محققان متوجه شدند که سوژه‌های سیاه‌پوست و سفیدپوست پس از سکته مغز در آزمایش‌های انجام‌شده، به‌طور قابل‌توجهی عملکرد بدتری داشتند

sekte-maghz5

 

 

 

شرق پرس:  بر اساس یافته‌های جدید دانشمندان دانشگاه میشیگان، سکته مغزی، مغز یک فرد را یک‌شبه تا ۸ سال پیرتر می‌کند و سرعت فکر کردن و حافظه را از وی به سرقت می‌برد.

 

 

 

موضوع تحقیقات این دانشمندان، بیماران سفیدپوست و سیاه‌پوست دچار سکته مغزی بود و نتایج نشان داد سرعت فکر کردن و حافظه آن‌ها در ۲۷ آیتم به‌گونه‌ای افت کرده که گویی مغز آن‌ها یک‌شبه، ۷٫۹ سال پیرتر شده است.

 

 

در این تحقیق، داده‌های جمع‌آوری‌شده بر روی بیش از ۴۹۰۰ بزرگ‌سال سیاه‌پوست و سفیدپوست بالای سن ۶۵ سال، توسط تیمی از دانشمندان بررسی شد.

 

 

محققان از دو منبع اطلاعات برای تحلیل خود بهره بردند که یکی از این منابع، پرسشنامه‌های دقیق و دیگری سرعت فکر کردن و حافظه در طول چندین سال بود. این داده‌ها متعلق به سوژه‌های یک پژوهش بزرگ و ملی بر روی آمریکایی‌های بزرگ‌سال بود.

 

 

دانشمندان، ۷٫۵ درصد شرکت‌کنندگان سیاه‌پوست و ۶٫۷ درصد شرکت‌کنندگان سفیدپوستی را بررسی کردند که به‌تازگی هیچ نوع سکته، زوال عقل و مشکلات شناختی دیگر را تجربه نکرده بودند، اما طی ۱۲ سال از نخستین پرسشنامه و آزمایش شناختی که در سال ۱۹۹۸ / ۱۳۷۷ از سر گذرانده بودند، یک سکته ثبت‌شده را تجربه کرده بودند.

 

 

با اندازه‌گیری تغییرات نمرات آزمایش‌های شناختی شرکت‌کنندگان طی بازه زمانی ۱۹۹۸ / ۱۳۷۷ تا ۲۰۱۲ / ۱۳۹۱، محققان متوجه شدند که هر دوی سوژه‌های سیاه‌پوست و سفیدپوست پس از سکته در آزمایش‌های انجام‌شده، به‌طور قابل‌توجهی عملکرد بدتری داشتند.

 

 

این یافته‌ها اهمیت پیشگیری از سکته را برجسته می‌سازد و جزئیات آن در مجله Stroke ارائه خواهد شد.

 

 

 

ایسنا