دندان عقل باعث بروز دردهایی در ناحیه‌ی مفصل فک، گوش، چشم و سر می‌شود در نتیجه برای جلوگیری از گرفتاری به این دردها بهتر است این دندان توسط دندان‌پزشک کشیده شود.

download (1)

 
شرق پرس : دندان عقل به سومین دندان آسیاب بزرگ گفته می‌شود این دندان نسبت به سایر دندان‌ها دیرتر رشد می‌کند و معمولا بین سنین ۱۷ الی ۲۱ سالگی رشد خواهد کرد.
 
 
 
 
فضای رشد کمتر با افزایش سن
 
هرچه سن فرد بالاتر رود و از لحاظ فیزیکی رشد کند اندازه و محدوده فک وی هم کوچک می‌شود در نتیجه دندان عقل محدوده لازم جهت رشد خود را نداشته و در نتیجه به صورت نهفته و یا نیمه نهفته بروز می‌یابد.
 
 
  
دندان عقل با توجه به اینکه در آخرین ردیف دندان‌ها رشد کرده و معمولا فضای کمی جهت رشد خود دارد باعث وارد آمدن فشار به دندان‌های مجاور و کج شدن سایر دندان‌ها خواهد شد. 
 
 
 
علاوه بر این ها باعث بروز دردهایی در ناحیه‌ی مفصل فک، گوش، چشم و سر می‌شود در نتیجه برای جلوگیری از گرفتاری به این دردها بهتر است این دندان توسط دندان‌پزشک کشیده شود.
 
 
 
 
 
از ۱۸ سالگی حواستان به دندان عقل باشد 
 
عبدالحمید ظفرمند متخصص دندان پزشکی و عضوهیات علمی دانشگاه شهید بهشتی پیرامون وضعیت رویش دندان‌ عقل می‌گوید: دندان عقل قاعدتا از سن ۱۸ سالگی به بعد شروع به رشد می‌نماید اما در برخی افراد ممکن است قبل از سن ۱۸ سالگی و یا پس از آن رشد نماید. 
 
 
 
 
                    
اثر مثبت نحوه قرار گیری بر احتمال رویش دندان
 
وی در ادامه گفت: از طریق عکسبرداری OPG می توان از مسیر رویش این دندان اطلاع پیدا کرد. به طور کلی در صورتی که جهت قرار گیری دندان عقل به حالت افقی باشد احتمال رویش دندان کمتر است و بالعکس اگر نحوه قرار گیری آن به طور عمودی باشد در این صورت احتمال رویش افزایش می‌یابد. 
 
 
 
 
ضرورت معاینه هر ۶ ماه یکبار از وضعیت رویش نرمال 
 
این متخصص دندان‌پزشکی و ارتودنسی افزود: غیر از مسیرهای مذکور ممکن است جهت رویش دندان عقل به صورت نرمال باشد، در این صورت نمی‌توان گفت: رویش به طور صد درصدی انجام شود و باید هر شش یا هشت ماه بررسی شود که آیا همچنان این مسیر ادامه دارد یا خیر. 
 
 
  
ظفرمند در خصوص ضرورت یا عدم ضرورت جراحی و یا کشیدن دندان عقل اظهار کرد: لازم است تا زمانی که ریشه به مرحله تشکیل برسد از انجام جراحی خودداری شود. همچنین نگهداری از این دندان و عدم کشیدن آن در صورتی که آسیب‌های آزار دهنده نداشته باشد مشکلی را ایجاد نخواهد کرد. 
 
 
 
 
احتمال پوسیدگی به دلیل موقعیت خطرناک 
 
دندان عقل پس از پوسیدگی موجب پوسیدگی دندان های مجاور و عفونت در اطراف می‌شود اما گاهی ممکن است با بستری شدن در بیمارستان همراه باشد. 
 
 
 
عبدالحمید ظفرمند با تاکید بر این که دندان عقل هم مانند سایر دندان‌ها در معرض خطر پوسیدگی قرار دارد، اذعان کرد: علاوه بر احتمال پوسیدگی که برای این دندان وجود دارد، مشکل مضاعف دیگری وضعیت آن را تهدید می کند که اصلی ترین آن وضعیت قرار گیری آن در دهان و دسترسی سخت مسواک جهت شستشوی آن است این وضعیت در فک بالا بیشتر دیده می‌شود در نتیجه خود این عامل باعث افزایش احتمال پوسیدگی برای دندان عقل خواهد شد. 
 
 
 
 
 
خطرات جانبی پس از بروز عفونت 
 
وی در خصوص احتمال بروز عفونت برای دندان عقل عنوان کرد: معمولا عفونت‌ها از سطح دندان‌ها می‌باشد همچنین میزان کم و کیف عفونت دندان‌ها بسته به مکان قرار گیری متفاوت است به طوریکه دندان‌های آسیای کوچک که در فک بالا قرار گرفته‌اند در صورتی که دچار مشکل شوند عفونت سینوس‌های فکی و گونه‌ها را درگیر خواهد کرد. 
 
  
 
 
وی ادامه داد: اگر دندان عقل مربوط به فک پایین باشد عفونت سریعا وارد ناحیه گردن و حلق خواهد شد. به طور کلی نحوه انتشار و اثر گذاری این دندان‌ها متفاوت است،‌ این درحالی است که مکانیسم عفونتی آن در همه جا یکسان است. 
 
 
 
 
 
رویش دندان در میانسالی 
 
ظفرمند در رابطه با رشد و پیدایش دندان عقل در سنین سالمندی گفت: ممکن است مدت زمان التیام بعد از کشیدن این دندان بیشتر باشد همچنین با افزایش سن ریشه‌های دندان قطورتر شده و کشیدن دندان را سخت تر کند. 
 
 
  
 
کشیدن تنها راه حل رهایی از کیست و تومور 
 
این متخصص در پایان خاطر نشان کرد: علاوه بر احتمال پوسیدگی و عفونت که وضعیت این دندان را تهدید می‌کنند. تومورها و کیست ها هم مسیرهای متفاوتی داشته و ممکن است باعث بروز مشکل شوند که راه حل آن کشیدن دندان فرد مبتلا است.
 
 
 
 
 
 
 
باشگاه خبرنگاران