اعرابی رئیس مرکزبهداشت با اشاره به راه اندازی مراکز جدید تشخیص ایدز در مازندران گفت: آمار بیماران ایدزی شناسایی شده در مازندران حدود ۳۹۸ است.

مرکز تشخیص ایدز مازندران بهشهر شرق مازندران

 

به گزارش شرق پرس ( شرق مازندران) معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به وجود سه مرکز کامل مشاوره رفتاری و تشخیص HIV در ساری، آمل و تنکابن بیان کرد: بزودی مراکز بهشهر در شرق مازندران و قائم‎شهر نیز دایر می شود.

 

محسن اعرابی در همایش مهار همه گیری ایدز با بیان اینکه دلیل اصلی کاهش سن ابتلاء به ایدز را در این استان ناشی از کم اطلاعی جوانان از ایدز و راههای ابتلاء به این بیماری عفونی است افزود : راهکار اصلی برای کاهش روند رو به رشد جمعیت جوان کشور به ایدز را آشنایی آنها با تجهیزات روابط جنسی و در دسترس بودن این تجهیزات دانست.

وی خواهان درگیر شدن آموزش و پرورش به مباحثی آموزشی ایدز برای آشنایی بیشتر جوانان دختر و پسراز راههای ابتلاء به این بیماری شد.

اعرابی تعداد آمار بیماران ایدزی شناسایی شده در مازندران را حدود ۳۹۸ نفر بیان کرد و گفت که براساس آمار برداری تا قبل از سال ۹۴، نیمی از این بیماران را معتادان تزریقی تشکیل می دادند.

به گفته وی این در حالیست که از سال ۹۴ با تغییر روند ابتلاء، حدود ۴۶ درصد از مبتلایان به ایدز در مازندران از طریق روابط جنسی پرخطر به این بیماری دچار شدند.

اعرابی افزایش جمعیت زنان و جوانان به بیماری ایدز را مهمترین چالش پیشروی کشور در سال های آینده دانست و گفت باید با افزایش میزان آموزش های لازم از پیشرفت آن در بین زنان و جوانان جلوگیری کرد.

رئیس مرکزبهداشت مازندران علت اصلی افزایش ابتلاء به بیماری ایدز در این استان از طریق ارتباط جنسی را ناشی از توریست پذیری این خطه شمال کشور دانست و اظهارداشت : شهرستان های گردشگرپذیر بیشتر در معرض این بیماری عفونی قرار دارند.

اعرابی گفت که ۹۹ نفر از بیماران ایدزی شناسایی شده در این استان تحت درمان قرار دارند و ۱۱۸ نفر نیز درمانشان را به تازگی شروع کردند.به گفته وی بیماران ایدزی به طور رایگان از خدمات و تجهیزات پزشکی استفاده می کنند.

به گزارش مهر, معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پایان گفت: تمامی مراکز بهداشتی درمانی و پزشکان خانواده شهری و روستایی کاملاً آماده آموزش و مشاوره HIV هستند و بخشی از فعالیت‌ها نیز در مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری به همراه تست رپید انجام می‎شود.