خود آموختم که باید کار کرد و شهر و کشور را ساخت و به نوکری برای مردم افتخار کرد.

  mansor-nori3

مدیر سخت کوشی که در طی مسیر ۹ ساله ساخت این پروژه که در جاده جنگلی گلوگاه-دامغان قرار دارد مشقات فراوانی را به جان خرید اما معتقد است که بخاطر ثابت کردن و الگو شدن برای ساختن شهری بدون حتی یک جوان بیکار باید از جان مایه گذاشت.

خستگی در نگاه و جسم منصور مشهود است اما طوری سخن می گوید انگار تمام انرژی های دنیا را در خود جمع کرده است. امیدوار است این طرح گردشگری سرآغازی باشد برای ورود بخش خصوصی و حمایت دولت از پروژه های توریستی شهرستان و انشالله ریشه کنی فقر و بیکاری در گلوگاه و اینکه ثابت کند می شود و می توانیم.

در ادامه گفتگوی شرق پرس با این کارآفرین سخت کوش را می خوانید :

شرق پرس: ابتدا مشخصات طرح خود را توضیح دهید و جزئیات آنرا بیان فرمائید.

پاسخ: پروژه که می بینید بنام “مجموعه رفاهی و گردشگری سردار جنگل گلوگاه” نام گذاری شده و تنها یک سوم از کل پروژه است که در قالب فاز یک در مراحل نهایی قرار دارد.

از ۹ سال پیش این طرح را بعنوان یک نماد گردشگری برای شهرستان آغاز کردم و تمامی مراحل قانونی آنرا پشت سر قرار دادم, فقط گرفتن مجوزها چند سال دوندگی بنده را در پی داشت تا اینکه توانستم ۵۰۰متر از سازمان جنگلها سند قطعی دریافت کنم.

این مجموعه در ۸ طبقه طراحی شده است که یک طبقه آن سفره خانه سنتی است که در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد.

sardar-jangal1نمایی از فاز یک

طبقه آخر و هشتم آن رستورانی است که دور تا دور آن فقط با شیشه پوشانده خواهد شد و دارای نمایی(ویو) بسیار زیبا از شهر گلوگاه, دریای آرام, جنگل و جاده است که از این حیث بی نظیر خواهد بود.

sardar-jangal4

نمایی از سفره خانه و کافی شاپ که آماده بهره برداری است

sardar-jangal3

در فاز اول که شامل یک ساختمان با شکل هندسی قلب است ۸ سوئیت برای اقامت بهمراه نمازخانه و ۲ آسانسور طراحی شده است که همه ی اینها تنها در فاز اول قرار دارند. و اگر این طرح تا فاز سوم ادامه یابد یک طرح گردشگری نمونه برای منطقه خواهد بود و در آن آکواریوم و حتی باغ پرندگان نیز پیش بینی شده است .

 

شرق پرس: انگیزه و دلایل شما از انتخاب این مکان برای طراحی و ساخت این پروژه گردشگری چه بوده است؟

پاسخ: سال گذشته حدود ۷ هزار خودرو از جاده توریستی گلوگاه -دامغان عبور کرده اند که حدود ۶۰ درصد غیربومی بوده اند و از طرفی در این مسیر حدود ۱۴ چشمه آب گوارا وجود دارد که در نوع خود بی نظیر است. امنیت و آسایش این جاده در منطقه و استان مثال زدنی است. به این فکر کردم که جای مناسبی برای استراحت مسافران و همشهریان خواهد بود و می توان اشتغال مناسبی را هم برای شهروندان ایجاد کرد.

بنده معتقدم در کنار کار فرهنگی برای مبارزه با تهاجم کشورهای غربی باید مشکلات اقتصادی و شغلی جوانان نیز مرتفع گردد و پیگیری و به ثمر نشاندن همین طرح ها می تواند بسیاری از مشکلات جوانان را پاسخگو باشد. از یک طرف برای برخی شغل ایجاد می شود و از طرف دیگر جایی برای تفریح و نشاط سالم خانواده ها و جوانان وجود خواهد داشت و همین مسئله می تواند در کاهش جرائم و خلوت شدن دادگاه و پاسگاه موثر باشد.

یعنی اگر این آرامش حاکم همراه با جایگاههای مناسب برای جوانان در نظر گرفته شود می توانیم با طرحهای خدماتی رفاهی و گردشگری جلوی ۹۵درصد آسیبها را بگیریم. به عبارتی وقتی جوان با هر سلیقه و گرایشی از امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی برخوردار باشد مطمئناً آسیبها کاهش خواهد یافت.

 

شرق پرس: انتظار و توقع شما از مسئولان شهرستانی و استانی چیست؟

پاسخ: متاسفانه برخی نمی گذارند که اینگونه طرحها به ثمر برسد. اگر برخی بگذارند مردم خود می دانند چگونه می توانند بر مشکلات اجتماعی و اقتصادی فائق آیند.

البته فرماندار جدید نگاه مثبتی نسبت به این طرح دارد و حمایتهای وی موجب دلگرمی ما شد.

اگر همین پروژه به ثمر برسد تنها در فاز اول آن حدود ۵۰ شغل برای زن و مرد ایجاد خواهد شد که با توجه باینکه گلوگاه محل تلاقی ۳ استان محسوب می شود استقبال خوبی از آن خواهد شد و گسترش این طرح می تواند اشتغال بیشتری را در پی داشته باشد.

با وجود اینکه برخی مسئولین شهرستانی اخیراً پای کار آمده اند و حمایتهایی صورت گرفته اما در این طرح تا کنون یک و نیم میلیارد تومان هزینه کرده ام که از سال ۸۴ تا کنون ۴۰۰ میلیون در نزد یک بانک مصوبه داشتم که برای دریافت آن سختیهای زیادی را تحمل کردم و شاید حدود نیمی از این مبلغ به دستم رسید که بابت آن هنوز درگیری هایی دارم و جریمه هم شده ام.

همه این مشکلات را فقط بخاطر نوکری مردم با جان و دل می پذیرم و باور دارم این گرفتاریها تبعات نوکری کردن برای مردم شهرم است و به آن افتخار می کنم. به فرزندان خود هم گفتم که این طرح برای استفاده ی همه مردم با هر سلیقه و عقیده است.

شرق پرس: می بینیم که خود لباس کارگری به تن کرده اید و بنایی می کنید دلیل اینکار چیست؟

mansor-nori2

پاسخ: اکثر کارهای اینجا را با بچه های خودمان انجام می دهیم از بنایی تا کارگری و…

البته تخصص بنده که در شورای اول شهر گلوگاه هم بودم کار اجرایی بود و کار اجرایی را دوست داشتم و در کار فرهنگی علی رغم اینکه حمایت می کردم اما دخالت نمی کردم چون تخصص ندارم. ۳۵ سال است که تنها کار اجرایی کرده ام و به اینکار علاقه دارم و زمانیکه که در عملیات اجرایی یک پروژه کار می کنم لذت می برم.

 

شرق پرس: از شورای اول شهر گلوگاه گفتید؛ با توجه به تجربیات شما در دوره اول تمایل داریم نظرتان را در مورد سیاستهای کلی شهرستان بدانیم.

پاسخ: در شورای شهر اول گلوگاه هم طرح ها و پروژه های خوبی را برای شهر پیگیری و اجرا کرده بودیم که اگر همان مسیر ادامه پیدا می کرد اکنون مشکلات اینگونه نبود.

برخی فقط می گفتند نمی شود اما اعضای شورای شهر آن دوره با جدیت و پیگیری ثابت کردند که می شود. از اتفاقات مثبت دوره ی اول شورای شهر پست هواشناسی, جاده دریا و آسفالت سراسری برای گلوگاه و… را می توان نام برد که به همه ثابت شد که اگر همدلی باشد می شود طرح های کلان را در گلوگاه اجرا و پیاده سازی کرد.

به نظرم اگر هر کسی در شهرستان در جای خود قرار گیرد بسیاری از مشکلات به سامان خواهد رسید . در این راستا معتقدم اگر برخی بخواهند با وجود این منابع جنگل, دریا, آب و هوا و پتانسیل بی نظیر گردشگر پذیری براحتی می توان بر همه مشکلات اقتصادی و شغلی غلبه کرد.

 

شرق پرس: آیا گسیل داشتن امکانات و سرمایه های شهرستان به سمت توسعه گردشگری, تمامی مشکلات اقتصادی شهرستان را در کوتاه مدت برطرف خواهد کرد و آیا اینکار لزوماً سرمایه های کلان ملی را هم نیازمند است؟

پاسخ: می توانم تضمین دهم که حتی بدون تسهیلات دولتی می توان ظرف مدت کوتاهی شغل های زیادی در شهرستان ایجاد کرد.

با توجه به تجربیاتم در این سالها مطمئن هستم یکی از راههای ایجاد اشتغال و کاهش آسیبهای اجتماعی و زیست محیطی در گلوگاه جذب توریست و حمایت از طرح های گردشگری است. چراکه جغرافیای گلوگاه ایجاب می کند با توجه به سرمایه های خدادادی نقشه راه شهرستان مان را در مسیر توسعه جاذبه های گردشگری و جذب توریست طراحی کنیم و البته لازمه آن کار اجرایی در کنار فرهنگ سازی است که این مهم با مدیریت و نظارت براحتی قابل دستیابی است. اعتقاد دارم در چهارچوب های قانونی در زمان ۲ تا ۶ ماه می توان در این شهر ۵۰۰ شغل ایجاد کرد و اینرا ضمانت می دهم.

شما ملاحظه کنید در این چند کیلومتر که از کنار ساحل گلوگاه به ارتفاعات گلوگاه حرکت می کنید اختلاف دمایی تا ۲۰ درجه را شاهد خواهید بود و اینگونه جاذبه طبیعی شاید در کشور و حتی خاور میانه وجود نداشته باشد و این در حقیقت ظرفیت شهرستان گلوگاه است.

باید همه ی بزرگان شهر با هر گرایش و سلیقه ای و همه کسانی که از این شهر دلزده شده اند و رفته اند بیایند و دور هم بنشینند حاضرم امکانات این مکان را در اختیار صاحبان فکر و ایده و همشهریان بگذارم تا اتاق فکر شهرستان تشکیل شود و با برنامه ریزی این عزیزان و نظارت دولت و حمایت بانکها شهر گلوگاه ساخته شود.

 

شرق پرس: به نظر شما چگونه می توان جوانان شهر را در مسائل مهم مشارکت داد و از این قشر که سرشار از انرژی و تلاش هستند برای آبادانی شهرستان استفاده کرد؟

 

پاسخ: در گذشته به مسئولان شهرستان طرح داده ام و گفتم در همین مسیر ۱۴ چشمه وجود دارد که اگر هر کدام از این چشمه ها را به چند جوان گلوگاهی بسپارند همین جوانها در کنار بهره برداری اقتصادی، امنیت این مسیر را نیز فراهم می کنند و مردم هم گرایش بیشتری برای تردد و تفریح در این مسیر پیدا خواهند کرد.

معتقدم اشتغال فقط از کانال دولتی نیست و این هجوم به دولت برای دریافت کار را قبول ندارم و باید به مردم بیاموزیم که خود کار را تولید کنند .

 

شرق پرس: با توجه به شتاب شهرستانهای غربی استان در توسعه و جذب گردشگر داخلی و خارجی, فاصله شرق مازندران را با غرب استان در این زمینه چگونه می بینید؟

 

پاسخ: فاصله شرق مازندران و غرب مازندران در توسعه و جذب توریست را قبول دارم. مخصوصا از ساری تا گلوگاه فاصله زیادی با غرب استان در خصوص طرحهای گردشگری و جذب توریست و گردشگر دارند اما چون ما در گلوگاه نقطه تلاقی ۳ استان مهم در شمال کشور هستیم و با توجه به دریای خاص و منحصر بفرد و همینطور جاذبه های میانکاله و نزدیکی به این شبه جزیره, می توانیم در مدت کوتاهی این فاصله را جبران کنیم و اینجا را قطب توریستی مازندران و شمال ایران کنیم.

البته نباید همه ی این عقب ماندگی را به گردن مسئولین انداخت بلکه برخی مشکلات از داخل خودمان است. این بازیهای سیاسی چپ و راست و دخالت دادن آن در ساخت و ساز شهرستان و مسائل اجرایی و کاری باعث رشد نیافتن ما شده است. اگر همه در کنار هم باشیم شورا , شهرداری و فرمانداری و مردم دست در دست هم می توانند مسائل را براحتی مدیریت کنند.

اگر افراد اندکی که مدعی هم هستند به عرصه عمل بیایند و بجای حرف عمل کنند و حسادتها و ادعاهای بیهوده را کنار بگذاریم شهر پیشرفت خواهد کرد. قبول دارم مسائل سیاسی نیاز جامعه است اما نباید آن را در همه زمینه ها دخالت دهیم و جلوی رشد شهرستان را بگیریم. به افرادی که برای نظام خدمت کردند با احترام برخورد کنیم و از آنها فکر بخواهیم.

متاسفانه کار و سیاست در شهرستان با هم قاطی شد و مکررا می گویم که شهرستان هیچ مشکلی جز عدم همدلی و همکاری ندارد.

 

شرق پرس: بعنوان یک شهروند وقتی جوانی را می بینید که بخاطر بیکاری به اعتیاد کشیده شد چه احساسی پیدا می کنید؟

پاسخ: وقتی یک جوان معتاد را در شهر می بینیم باید فکر کنیم که این جوان خودمان است چگونه است که برای جوان خود و مشکلاتش اشک می ریزیم ولی برای جوانان مردم بی تفاوت باشیم؟ باید با بوجود آوردن انگیزه جوانان را پای کار بیاوریم چراکه آینده از آن همین جوانان است.

شرق پرس: جناب آقای نوری صحبتهای پایانی و جمع بندی شما را می شنویم

گلوگاه از لحاظ جغرفیایی با شهرستانهای دیگر متفاوت است به اعتقاد من این شهرستان باید تنها از طریق توسعه فعالیتهای گردشگری سرمایه گذاری شود و رشد یابد. توقع امثال من از مسئولین این است که سیاست گذاری و سرمایه گذاری خود را در این شهرستان برای طرحهای گردشگری قرار دهند که با طبیعت این منطقه سازگار است.

و حرف اول و آخر من این است که اگر ما درست کار کنیم باید کارگر از شهرهای دیگر بیاوریم و شغل های ایجاد شده بسیار بیشتر از درخواست شهرستان خواهد بود. چرا فرزندان ما برای کار به شهرستانها و استانهای دیگر بروند؟

بنده علاقه دارم طرح هایم را در اختیار مسئولین شهرستانی و استانی قرار دهم و ضمانت هم می دهم که براحتی و حتی بدون دخالت و تنها با نظارت دولت برای تولید شغل در گلوگاه راهکار عملی ارائه کنم.

mansor-nori1