روش های طب سنتی همیشه یا عوارض ندارند و یا عوارض بسیار کمی برای سلامتی افراد دارند در ادامه روش ها و مرهم های تسکین درد دندان را بررسی می کنیم.

dandan-dard

 

شرق پرس: مسلماً بهترین روش برای درمان درد دندان مراجعه به دندانپزشک است. اما در برخی موارد عدم دسترسی به دندانپزشک و همچنین ممنوعیت استفاده از مواد شیمیایی دارویی برای خانمهای باردار باعث می شود که به تسکین دندان درد در خانه بیاندیشیم .

 

 

در ادامه روشهایی که می توان درد دندان را به روش طب سنتی و در خانه تا حدودی تسکین داد بررسی می کنیم  :

 

مرهم سیر

روزانه ۳ بار سیر بجوید. سیر سبب قطع شدن درد دندان می‌شود و علاوه بر آن باکتری‌ها را از بین می‌برد. می‌توانید سیر له شده را با مقداری نمک و کره بادام‌زمینی مخلوط کنید و آن را روی دندان‌ها فشار دهید. این مخلوط را حداقل ۳۰دقیقه روی دندان‌های خود قرار دهید

 

مرهم زنجفیل

اگر پودر زنجفیل را با آب مخلوط کنید برای تسکین درد دندان بسیار موثر است. پنبه‌ای را به این خمیر آغشته کنید، آن را فشار دهید تا آب اضافی خارج شود و سپس آن را روی دندان دردناک – و نه لثه – بگذارید. عملکرد آن به این نحو است که زنجفیل، پوست آن قسمت را تحریک کرده و خون را به سمت پوست می‌کشاند و التهاب را کم می‌کند.

 

 

در صورتی که پودر زنجفیل در دسترس نبود می توانید یک تکه زنجفیل خشک شده را بر روی دندان متورم قرار دهید تا کم کم اثر کند.

 

 

فلفل قرمز

فلفل قرمز طعم عالی به بعضی غذاها می‌دهد و مزه بی‌نظیری را دهان باقی می‌گذارد. اما ادویه بودن تنها ویژگی فلفل نیست بلکه یکی از خواص شگفت انگیز آن تسکین درد دندان است. رنگدانه قرمز مانند مسکن و ضد التهاب عمل می‌کند. اگر قصد استفاده از این گیاه را برای تسکین درد دارید، کمی از پودر آن را با آب مخلوط کنید تا خمیر سفتی آماده شود. پنبه‌ای را به آن آغشته کنید و بفشارید. آن را روی دندان دردناک بگذارید و مراقب باشید با لثه تماس نداشته باشد. این مرهم، موضع را تحریک می‌کند و خون را به قسمت دیگری می‌فرستد که باعث تسکین التهاب و درد می‌شود. می‌توان پودر زنجفیل را همراه با پودر فلفل قرمز برای این مرهم مخلوط کرد.

 

خاک رس

خاک رس یکی از مواد طبیعی است که در صنعت لوازم آرایشی و دارویی کاربرد دارد. این ماده که مستقیما از زمین به دست می‌آید برای مشکلات جسمانی از جمله ناراحتی های گوارشی، سوختگی پوست و … مفید است. ضدعفونی‌، ضد التهاب، ضد سم و تسکین‌دهنده از جمله خواص خاک رس است که باید بهبود درد دندان را نیز به آن اضافه کرد.

 

 

برای تهیه این مرهم، ظرفی انتخاب کنید که فلزی و پلاستیک نباشد. خاک رس را همراه با آب در آن بریزد. با یک قاشق چوبی آن را به هم بزنید تا خمیر نرمی درست شود. مرهم آماده است و می‌توانید آن را روی گونه، جایی که احساس درد دارید به مدت حدود یک ساعت بگذارید. زمانی که خاک رس خشک شد، نگهداری طولانی‌مدت آن بی‌فایده است. طی روز گذاشتن مرهم روی موضع را با فاصله انجام دهید. اگر در قسمت‌های مختلف احساس درد دارید، ‌نباید مرهم را در یک زمان روی همه بگذارید. این مرهم درد را تسکین می‌دهد اما ممکن است دوباره عود کند؛ به همین دلیل باید چند بار آن را تکرار کنید.

 

لیمو ترش

لیموترش به کاهش درد دندان کمک زیادی می کند. به علاوه از پوسیدگی دندان، لق شدن دندان و خونریزی لثه جلوگیری می کند

 

دانه کنجد

بیشتر از ۱۶۰۰ سال است که کنجد برای تسکین درد دندان در چین کاربرد دارد. کنجد حاوی ترکیباتی است که درد را بهبود می‌بخشد. خواص کنجد شبیه آسپرین است و مانند مسکن عمل می‌کند. این دانه‌ها برای تسکین درد دندان بسیار موثر است.

 

 

تهیه مرهم آن بسیار ساده است و نیاز به مواد زیادی ندارد. ظرف آبی را روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید و سپس دانه‌های کنجد را در آن بریزید. برای هر مقدار کنجد دو برابر آب لازم است. برای اینکه ترکیب تاثیر بهتری داشته باشد، باید منتظر شد تا نیمی از آب تبخیر شود. مرهم را مستقیما روی قسمت دردناک بگذارید.

 

پیاز

مقداری پیاز خرد شده را روی دندان خود بگذارید و منتظر شوید تا درد آن تسکین پیدا کند، سپس قطعه دیگری از پیاز خرد شده را روی دندان خود بگذارید و قطعه قبلی را دور بیندازید. پیاز یک آنتی‌بیوتیک طبیعی محسوب می‌شود.

 

آب نمک

یکی دیگر از راه های موثر در کاهش درددندان، غرغره کردن آب نمک گرم در دهان است. یک قاشق مرباخوری نمک را در یک لیوان آب گرم (نه آب داغ) به خوبی حل کنید و چند بار آن را در دهانتان غرغره کنید و بیرون بریزید تا یک لیوان آب نمک تمام شود. این کار ورم دندان را کم می کند و باکتری های مضر دهان را از بین می برد و درد دندان را کم می کند.

گردآوری: سرویس بهداشت و سلامت شرق پرس