علیرضا سفیدچیان ، روانپزشک گفت : حمایت و پشتیبانی از فرد در حدی که باعث وابستگی نشود، فرصت برای ابراز احساسات و تخلیه هیجانی، مثبت فکر کردن، داشتن برنامه ورزشی منظم، انعطاف‌پذیر بودن از دیگر رفتارهای پیشگیرانه و درمان استرس است.
images (1)
 
شرق پرس : سفیدچیان با اشاره به این‌که استرس جزء لاینکف زندگی با حضور دائمی است، اظهار کرد: استرس یک بیماری نیست، بلکه می‌تواند منجر به بروز بیماری جسمانی یا روانی در زمینه‌ای مساعد شود که با وارد شدن فشار بر شخص، واکنشی در او ایجاد شده که علائم جسمانی و روانی را به همراه دارد.
 
 
 
 
 
وی با بیان این‌که برخی از استرس‌ها مفید هستند، تصریح کرد: وجود استرس مفید، فرد را برای دفاع از خود به حرکت درآورده و او را از خطری که در راه است آگاه می‌کند و نیز یک عامل انگیزشی برای دستیابی به اهداف، پیشگیری از کسالت و چاره‌جویی برای نگرانی سودمند است.
 
 
 
 
 
 
سفیدچیان با اشاره به این‌که اشخاص با روش‌های مختلف به استرس واکنش نشان می‌دهند، افزود: این واکنش‌ها به صورت فیزیکی (نبض، تنفس و فشار خون بالا، کشیدگی عضلات، خستگی زودرس و …) ، رفتاری (کاهش کیفیت و عملکرد شغلی و تحصیلی، قضاوت ضعیف، عدم تمرکز و …) و عاطفی (فوران هیجان و گریه، افسردگی، خصومت، پرخاشگری، سوء ظن به دیگران و …) در افراد پدیدار می‌شود.
 
 
 
 
 
 
این روان‌پزشک در رابطه با پیشگیری و درمان استرس تأکید کرد: افراد را باید برای رویارویی با استرس آماده کرد تا باعث کاهش اثرات زیان‌بخش آن شود همچنین نگرانی دائم از امکان رویدادهای نامطلوب مضر اما نگرانی سازنده و برنامه‌ریزی صحیح در مورد این‌که اگر اتفاق ناخوشایند رخ دهد چه باید کرد، توصیه می‌شود.
 
 
 
 
 
 
وی در خصوص دیگر رفتارهای پیشگیرانه و درمان استرس ادامه داد: حمایت و پشتیبانی از فرد در حدی که باعث وابستگی نشود، فرصت برای ابراز احساسات و تخلیه هیجانی، مثبت فکر کردن، داشتن برنامه ورزشی منظم، انعطاف‌پذیر بودن از دیگر رفتارهای پیشگیرانه و درمان استرس است.
 
 
 
 
 
 
سفیدچیان با بیان این‌که صفت شوخ‌طبعی به عنوان یک مهارت مفید رویارویی با استرس توصیه می‌شود، گفت: ذهن و روان خود را با دیگران و شنیدن کارهای هنری و زیبا آراسته کنید و اگر شما ذاتاً به طور همیشگی مسئول امور و عهده‌دار تعلم و تربیت هستید سعی کنید برای یک بار، عادت کنترل کردن را رها کرده و بگذارید زندگی مسیر خود را طی کند.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
باشگاه خبرنگاران