نتایج تحقیات جدید نشان می دهد که عامل قرمز شدن چشم ها در استخر کلر نیست و دلیل این امر وجود ادرار در آب استخرهاست.

estakhr-shena5

 

 

شرق پرس: قرمز شدن چشم ها مسئله ای است که بیشتر شناگرها در استخر با آن مواجه می شوند.

 

 

 

با این وجود، در حالیکه قرمز شدن چشم ها در هنگام شنا معمولا به مقدار کلر موجود در آب استخر ارتباط داده می شود اما محققان هشدار داده اند که حقیقت غیر از این موضوع است.

 

 

کارشناسان بهداشت از مرکز پیشگیری و کنترل بیماری، شورای بررسی سلامت و کیفیت آب و بنیاد ملی استخرهای شنا در آمریکا، اعلام کردند: دلیل اصلی قرمز شدن چشم در هنگام شنا، وجود ادرار در آب استخرها است.

 

 

آنها می گویند: این مشکل که مردم در آب استخرها ادرار می کنند بسیار بد است و بنیاد جدیدی را برای اموزش دادن به مردم در مورد این مسئله راه اندازی کرده اند.

 

 

براساس یک مطالعه که توسط شورای نظارت بر سلامت و کیفیت آب استخرها در آمریکا انجام شد، تقریبا نیمی از آمریکایی ها به اشتباه معتقدند که یک ماده شیمیایی به آب استخرها اضافه شده که در صورت ادرار کردن، رنگ آب تغییر می کند.

 

 

در این مطالعه ۷۱ درصد افرادی که مورد بررسی قرار گرفتند کلر را عامل قرمز شدن چشم در هنگام شنا عنوان کردند.

 

 

مایکل هلواسا رییس برنامه سلامت شنا (CDC) در آمریکا با اشاره به این موضوع که کلر و ضدعفونی های دیگر برای از بین بردن میکروب ها به آب استخرها اضافه می شوند، گفت: وجود ادرار در آب استخر باعث مصرف کلر و تولید محرکی می شود که چشم افراد را قرمز می کند.

 

 

وی افزود: چشمان شناگرها در واقع خود یک نشانگر واقعی هستند که با قرمز شدن احتمال وجود ادرار را در آب استخرها نشان می دهد.

 

 

این محقق خاطرنشان کرد: بوی کلر در استخرها واقعا بوی کلر نیست بلکه بوی مواد شیمیایی است که از ترکیب کلر با ادرار درست شده اند.

 

 

به گفته وی، این مواد شیمیایی که دیگر کلر نیستند باعث قرمز شدن چشم ها می شود.

 

 

هلواسا افزود: زمانی که مولفه های حاوی نیتروژن که در ادرار، عرق و گرد و خاک یافت می شوند با کلر ترکیب می شوند این مواد شیمیایی ساخته می شوند.

 

 

راه حل این موضوع بسیار ساده است، شناگرها باید قبل از وارد شدن به آب با استفاده از دوش های استخر بدن خود را بشویند و در دستشویی ادرار کنند.

 

 

 

 

 ایرنا