برای اینکه سالم زندگی کنیم واحب است! برای اینکه گرفتار دوا و درمان و دکتر نشویم واحب است! برای اینکه از بیمار و بیمارستان دوری کنیم واجب است! برای عمر طولانی و با عزت واحب است! برای تندرستی و نشاط واجب است

 

 مجید آدیگوزل پور کارشناس تربیت بدنی

 شرق پرس: برای اینکه سالم زندگی کنیم واحب است! برای اینکه گرفتار دوا و درمان و دکتر نشویم واحب است! برای اینکه از بیمار و بیمارستان دوری کنیم واجب است! برای عمر طولانی و با عزت واحب است! برای  تندرستی و نشاط واجب است:

 

 

۱. خوردن یک میوه در روز

|می دانم می داند می دانند| که قدرت خرید عمومی بسیار کاهش یافته و قیمت ها سر به فلک می کشد، اما آیا می دانستید با خوردن یک میوه در روز می توانید تا چند درصد احتمال مبتلا شدن به بیماری را کاهش دهید. در این صورت است که پولی که هم اکنون صرف خوردن میوه خواهید کرد، چندین برابر ارزانتر از هزینه ای است که باید در صورت بیماری به دوا و دکتر بپردازید. حتما شنیده اید که می گویند:  یک سیب در روز    =  دوری از دکتر و سوز

 

 

۲.کلسیم

مصرف این ماده معدنی برای همه واحب است، از کودکی گرفته تا سن پیری، تنها تفاوتش این است که در کودکان باید حتما از راه شیر و فرآورده هایش کلسیم مورد نیاز را تامین کرد و از میانسالی به بعد با مصرف قرص های کلسیم و یا مولتی ویتامین ها

 

 

۳.بستنی

در راستای تحقق هدف شماره ۲ یعنی کلسیم، خوب است بدانید که بستنی بمب کلسیم است و خوردن آن برای کودکان واجب است. (زیاده روی در مصرف هیچ چیزی خوب نیست در این مورد هم ممکن است کودکانتان با خوردن بستی زیاد به مرض قند و یا چربی خون بالا گرفتار شوند)

 

 

۴.ویتامین های B۶ و B۱۲

به مانند کلسیم واجب هستند اما از سن میانسالی به بعد باید از طریق مولتی ویتامین ها جذب بدن شوند. 

 

 

۵. آزمایش و chek up

بیماری ها همیشه در کمین هستند، شاید همین الان که احساس می کنیم شاد و سلامت هستیم، یک بیماری خطرناک در بدن ما وجود داشته باشد. درمانش سخت تر خواهد بود اگر زود تر تشخیص داده نشود! بنابر این با یک آزمایش ساده هر ماه ۱ بار یا هر ۲ ماه ۱ بار می توانید از سلامتی خود اطمینان حاصل کنید.

 

 

۶.اسید فولیک برای زنان باردار

زنان باردار روزانه ۰.۴ میلی گرم فولیک اسید در طول روز مصرف کنند تا جنین آنها از انواع بیماری های لوله عصبی همچون ستون فقرات شکاف‌دار یا عیوب مادرزادی کاسه سر (آننسپالی) در امان باشد. اسیدفولیک به طور طبیعی در بسیار از غذاها یافت می شود.

 

 

۷.نوشیدن آب بیش از ۸ لیوان در روز

زمانی که گفته می شود روزی ۸ لیوان آب بنوشید، یعنی هروقت که احساس تشنگی کردید به سراغ آب نروید! و در روز های گرم تابستان نیز بیش از ۸ لیوان آب بنوشید، بدن آدمی با آب زنده است. تمام سلول ها و پوست های بدن با وجود آب کافی، صاف و سرزنده خواهند بود.

 

 

۸.دوری از دود

سیگار و قلیان بدجور در حال توسعه خصوصا در کشور ما می باشد، بسیاری از جوانان از مضرات این دخانیات آگاهی ندارند و بسیاری دیگر علی رغم آگاهی، صرفا برای بزرگ جلوه دادن خویش اقدام به کشیدن سیگار و یا قلیان می کنند. غافل از اینکه با هر بار مصرف سیگار و قلیان از عمر خود می کاهند.

 

 

۹. خواب کافی

اگر بخواهیم از مزایای خواب بگوییم باید چندین صفحه بنویسیم اما همانقدر بدانید که مغز ما در پایان روز از کمترین درصد خود استفاده می کند و پس از یک خواب خوب ۶ تا ۸ ساعته به بالاترین کارآیی خود می رسد، یعنی به اصطلاح رفرش می شود. خواب نباید کمتر از ۶ ساعت و بیش از ۸ ساعت طول بکشد.

 

 

۱۰. ورزش و تمرین

به دنبال بهانه نباشید، از جملاتی مانند ” وقت ندارم “، ” جا ندارم” ، “یار تمرینی ندارم” ، “پول ندارم” و … بپرهیزید. آیا شما وقت ندارید نیم ساعت در روز پیاده روی کنید؟  وقتی می گوییم ورزش؛ عده ای یک غول سخت را در مقابلشان تصور می کنند در صورتی که حتی روزی ۳۰ بار دراز و نشست و یا شنا سوئدی هم می شود ورزش، اگر از منزل تا محل کارتان نیم ساعت پیاده روی کنید هم می شود ورزش…

 

 

۱۱.  مطالعه و نوشتن

مطالعه و نوشتن یک تمرین فوق العاده برای زرنگ کردن مغز است. حالا بگذریم از فوایدی که در اجتماع برایمان به دنبال خواهد داشت مانند ارتقای دانش عمومی و غیره، مطالعه و کارکشیدن از مغز، خطر ابتلا به بیماری فراموشی (آلزایمر) و ناتوانی در دوران پیری را کاهش می دهد.

 

 

۱۲.زندگی اخلاقی

جای تعجب است که این گزینه را در اینجا آورده ام، اما همانطور که بدن و جسم ما نیاز دارد تا سلامت و شاداب باشد، روح و روان ما نیز همانقدر نیازمند توجه و مراقبت است. زندگی اخلاقی باعث می شود تا وجدان آدمی احساس راحتی و سبکی کند، زندگی سالم تری داشته باشد و خواب خیلی راحت تر، در نتیجه بر روی جسم نیز تاثیر مضاعفی دارد. اگر کاسب بازار هستید سعی کنید با حقیقت گویی مشتری جذب کنید، اگر پشت میز نشین اداره هستید، ارباب رجوع را از خود راضی نگه دارید. در هر شغل و جایگاهی که هستید سعی کنید اخلاق حرف اول را برای شما بزند. در این صورت است که روح و روان خود را آرام و شاد نگه می دارید. عبادت کردن، رازو نیاز کردن با خدا، تمریناتی مثل یوگا مدیتیشن و غیره نیز از دیگر راه های پرورش روح و روان است.

 

 

بسیاری از نکات دیگری نیز هستند که برای بدن واجب و ضروری هستند مانند، دریافت مواد معدنی ید، آهن و غیره، ولی در این مقاله سعی کردم به نکاتی اشاره کنم که متاسفانه مردم کشور ما خیلی به آنها اهمیت نمی دهند. امید است که این مقاله برای شما مفید واقع شود.

 

مجید آدیگوزل پور

کارشناس تربیت بدنی