دبیر علمی شانزدهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های قلب و عروق با انتقاد از افزایش مصرف قلیان در جامعه گفت: برخی عادات در جامعه منجر به بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور شده‌اند یکی از این عادات نادرست مصرف قلیان است که متأسفانه در کشور به وفور به چشم می‌خورد

 

مصرف هر بار قلیان برابر 180 تا 300 نخ سیگار

دبیر علمی شانزدهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های قلب و عروق گفت: مصرف یک بار قلیان معادل مصرف ۱۸۰ تا ۳۰۰ نخ سیگار است.

 

شرق پرس:  مسعود اسلامی دبیر علمی شانزدهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های قلب و عروق افزود: سخنرانی‌ها در مورد پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق و آخرین روش‌ها و دستورالعمل‌ها برای کنترل فشار خون و روش‌های نوین درمانی و تشخیصی، روش‌های پیشرفته تصویربرداری PET و MIR و تعویض دریچه بدون جراحی خواهد بود.

 

 

اسلامی با بیان نقش عوامل محیطی به ویژه آلودگی هوا در بروز بیماری‌های قلبی گفت: تاکنون پنلی در کنگره قلب نداشته‌ایم که متخصصان این رشته و متخصصان ریه و کارشناسان محیط زیست به این موضوع به طور مشترک بپردازند.

 

 

وی بیان اینکه آلودگی هوا می‌تواند منجر به سرطان و تغییرات ژنتیکی شود، اظهار داشت: معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این پنل حضور خواهد یافت تا درباره موضوع آلودگی هوا به بحث و تبادل‌نظر بپردازیم همچنین این کنگره برای نخستین بار به صورت زنده در سراسر دنیا پخش خواهد شد. بسیاری از استادان سرشناس ایرانی در آمریکا از دانشگاه استنفورد این کشور از طریق وب سخنرانی خود را ارائه خواهند داد، همچنین شرکت‌کنندگان می‌توانند سؤالات خود را به صورت زنده مطرح کنند.

 

 

وی ادامه داد: حمایت دولت از انجمن‌های علمی در ارتقای سلامت، درمان و پیشگیری از بیماری‌ها نقش مهمی دارد؛ در این پنل‌ها با همکاری متخصصان قلب و عروق می‌توانیم آخرین درمان چربی خون را آموزش دهیم همچنین از طریق تقویت انجمن‌های علمی می‌توانیم سطح درمان را افزایش دهیم.

 

 

دبیر علمی شانزدهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های قلب و عروق گفت: در حال بررسی نیاز کشور به متخصصان قلب و عروق و فلوشیپ فوق تخصص این رشته هستیم در حال حاضر در آمریکا ۲۳ هزار نفر متخصص قلب و عروق وجود دارد و سالانه ۷۵۰ نفر خروجی در این رشته وجود دارد.

 

 

همچنین سن بازنشستگی متخصصان قلب و عروق در آمریکا ۵۵ سالگی است و در سال ۲۰۱۴ یک سوم آنها بازنشسته می‌شوند؛ یکی از مواردی که انجمن به آن فکر می‌کند بررسی سن بازنشستگی متخصصان قلب و عروق در ایران است.

 

 

وی افزود: باید به تعداد بیمارستان‌های قلب و عروق توجه کرد؛ همچنین سن بازنشستگی متخصصان قلب و عروق در کشور ما اکنون بالای ۵۵ سال است.

 

 

دبیر علمی شانزدهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های قلب و عروق در پاسخ به این سؤال که آیا آمار دقیقی در مورد میزان شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: متأسفانه آمار دقیقی در این رابطه وجود ندارد اما شواهد نشان می‌دهد که شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور روند صعودی دارد و چنانچه با این سیاست پیش رویم افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد؛ این در حالی است که کشورهای غربی با به کارگیری روش‌های پیشگیری توانسته‌اند میزان ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهند.

 

 

وی با تأکید درباره استفاده از اسیدهای چرب اشباع شده مانند روغن پالم گفت: مصرف روغن‌های حاوی اسیدهای چرب اشباع شده مانند روغن پالم می‌تواند موجب تنگی عروق کرونر شود؛ بنابراین وزارت بهداشت باید بخشی از بودجه سلامت را صرف پیشگیری کند؛ به دلیل اینکه روش‌های پیشگیری نتیجه خود را ۱۵ تا ۲۰ سال آینده نشان می‌دهد و خیلی‌ها وارد این حیطه نمی‌شوند.

 

 

وی افزود: یکی از روش‌های خوب در این راستا تقویت انجمن‌های علمی و به روز کردن اطلاعات مردم است.

 

 

دبیر علمی شانزدهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های قلب و عروق اظهار داشت: در این کنگره محلی را برای عرضه نوآوری‌های دانشمندان ایرانی در زمینه قلب و عروق در نظر گرفته‌ایم تا دانشمندان با متخصصان این رشته به بحث و تبادل‌نظر بپردازند همچنین نمایشگاه جانبی تجهیزات پزشکی و دارویی به ارائه آخرین دستاوردها در این زمینه خواهند پرداخت.

 

 

وی با اشاره به ۴۰ مقاله رسیده به دبیرخانه این کنگره گفت: ۴۰ مقاله به صورت سخنرانی شفاهی در بخش پزشکی و پرستاری ارائه خواهد شد؛ امتیاز بازآموزی برای متخصصان و فوق تخصصان قلب و عروق ۲۰ امتیاز، پزشکان عمومی و رزیدنت‌ها ۱۴ امتیاز و پرستاران ۱۰ امتیاز خواهد بود.

 

 

دبیر علمی شانزدهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های قلب و عروق با انتقاد از افزایش مصرف قلیان در جامعه گفت: برخی عادات در جامعه منجر به بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور شده‌اند یکی از این عادات نادرست مصرف قلیان است که متأسفانه در کشور به وفور به چشم می‌خورد؛ مصرف یک بار قلیان معادل مصرف ۱۸۰ تا ۳۰۰ عدد سیگار است. همچنین مصرف شیشه می‌تواند عوارض قلبی زیادی ایجاد کند.

 

 

تحقیقات نشان داده است که بین مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی و بیماری‌های قلبی و عروقی رابطه مستقیم وجود دارد همچنین کسانی که مواد مخدر مصرف می‌کنند به دلیل اینکه مصرف این مواد علایم بیماری قلبی را می‌پوشاند دیرتر مراجعه کرده و شانس درمان کمتری دارند.

 

 

وی با اذعان نسبت به این تفکر که مصرف مواد مخدر برای امراض قلبی و دیابت مهم است، اظهار داشت: این مواد به هیچ وجه نمی‌توانند در کاهش و کنترل بیماری‌های قلبی و دیابت مؤثر باشند، همچنین مصرف مشروبات الکلی به میزان زیاد عوارض مختلفی مانند افزایش فشار خون و نارسایی قلبی را ایجاد می‌کند.

 

 

وی افزود: در کشورهای غربی به فردی که دچار سکته قلبی یا گرفتگی عروقی شده‌اند توصیه می‌شود تا چنانچه تاکنون از مشروبات الکلی استفاده نمی‌کرده آن را شروع نکند.

 

 

به گزارش فارس, وی خاطرنشان کرد: به دلیل هزینه‌های بالای درمانی تمام افرادی که نیاز به خدمات درمانی در خصوص بیماری‌های قلبی و عروقی دارند به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند مثلاً پیش‌بینی می‌شود سالیانه ۵۰ هزار نفر به استفاده از باتری قلب نیاز داشته باشند در حالی که حدود ۶ هزار نفر در این زمینه مراجعه می‌کنند خوشبختانه با اجرای طرح تحول سلامت، میزان مراجعه مردم جهت درمان بیماری‌های قلبی و عروقی افزایش پیدا کرده است.