رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه سرطان عامل دوم مرگ و میر مردم این استان است افزود: تغذیه نامناسب، اضافه وزن و چاقی ، مصرف بی رویه نمک، قند و چربی را مهمترین علت شیوع بیماری ها از جمله سرطان است.

دکتر جان بابایی: سرطان عامل دوم مرگ و میر در مازندران!

 

به گزارش شرق پرس دکتر قاسم جان بابایی روز پنجشنبه در شورای مشارکت های اجتماعی و مردمی مازندران در دانشکده پیامبراعظم (ص) خزرآباد ساری افزود : بیشترین نوع سرطان شایع در مازندران نیز سرطان گوارش و پس از آن ریه و غدد لنفاوی است.

 

وی اضافه کرد : در حالی سرطان دومین علت شایع برای مرگ و میر در مازندران محسوب می شود که ۵۰ درصد از این بیماری با رعایت مراقبت های بهداشتی و آگاهی از سلامت فردی قابل پیشگیری است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران تغذیه نامناسب، اضافه وزن و چاقی ، مصرف بی رویه نمک، قند و چربی را مهمترین علت شیوع بیماری ها از جمله سرطان اعلام کرد.

 

دکترجان بابایی مهمترین بیماری های شایع درمازندران را پس از سرطان، فشارخون و دیابت کنترل نشده و اضافه وزن دانست و گفت : طبق بررسی ۵۰ درصد از مرگ و میر در این استان ناشی از فشارخون بالا و دیابت کنترل نشده، کم تحرکی و چاقی است.

 

دکترجان بابایی غیر طبیعی ترین علت مرگ و میر ناشی از سرطان را در کشور دچار شدن به این بیماری غیرواگیر از سوی گروه سنی بین ۳۰ تا ۴۰ سال دانست و گفت : این در حالیست که مرگ ناشی از سرطان در کشورهای توسعه یافته نیز وجود دارد و این مرگ در پیری رخ می دهد و ما باید در داخل کشور نیز با بالا بدن سطح آگاهی بهداشتی جامعه و مراقبت های فردی سن ابتلاء به سرطان را افزایش دهیم.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با ابراز نگرانی از چاقی و اضافه وزن در کودکان مازندران افزود : درحال حاضر این روند در کودکان روستایی نیز به دلیل تغذیه نامناسب رو به رشد است و برای جلوگیری از مشکلات ناشی از چاقی و کم تحرکی در جامعه باید با تشکیل شوراهای مشارکت اجتماعی و مردمی آگاهی مردم را نسبت به بهداشت فردی ارتقاء دهیم.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از برنامه های الویت دار این دانشگاه برای سال آینده تشکیل شورای بهداشت در شهرها و روستاهای این استان اعلام کرد و از فرمانداران، بخشداران و دهیاران مازندران خواست تا در تشکیل شورای بهداشتی با مراکز بهداشتی و درمانی در این مناطق همکاری کنند.

 

دکتر جان بابایی تشکیل شورای بهداشتی را در راستای طرح های مشارکت های اجتماعی و مردمی برای ارتقاء سطح آگاهی بهداشتی مردم دانست.