دانشکده فنی امام محمد باقر تنها مرکز دانشگاهی معتبر دولتی است که در ساری فعال است و بار ها از طرف نمایندگان و دست اندرکاران قول ارتقا درجه و تبدیل وضعیت به دانشگاه داده شده است. از سویی دیگر و به دفعات برخی نمایندگان ساری در مجلس شورای اسلامی خبر از اخذ مجوز و استقرار قریب الوقوع دانشگاه جامع در مرکز استان را داده اند

daneshkade-mohamamd bager-sari

به گزارش شرق پرس لازم است که یکی از اولویت های نمایندگان و مسئولان دانشگاهی مرکز استان در سفر آتی رییس محترم جمهوری پیشنهاد به هیات دولت در مورد ارتقا دانشکده فنی به دانشگاه صنعتی ساری و همینطور استقرار دانشگاه جامع طبق روال طبیعی و برابر با عرف سراسر کشور در مرکز استان باشد.

دانشگاه قلب تپنده هر شهر و دیاری است. محلی برای آموختن و تبادل افکار و اطلاعات. استان مازندران از دیرباز مهد عالمان و دانشمندان بزرگی بوده است که در طی قرن ها رسالت پرورش فرهیختگان بسیاری از همه جای ایران را بر دوش کشیده اند. با نگاهی اجمالی به فهرست برترین های علم , این علمای مازندرانی هستند که در صدر عالمان ایران زمین چشم نوازی می کنند.

در سده های نوین و در هنگامه تغییرات بنیادین در نوع و نحوه آموزش ,استقرار دانشگاه به مفهوم امروزی کلمه در عهد پهلوی در مازندران هم کلید خورد. به دلایل گوناگون تاریخی که در صورت نیاز به آن پرداخته خواهد شد و بر خلاف رویه تمامی استان های دیگر که دانشگاه مادر در مراکز استان ها مستقر شدند تصمیم به استقرار دانشگاه در منطقه (مشهد سر) ‘بابلسر فعلی’ گرفته می شود.

این اقدام رژیم گذشته در واقع سنگ بنای کجی شد برای بسیاری از تصمیمات بر خلاف رویه معمول که به زیان جریان گردش علم و بسیاری مسائل دیگر در مرکز مازندران تمام شد. البته و پس از گذشت چندین دهه و با همت دانشجویان و اساتید مرکز استان در حال حاضر بیشترین تعداد دانشجو و مراکز دانشگاهی در ساری مستقر شدند. از دانشگاه ها بزرگ دولتی مانند علوم پزشکی مازندران که در اندک زمانی در رده دانشگاه های تیپ یک کشور قرار گرفت تا دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی و پیام نور تا یکی از بزرگترین و موفق ترین شعبات دانشگاه های آزاد کشور و انواع و اقسام دانشگاه های علمی – کاربردی و غیر انتفاعی.

اما آنچه باعث تاسف و بیان است فقدان یک دانشگاه بزرگ صنعتی در مرکز استان است که بی شک یکی از نیاز ها و درخواست های ضروری و بحق فرهیختگان ساروی است. در حال حاضر (به غیر از مراکز علمی کاربردی و غیر انتفاعی) دانشکده فنی امام محمد باقر تنها مرکز دانشگاهی معتبر دولتی است که در ساری فعال است و بار ها از طرف نمایندگان و دست اندرکاران قول ارتقا درجه و تبدیل وضعیت به دانشگاه داده شده است. از سویی دیگر و به دفعات برخی نمایندگان ساری در مجلس شورای اسلامی خبر از اخذ مجوز و استقرار قریب الوقوع دانشگاه جامع در مرکز استان را داده اند.

ما معتقدیم که همه شهر های مازندران باید از لحاظ علمی سرآمد باشند . چرا که تاریخ و پشتوانه غنی فرهنگی مبتنی بر دانش مردمان مازندران اجازه این کار را خواهد داد. همانطور که در مازندران دو دانشگاه علوم پزشکی در ساری و بابل مستقر هستند که نه تنها موجب تضعیف هم نشدند بلکه باعث رشد و بالندگی یکدیگر هم شدند چه اشکالی دارد که دو دانشگاه صنعتی یا جامع داشته باشیم؟

نمایندگان ساری باید ضمن احترام به درخواست و نیاز های دیگر شهروندان مازندران در جهت ارتقا و استقرار مراکز علمی تلاش مضاعف نمایند و حداقل در این مورد که سال هاست قول داده اند ,کار مثبتی انجام شود.

وارش نیوز