کارشناس مامایی درباره روزه داری زنان باردار گفت:بهتر است زنان بارداری که می خواهند روزه بگیرند نظر پزشک را جویا شوند تا سلامتی آنان و جنین به خطر نیفتد.

همه چیز درباره روزه داری زنان باردار

 
 

به گزارش شرق پرس شیرین گوران کارشناس مامایی در گفت و گو با ایرنا افزود : بانوان باردار در سه ماه دوم بارداری با رعایت استراحت در منزل و بهره گیری از مشاوره تغذیه ای می توانند روزه بگیرند.

 

این کارشناس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه روزه داری در ماه مبارک رمضان بر تمام افراد سالم و بالغ جز مسافران واجب است ، اظهار داشت : البته در این میان افرادی مانند سالمندان و زنان باردار و مادران شیرده در صورتی که روزه داری برای آنان یا کودک آنان خطری ایجاد کند، نباید روزه بگیرند.

 

وی افزود : زنان باردار در مورد گرفتن یا نگرفتن روزه بهتر است نظر پزشک را جویا شوند تا سلامتی آنان و جنین به خطر نیفتد.

 

گوران با تشریح شرایط ویژه مادران باردار پرداخت و گفت : با تغییر هورمون ها در دوره بارداری سیستم گوارشی تغییر می کند ؛ طوری که تحمل حجم زیاد غذا برای برخی از این مادران دشوار می شود.

 

وی افزود : از این رو زنان باردار برای تامین انرژی مورد نیاز باید تعداد کم غذا را به دفعات و با فواصل کم مصرف کنند تا میزان انرژی مورد نیاز دوران بارداری تامین شود.

 

این کارشناس مامایی ، مساله دیگر برای زنان باردار را تغییر گوارشی در سه ماهه نخست بارداری عنوان کرد و گفت : این تغییرات گوارشی منجر به حالت تهوع و استفراغ می شود طوری که بسیاری از مادران در این دوران دچار سوء تغذیه و کاهش وزن می شوند .

 

وی افزود : روزه داری در ماه رمضان و گرسنگی طولانی مدت در این دسته از بانوان گاهی باعث افزایش ماده سمی کتون در خون و ادارار می شود.

 

کتون‌ ها موادی هستند که در مواردی که بدن قادر نباشد انرژی کافی از قند به دست آورد و مجبور ‌شود از چربی‌ها برای تامین انرژی مورد نیاز خود استفاده کند ، ساخته می‌ شوند.

 

هنگامی که انسولین کافی برای ورود گلوکز (قند) به درون سلول‌ها وجود نداشته باشد، بدن به اجبار چربی‌ها را شکسته و از آنها به عنوان منبع انرژی خود استفاده می‌کند. با آزاد شدن چربی‌ها مواد کتونی در کبد تولید و وارد جریان خون می‌شوند. این مواد که سمی هستند در خون بالا رفته و در ادرار دفع می شوند.

 

وی گفت : بدن تا هشت ساعت برای جبران گلوکز (قند) از کبد کمک می گیرد ولی برای رفع گرسنگی طولانی تر از هشت ساعت از پروتئین و چربی برای جبران قند استفاده می کند.

 

گوران با بیان اهمیت پروتئین در زنان باردار برای رشد و نمو جنین ، افزود : پس در شرایط گرسنگی طولانی ، جنین با کمبود پروتئین مواجه می شود و از طرفی دیگر سوء تغذیه مادران باردار ، موجب تولد نوزادان با وزن کمتر می شود و احتمال سندرم متابولیک نیز در این نوزادان زیاد است.

 

به گفته وی ، این کودکان در بزرگسالی دچار فشار خون بالا و افزایش چربی خون، تنبلی تخمدان و چاقی می شوند.

 

این کارشناس خاطرنشان کرد: از آنجا که سه ماهه نخست بارداری بهترین زمان رشد و نمو سلول های عصبی و مغزی است و کمبود تغذیه جنین، احتمال بیماری های سیستم عصبی و مغزی روانی و شیزوفرنی را افزایش می دهد، لذا زنان باردار در این سه ماه نباید روزه بگیرند.

 

وی درعین حال افزود: روزه داری درصورتی که افت شدید قند خون در خانم باردار اتفاق نیفتد، روی ضریب هوشی جنین اثر منفی ندارد.