کارشناسان نظامی می گویند سامانه دفاعی راهبردی اس ۳۰۰ چالشی بسیار بزرگ و غیرقابل غلبه برای جنگنده های نسل چهارم، همچون اف ۱۵، اف ۱۶ و اف ۱۸ است.

همه چیز درباره سیستم موشکی راهبردی اس 300

 

 

شرق پرس: ایران که در سال ۲۰۰۷ قراردادی ۸۰۰ میلیون دلاری برای دریافت اس ۳۰۰ از روسیه را امضا کرده بود، پس از اعمال تحریم های شورای امنیت با خودداری روسیه از تحویل این سامانه روبه رو شد.

 

 

نزدیک به یک دهه از قرارداد ۸۰۰ میلیون دلاری ایران برای خرید سیستم موشکی اس ۳۰۰ می گذرد و امروز نخستین موشک های آن وارد کشور شده است.

 

توافق هسته ای اما فرصت دوباره ای را فراهم کرد تا بار دیگر ایران برای خرید این سامانه دفاعی پیشرفته دست به کار شود که این امر با موافقت ولادیمیر پوتین محقق شد. در حالی که با رونمایی از سامانه اس ۳۰۰ در جریان رژه روز ارتش در ۲۹ فروردین سال جاری مشخص شد که تحویل این سامانه به ایران آغاز شده است، امروز خبرگزاری تسنیم از ورود نخستین محموله موشک های آن خبر داد تا مدل آن هم معلوم شود.

 

اس ۳۰۰ پی ام یو ۲ (S۳۰۰-PMU۲) یکی از پیشرفته ترین نسخه های این سامانه دفاعی است که نمونه اولیه آن در سال ۱۹۹۲ معرفی شد. پس از آن اس ۳۰۰ پی ام یو ۱ و بعد در سال ۱۹۹۷ اس ۳۰۰ پی ام یو ۲ معرفی شدند. این سامانه نه تنها قابلیت استفاده علیه موشک های کوتاه برد بالستیک را دارد، بلکه می توان از آن در مقابل موشک های میان برد تاکتیکی نیز استفاده کرد.

این سامانه می تواند به طور همزمان تا ۳۰۰ هدف را تا فاصله ۳۰۰ کیلومتری شناسایی کرده و تا ۱۰۰ هدف را به طور همزمان دنبال کند و ۳۶ هدف را منهدم کند.

به گفته کارشناسان نظامی، سامانه دفاعی اس ۳۰۰ چالشی بسیار بزرگ و غیرقابل غلبه برای جنگنده های نسل چهارم، همچون اف ۱۵، اف ۱۶ و اف ۱۸ است.

روش کار این سامانه به این صورت است:

 

۱- رادار دیده بان دوربرد، اهداف تا فاصله ۳۰۰ کیلومتری را ردیابی می کند و اطلاعات را به خودروی فرماندهی که توانایی بررسی اهداف بالقوه را دارد ارسال می کند.

۲- هدف شناسایی می شود و خودروی فرماندهی دستور شلیک موشک را به رادار درگیر می دهد.

۳- اطلاعات شلیک به موشک اندازی که در بهترین موقعیت قرار دارد ارسال می شود و موشک انداز هم دو موشک سطح به هوا را شلیک می کند.

۴- رادار درگیر به هدایت موشک ها به سمت هدف کمک می کند. این رادار می تواند به طور همزمان ۱۲ موشک را که برای ۶ هدف شلیک شده اند هدایت کند.

هر موشک انداز شامل چهار کانتینر موشک است. هر گردان از این سیستم ۶ موشک انداز با مجموع ۲۴ موشک، یک خودروی فرماندهی و کنترل و یک خودروی حامل رادار دوربرد را شامل می شود.

 

 

موشک های استانداردی که در این سیستم مورد استفاده قرار می گیرند می توانند اهدافی در فاصله ۵ تا ۱۵۰ کیلومتر را تا حداکثر ارتفاع ۲۷ تا ۴۰ کیلومتر هدف قرار دهند. از قابلیت های مهم این سیستم این است که می تواند ۵ دقیقه پس از توقف خودروی موشک انداز، عملیات را آغاز کند و هر ۳ ثانیه دو موشک را شلیک کند.

 

 

به گزارش پارسینه, در چنین شرایطی همانطور که تحلیل گر رویترز می نویسد، چنان چه این سیستم در اطراف تاسیسات هسته ای مورد استفاده قرار گیرد، حمله هوایی به آنها غیرممکن می شود و موازنه قدرت منطقه ای به نفع ایران تغییر خواهد کرد. در این وضعیت تنها هواپیماهای نسل پنجم، یعنی جنگنده های رادارگریز اف ۲۲ و بمب افکن های بی ۲ قادر به مقابله با اس ۳۰۰ هستند که با توجه به قابلیت تحرک و جابه جایی این سامانه، انهدام آنها حتی برای جنگنده های رادارگریز هم دشوار می شود و هرگونه عملیاتی را بسیار پرخطر می سازد.