بر اساس اعلام مسولین بهداشتی دو کشور به منظور جلوگیری از ورود بیماری فلج اطفال به سایر کشورها، تمام کودکان پاکستانی که از مرز عبور می کنند علیه این بیماری واکسینه خواهند شد.
 
3635944_876
 
شرق پرس :   دکتر عبدالله خان معاون وزیر بهداشت پاکستان که به همراه معاون وزیر بهداشت افغانستان به منظور الگوگیری از تحولات بهداشتی و درمانی استان، به زاهدان سفرکرده بود اظهار داشت: درحال حاضر افغانستان و پاکستان دو کشور دارای بار بیماری فلج اطفال است و عامل خطر انتقال  به کشورهای مجاور هستند و باید تمام کودکانی که از مرز عبور می کنند علیه این بیماری واکسینه شوند.
 
 
 
 
دکتر عبدا…خان افزود: با توجه به هم مرزبودن افغانستان، پاکستان و ایران باید دولت های این سه کشور در راستای جلوگیری از صدور فلج اطفال به ایران، تلاش کنند.
 
 
 
 
وی ادامه داد: در همین راستا سه کشور افغانستان، پاکستان و ایران متعهد شدند عملیات واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال را به طور همزمان با هم در کشورها اجرا کنند و از ورود کودکانی که این واکسن را دریافت نکردند به ایران جلوگیری کنند.
 
 
 
 
وی بیان کرد: تمام دنیا به جز دو کشور افغانستان و پاکستان تاکنون توانسته اند فلج اطفال را ریشه کن کنند. این بیماری می تواند خطر جدی برای ایران به دلیل همجواری با این دو کشور به دنبال داشته باشد.
 
 
 
 
مسئول بیماری فلج اطفال در افغانستان نیز در این بازدید گفت: دولت افغانستان و پاکستان باید بیماری فلج اطفال در کشور خود را ریشه کن کنند تا از سرایت این ویروس به سایر کشورها جلوگیری کنند.
 
 
 
 
دکتر میوند احمد ادامه داد: در اوایل سال ۲۰۱۵، دو کشور افغانستان و پاکستان به عنوان صادر کننده فلج اطفال در دنیا نامیده شد لذا باید در راستای ریشه کن کردن این بیماری اقدامات جدی تری در دو کشور مذکور صورت گیرد.
 
 
 
 
دکتر میوند احمد بیان کرد: در راستای جلوگیری از ورود بیماری به سایر کشورها در ماه آینده دو تیم واکسن فلج اطفال را در سفارت ایران مستقر می کنیم تا تمام مردمی که خواهان دریافت ویزا هستند واکسن فلج اطفال تزریق کنند.
 
 
 
 
 
وی ادامه داد: همچنین در این راستا نامه ای به سفارت ایران در افغانستان و پاکستان ارسال شده تا برای افرادی که کارت واکسن فلج اطفال ندارند ویزا صادر نکنند.
 
 
 
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز گفت : جمعی از معاونین وزارت بهداشت افغانستان و پاکستان برای الگوگیری از تحولات بهداشت و درمان استان و جلوگیری از ورود فلج اطفال به ایران، در استان حاضر شدند.
 
 
 
 
دکتر محمودرضا میری، تصریح کرد: یکی از معضلات این استان هم مرز بودن با دو کشور افغانستان و پاکستان است که این  عامل سبب ورود بیماری های واگیردار به ایران می شوند.
 
 
 
 
وی ادامه داد: کشور ما توانسته است بعد از انقلاب به واسطه تیم های بهداشتی قوی و استقرار شبکه های بهداشت و درمان ، بیماری فلج اطفال را ریشه کن کند، به همین دلیل از وزارت بهداشت افغانستان و پاکستان دعوت شده است تا از ظرفیت های بهداشتی این استان بازدید کنند تا با کمک یکدیگر بتوانیم این بیماری را از دو کشور مذکور ریشه کن کنیم.
 
 
 
 
دکتر میری ادامه داد: به همین منظور قرار است هر سه ماه یکبار در یکی از شهرهای مرزی از سه کشور جلساتی در خصوص ریشه کنی فلج اطفال برگزار کنیم.
 
 
 
 
گفتنی است : معاونین وزارت بهداشت افغانستان و پاکستان از مراکز بهداشتی و بیمارستانهای زاهدان بازدید کردند ودیدار با استاندار وجلسه با اعضای هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از دیگر برنامه های سفر دو روزه این تیم خواهد بود.
 
 
 
 
 
 
 
 
وب دا