آهنگر با اشاره به مضرات قلیان و رواج استفاده آن در بین جوانان گفت: هر وعده قلیان برابر با 40 تا 80 نخ سیگار است و 13 نوع سرطان و مشکلات تنفسی و قلبی و عروقی را ایجاد می‌کند.

قلیان عامل 13 نوع سرطان

 

 

 

شرق پرس-سرویس بهداشت و سلامت: نادر آهنگر در همایش مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت‌محور، گفت: رویکردهای نوین در حوزه پیشگیری از ورود کالای قاچاق، توجه به مسئولیت اجتماعی و فردی در جامعه است.

 

 

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: هر وعده قلیان برابر با ۴۰ تا ۸۰ نخ سیگار است و ۱۳ نوع سرطان و مشکلات تنفسی و قلبی و عروقی را ایجاد می‌کند.

 

 

وی با اشاره به افزایش سرطان در کشورهای اروپایی، افزود: تحقیقات نشان می‌دهد قاچاق کالای سلامت محور یکی از عوامل بروز این بیماری‌ها است.

 

 

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه شعار بهداشت جهانی در سال جاری ایمنی غذا از مزرعه تا سفره است، تصریح کرد: آلودگی فیزیکی، آلودگی متقاطع، آلودگی ابزار و تجهیزات، حمل و نقل، عدم پخت، سرد یا داغ نگه داشتن مواد غذایی و وجود مواد غذایی ناسالم از عوامل آلوده کننده مواد غذایی است.

 

 

آهنگر عنوان کرد: بر اساس ماده ۳۶ قانون تعزیرات حکومتی با اماکن عرضه مواد غذایی ناسالم برخورد خواهد شد.

 

 

وی با اشاره به اینکه سالانه ۶ میلیون نفر در اثر استعال دخانیات می‌میرند، افزود: هر وعده قلیان برابر با ۴۰ تا ۸۰ نخ سیگار است و ۱۳ نوع سرطان و مشکلات تنفسی و قلبی و عروقی را ایجاد می‌کند.

 

 

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: سهم سیگار در قاچاق در جهان ۳ درصد و برابر با ۳۵۵ میلیارد نخ است.

 

 

وی با بیان اینکه قانون مبارزه با قاچاق کالا به تایید شورای نگهبان رسید، افزود: عدم وجود متولی مشخص در برخورد با کالای سلامت قاچاق، عدم توجه مردم به برچسب اصالت محصول، محدود بودن اختیارات بازرسان بهداشت محیط، تمرکز عرضه کالای قاچاق در اماکن فاقد مجوز صنفی، عدم برخورد با قاچاق کالای سلامت در استان‌های مجاور، گستره ناکافی سازمان جمع‌آوری و امور تملیکی در استان و … از مشکلات موجود در مبارزه با کالای سلامت قاچاق است.

 

 

سعیدی گفت: انتظار داریم تیم نظارتی مشترک مبارزه با قاچاق کالای سلامت در واحدهای صنفی با همکاری سازمان صنعت معدن تجارت و نیروی انتظامی به صورت مشترک بازدید داشته باشند.

 

 

به گزارش ایسنا, وی یادآور شد: تسریع در تحویل کالای مکشوفه و اطلاع‌رسانی درست و به موقع تاثیر زیادی در گرایش مردم به خرید کالای داخلی خواهد داشت.