صرامی مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: امروزه تمایل دختران دانشجو به داروهای روانگردان و مخدر افزایش یافت که این امر برای جامعه ما جای نگرانی دارد.

افزایش تمایل دختران دانشجو به مواد مخدر و روانگردان ها

 

 
 حمید صرامی ‌در حاشیه برگزاری دوره آموزشی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در جمع خبرنگاران با اشاره به دلایل افزایش گرایش افراد به مواد مخدر اظهار داشت: افزایش گرایش افراد به مواد مخدر دلایل گسترده‌ای را شامل می‌شود که از جمله آنها رشد اختلالات اخلاقی مانند اضطراب و استرس در جامعه به‌ویژه در بین زنان است.
 
وی افزود: باتوجه به تحقیقاتی که در سال ۹۲ انجام شد، ۲۳.۶ درصد از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال دارای اختلالات اخلاقی هستند که آمار زنان مبتلا به این اختلالات بیش از مردان است و به همین دلیل نیز شیب گرایش به مواد مخدر در دختران و زنان چند برابر بیشتر از مردان است.
 
مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل گرایش زنان و دختران به مصرف مواد، فقدان و فقر اطلاعات در زمینه گرایش به مصرف مواد در راستای یافتن آرامش، لذت کاذب و رهایی از اضطراب‌ها و افسردگی‌ها در بین زنان است.
 
 
زمینه‌های گسترش اعتیاد شناسایی و رفع شود
 
صرامی خاطرنشان کرد: دلایل دیگر نیز در این زمینه دخیل هستند که یکی از آنها کمبود تفریحات کافی برای نوجوانان و جوانان است که این امر در تمام استان‌ها و استان مرکزی الگوی یکسانی دارد و سبب ایجاد زمینه‌ای برای گرایش جوانان و نوجوانان به مصرف مواد مخدر شده است.
 
وی با اشاره به وضعیت اعتیاد زنان در کشور گفت: سال ۸۶ ارزیابی در رابطه با سوء‌مصرف مواد در سطح کشور انجام شد که در این ارزیابی مشخص شد حدود ۵ درصد از دختران و زنان در جامعه به مصرف مواد گرایش پیدا کرده‌اند.
 
دبیر اتاق‌های فکر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور بیان داشت: این رقم در ارزیابی سال ۹۰ حدود دو برابر رشد داشته و به ۹.۳ درصد رسیده است که این امر برای جامعه ما جای تاسف دارد.
 
انتقال آموزش و مهارت به دانشجویان در زمینه مواد مخدر گسترش یابد
 
صرامی ادامه داد: بنابر تحقیقات انجام شده مشخص شد که امروزه تمایل دختران دانشجو به داروهای روانگردان و مخدر افزایش یافته که این امر برای جامعه ما جای نگرانی دارد و امید ما بر این است که باتوجه به آغاز سال تحصیلی، حوزه فرهنگی دانشگاه‌ها در زمینه انتقال آموزش و مهارت به دانشجویان با جدیت و حساسیت بیشتری کار کرده و تلاش خود را در این رابطه مضاعف کنند.
 
وی عنوان کرد: در حال حاضر الگوی مصرف غالب مواد مخدر در کشور به ترتیب تریاک، شیشه، مواد توهم‌زای حشیش، گل، ماری‌جوانا و هروئین است که با توجه به مضرات بسیار زیادی که ماده گل و ماری‌جوانا دارند دستگاه‌های فرهنگی باید در رابطه با این دو ماده تلاش بیشتری داشته باشند.
 
دبیر اتاق‌های فکر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور افزود: امروزه مصرف مواد از جامعه مردان فراتر رفته و در جامعه زنان نیز تسری یافته و زنان نیز برای مصرف مواد مخدر از الگوی مردان تبعیت می‌کنند که باید در این زمینه اطلاعات کافی به زنان داده شده و آنها را از مضرات این مواد مطلع کرد.
 
 
آگاهی‌های لازم در رابطه مواد مخدر جدید ارائه شود
 
صرامی تصریح کرد: در جامعه امروز ‌گاهی ماده مخدر جدیدی در راستای افزایش مصرف‌کننده و مشتری‌مداری تولید می‌شود که ماده گل و ماری‌جوانا از جمله آنهاست که باورهای غلطی در رابطه با این مواد در اذهان افراد نقش بسته است.
 
وی خاطرنشان کرد: در رابطه با این دو ماده مخدر تصورات اشتباهی وجود دارد، افراد بر این باورند که این دو ماده مخدر اعتیادزا نیستند، در صورتی که توهم‌زایی این مواد چندین برابر حشیش است و به طور قطع شرایط نامناسبی را برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کنند که باید در این زمینه اطلاعات کافی به افراد ارائه شود.
 
مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور بیان داشت: وظیفه تمام دستگاه‌های فرهنگی است که همان‌طور که نسبت به کراک افغانی و شیشه هجوم هوشمندانه صورت دادند نسبت به گل و ماری‌جوانا نیز این هجوم و آگاهی‌بخشی صورت گیرد تا نوجوانان و جوانان به گرداب مصرف این ماده گرفتار نشوند.
 
 
 
 
 
 
تسنیم