در اکثر موارد، آفت فقط یک تا دو هفته طول می کشد. اما اگر آفت شما بیش از این مدت ادامه داشت، به دنبال کمک باشید. دکتر دیوید ادلبرگ، متخصص داخلی، می گوید: "هر زخمی در دهان که ترمیم نشود باید در ان به دنبال سرطان دهان گشت."

aft-dahan89

 

 

شرق پرس: اگر از آفت دهان مزمن رنج می برید، دیگر نیازی نیست که ما به شما بگوییم این زخم های نامطبوع دهانی چقدر دردناک هستند. و اگر به ندرت مبتلا به آن می شوید به طوری که نمی دانید چرا این موضوع را مطرح کرده ایم، باید واقعاً خود را خوش شانس بدانید.

 

اکثر افراد آفت را با تبخال اشتباه می گیرند اما این تفاوت بزرگی با همدیگر دارند: تبخال مسری است اما آفت نه.

 

بعلاوه، به گفته دکتر شیلکی آگاروال، پزشک خانواده در یک گروه پزشکی در واشنگتن، آفت در داخل دهان، خصوصاً در بخش داخلی لب ها و دیواره ای داخلی دهان، شکل می گیرد. آفت ها روی زبان و لثه نیز ایجاد می شوند. 

 

تفاوت دیگر بین آنها این است که ما می دانیم عامل ایجاد تبخال چیست: ویروس هرپس.

 

اما ریشه آفت را به سختی می توان … . بعضی از کارشناسان معتقدند که آفت حاصل ضعف دستگاه ایمنی، سطوح بالای استرس و نبود مواد غذایی خاص همچون آهن و ویتامین B است. با این حال، هیچ کس از این موضوع اطمینان ندارد. 

 

همین موضوع باعث می شود که آفت برای افرادی که مستعد ان هستند بسیار خسته کننده باشد. گذشته از این ها، وقتی گفته می شود علت شناخته شده نیست، یعنی درمان نیز مشخص نیست. 

 

خبر خوب این است که به لحاظ سلامت، واقعاً نباید نگران آفت ها باشید مگر اینکه همزمان با آن علائمی همچون خستگی و مشکلات روده ای را نیز تجربه کنید. این ها می توانند نشانه های اختلالات گوارشی و بیماری های خودایمنی همچون بیماری های سلیاک یا بیماری التهاب روده باشند. (نشانه هایی که در صورت بروز باید با پزشک خود مشورت کنید).

 

به نظر می رسد که بعضی از غذاها همچون شکلاتی، ادویه دار، نمکی و اسیدی آفت ایجاد می کنند. این غذاها می توانند آفت را بدتر نیز بکنند. استفاده از دهانشویه ها یا خمیردندان های حاوی سدیم لوریل سولفات نیز ممکن است واکنش ایجاد کنند. 

 

در اکثر موارد، آفت فقط یک تا دو هفته طول می کشد. اما اگر آفت شما بیش از این مدت ادامه داشت، به دنبال کمک باشید. دکتر دیوید ادلبرگ، متخصص داخلی، می گوید: “هر زخمی در دهان که ترمیم نشود باید در ان به دنبال سرطان دهان گشت.”

 

برای التیام موقت، از یک ژل التیام درد دهان مانند Orajel استفاده کنید که حاوی بنزوکائین بی حسی خفیف است. اما اگر این زخم ها درد شدید ایجاد کنند، دکتر ممکن است یک دهانشویه خاص حاوی دگزامتازون برای شما تجویز کند که درد و التهاب را تسکیل می بخشد. به گفته دکتر ادلبرگ، شما می توانید از آب نمک یا جوش شیرین نیز برای بی حس کردن آفت استفاده کنید. 

 

تمام اینها بر اساس دانسته های پزشکی هستند و احتمالاً در صورتی که این زخم های دهان مرتباً برای شما اتفاق می افتند، اندکی ناراحت کننده باشند. اما ممکن است یک پادزهر نیز وجود داشته بشد که به امتحانش بیارزد. 

 

آدام گمپبل می گوید از کودکی تا دو سال پیش که رژیم نگرفته بود، دائماً آفت را تجربه می کرد. وی گفت: “من دیدم که روزانه ۲۰۰۰ میلی گرم لیزین، آفت دهان مرا کاملاً برطرف می کند. این می تواند اتفاقی هم بوده باشد و زمان التیام و برطرف شدن آنها فرارسیده بود. باید توضیح داد که این کار یک توصیه پزشکی نیست. بلکه من می خواستم یافته خود را مطرح کنم تا دیگران بتوانند در مورد آن با پزشک خانواده خود مشورت کنند.”

 

بر اساس مدارک موجود، هیچ دکتر و پژوهشگری با این پیشنهاد که لیزین می تواند در پیشگیری از آفت مفید باشد، کملاً موافق نیست. 

 

اما مایک راسل، دکترای تغذیه، می گوید که مصرف ۲۰۰۰ میلی گرم لیزین—آمینواسیدی که در تمام غذاهای روزانه یافت می شود– در روز می تواند بی خطر باشد. 

 

ایده استفاده از لیزین از پژوهشی حاصل می شود که نشان می دهد این ماده می تواند از رشد سریع تبخال جلوگیری کند. کمپبل می گوید: “من متوجه شدم که فرق می کنند اما با توجه به اینکه ظاهراً بی خطر بوده و این که سایر اقدامات پیشگیرانه در مورد من کارگر نیفتادند، به هر طریقی امتحان کردم. وقتی واقعاً در معرض استرس قرار دارم یا بیمار هستم، به نظرم می رسد بسیار بیشتر مستعد آفت می شوم. بنابراین، در آن زمانها در مورد تأمین لیزین هشیارتر می شوم. در مورد من، این ماده اثربخش است.”

 

هشدار: قبل از آغاز هر گونه رژیم مکمل، با دکتر خود صحبت کرده و مطمئن شوید که هیچ شرایط یا دارویی ندارید که بتواند تأثیر منفی داشته باشد.    

 

 

 

 Men`s Health