این عضوهیات علمی دانشگاه با بیان اینکه موسیر دارای اثرات ضد سرطانی، ضد آلرژی، آنتی باکتری، ضد التهاب، ضد ویروس می باشد افزود: موسیر حاوی ساپونین است که این ماده در مهار و کشتن سلولهای سرطانی نقش دارد.

 

mosir5عضوهیات علمی دانشگاه علوم‌کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: جدیدترین تحقیقات نشان داده است که موسیر موجب افزایش دفع ادرار، تسکین التهاب طحال و کبد و دردهای میگرنی را کاهش می دهد و به سیستم قلبی- عروقی، تنظیم فشار خون و کاهش چربی خون کمک کرده و از تصلب شرائین جلوگیری می کند.

 

شرق پرس: محمد اکبرزاده در گفتگو با ایسنا، به خواص و فوائدموسیــر اشاره کرد و اظهارداشت: این گیاه دارا برگ هایی شبیه به سیر و غده ای شبیه به پیاز و دارای ارتفاع تا حدود ۱ متر هم است  این گیاه در اراضی پایین دست استان به صورت خودرو کاشته شده و در بعضی باغات وجود دارد.

 

وی ادامه داد: در بعضی از مناطق از پیاز و غده آن استفاده می نمایند ممکن است به علت بی توجهی با این گونه از پراکنش آن کاسته و کمتر استفاده دارویی و خوراکی از آن بعمل می آید.

 

اکبرزاده با بیان اینکه موسیر نسبت به پیاز برای پخت مناسب تر است به ویژه برای افرادی که به طعم و بوی پیاز حساس هستندگفت: موسیر نسبت به پیاز شیرین تر و هضم آن نیز آسانتر است ،درست است که موسیر شبیه پیاز ولی برخلاف پیاز دارای پیازچه های زیادی می شود و برخلاف سیر، بوی مطبوعی دارد و نرم تر از سیر و زود کوبیده و له می شود.

 

عضوهیات علمی دانشگاه علوم‌کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: اغلب قسمت های هوایی گیاه دور ریخته می شود اما این قسمت سرشار از ویتامین های مختلف می باشد و به صورت سالاد می توان از آن استفاده کرد.

 

وی ادامه داد: قسمت مورد استفاده موسیر پیاز آن است که سرشار از اسانس، موسیلاژ، نشاسته، ویتامین می باشد و نحوه مصرف آن پس از خشک شدن و ورق ورق شدن پس از رنده کردن در ماست و دوغ بکار گرفته می شود و در غذاهای مختلف نیز استفاده می شود.

 

اکبرزاده اظهار داشت: متخصصان تغذیه معتقدند که موسیر طعم غذا را لذیذتر می کند و موجب تقویت عمل هضم در معده می شود.

 

عضوهیات علمی دانشگاه علوم‌کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: موسیر سرشار از ویتامینC، پروتئین، آهن، کلسیم، پتاسیم، فیبر و  اسید فولیک است موسیر دارای ترکیبات سولفور و فلاونوئید کوئرستین می باشد.

 

وی با بیان اینکه موسیر دارای اثرات ضد سرطانی، ضد آلرژی، آنتی باکتری، ضد التهاب، ضد ویروس می باشد افزود: موسیر حاوی ساپونین است که این ماده در مهار و کشتن سلولهای سرطانی نقش دارد.

 

اکبرزاده گفت: موسیر دارای خواص رقیق کردن خون، رفع سردرد های میگرنی، تقویت قدرت جنسی، کاهنده چربی خون، تنظیم فشار خون و جلوگیری از تصلب شرائین می کند

 

عضوهیات علمی دانشگاه علوم‌کشاورزی و منابع طبیعی ساری ادامه داد : موسیر خلط آور، هضم کننده غذا، اشتها آور و در استعمال خارجی پودر آن جهت درمان و سوختگی استفاده می شود.

 

وی ادامه داد: جدیدترین تحقیقات نشان داده است که موسیر موجب افزایش دفع ادرار، تسکین التهاب طحال و کبد و دردهای میگرنی را کاهش می دهد و به سیستم قلبی- عروقی، تنظیم فشار خون و کاهش چربی خون کمک کرده و از تصلب شرائین جلوگیری می کند.