ویروس هولناک زیکا که در قاره آمریکا شناسایی شده بود و با گزیده شدن توسط پشه باعث می شود نوزادانی با سرهای کوچک و عقب ماندگی ذهنی متولد شوند اکنون به آسیا رسید

ویروس هولناک زیکا به آسیا رسید

 

 

 
 
شرق پرس: بر اساس برخی گزارش‌ها، یک مرد ۲۷ ساله در جزیره سوماترای اندونزی به ویروس زیکا مبتلا شده است.
 
 
 
 
پرس تی وی گزارش داد؛  گزارش ها نشان می دهند که ویروس زیکا به جنوب شرق آسیا رسیده است.
 
 
 
 
 موسسه تحقیقاتی ایجکمان روز دوشنبه پس از هشدارهای سازمان جهانی بهداشت در مورد فراگیر شدن این ویروس، مثبت بودن آزمایش یک نفر در جزیره سوماترا اندونزی را تایید کرد.
 
 
 
سازمان بهداشت جهانی پیشتر اعلام کرده بود ویروس زیکا به شکل «انفجار گونه‌ای» در حال گسترش است و احتمالا ۴ میلیون نفر را در قاره آمریکا مبتلا می‌کند.
 
 
 
وزارت بهداشت اندونزی اعلام کرد نمی تواند بلافاصله در مورد گزارش این موسسه درباره ابتلا یک فرد در جزیره سوماترا اظهارنظر کند.
 
 
 
منطقه جنوب شرق آسیا به دلیل گرمسیر بودن و وجود پشه ‘آئدس’ که عامل انتقال تب دانگ و تب زرد است، مستعد برای گسترش ویروس ‘زیکا’ می باشد.
 
 
 
براساس گزارش رسانه های محلی اندونزی، یک مرد ۲۷ ساله ساکن استان جامبی در جزیره سوماترا که تاکنون به خارج از کشور سفر نکرده به ویروس زیکا مبتلا شده است.
 
 
 
وی برای آزمایش تب دنگی برای آزمایش مراجعه کرده بود که به صورت تصادفی تشخیص داده شد به زیکا مبتلا شده است.
 
 
 
این بیماری که در اکثر موارد بدون علامت است یا علائم خفیفی همچون تب خفیف، سردرد، درد مفاصل، التهاب و قرمزی ملتحمه چشم و لکه‌های پوستی دارد، از راه خون منتقل می‌شود. تاکنون هیچ واکسن یا درمانی برای ویروس زیکا پیدا نشده و پرهیز از گزیده شدن به‌وسیله پشه‌ها تنها راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.
 
 
 
مقام‌های بهداشتی کلمبیا، السالوادور، جاماییکا و اکوادر از زنان خواسته‌اند تا زمان مشخص شدن وضعیت این ویروس، باردار نشوند.
 
 
 
کشورهای جنوب شرق آسیا نیز درباره شیوع زیکا هشدارهای بهداشتی صادر کردند و خواستار توجه به دستور العمل ها در این زمینه شدند.
 
 
 
ویروس زیکا در سال ۱۹۴۷ در جنگل زیکا در اوگاندا شناسایی شد. این ویروس همانند ویروس دنگی، نیل غربی و تب نخستین بار به وسیله پشه منتقل شده است.
 
 
 
در کشورهای اروپایی از جمله دانمارک نیز به تازگی چندین مورد ابتلا به این ویروس شناسایی شده است.