رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: ما برای درمان بیماری سرطان در استان به دنبال ایجاد مراکز درمانی با تجهیزات مدرن هستیم که این کار نیز انجام شده است.

سرطان عامل 16 درصد مرگ و میر در مازندران

به گزارش شرق پرس دکتر قاسم جان بابایی روز شنبه درهمایش یک روزه سرطان شناسی درمازندران افزود: به طورمیانگین ۱۳٫۵ درصد از مرگ و میردر کشور مربوط به سرطان است واین میانگین آماری برای مازندران به ۱۶ درصد رسیده است.

به گفته وی سرطان پس از بیماری های قلبی و عروقی دومین علت مرگ و میر جمعیتی در استان مازندران است.

جان بابایی تغذیه نامناسب را عامل اصلی بالا بودن مرگ و میر ناشی از سرطان دراین استان شمال کشور اعلام کرد و اظهار داشت : از لحاظ نوع سرطان نیز سرطان معده و ریه از فراوانی بیشتری در مازندران برخوردار است.

در یازده ماهه سال جاری جمعا ۱۴ هزار و ۶۲۲ نفر در مازندران جان خود را از دست دادند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل این آمار هفت دهم درصد کاهش داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران هدف از برگزاری سمینار سرطان شناسی در این استان را آشنا شدن پزشکان و کادر پزشکی درمانی با یافته های علمی روز جهان و اطلاع رسانی مناسب به جامعه به عنوان مخاطبان اصلی عنوان کرد.

دکترجان بابایی مهمترین مساله ابتلاء به سرطان را پایین بودن سن شیوع آن در ایران در مقایسه با جهان دانست و سن ابتلاء به سرطان در ایران را ۴۵ سال بیان کرد که این میانگین درکشورهای اروپایی حدود ۷۰ سال است.

وی دلیل پایین بودن سن ابتلاء به سرطان درایران به نسبت کشورهای اروپایی بالا بودن امید به زندگی دران کشورها دانست و گفت: درایران نیز سن شیوع سرطان رو به افزایش است و با افزایش امید به زندگی این افزایش سن درکشورنیزرخ خواهد داد.

وی میانگین امید به زندگی را در ایران حدود ۷۴ سال اعلام کرد که این امید به زندگی در کشورهای با درآمد بالابیش از ۸۰ سال است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: ما برای درمان بیماری سرطان در استان به دنبال ایجاد مراکز درمانی با تجهیزات مدرن هستیم که این کار نیز انجام شده است.

جان بابایی به سرطان پستان در زنان نیز اشاره کرد و افزود: یک سوم از مرگ و میر ناشی از سرطان در کشور مربوط به سرطان پستان است.

وی علت شیوع سرطان پستان در زنان را سبک زندگی، بالا رفتن سن ازدواج، تغذیه نامناسب دانست و افزایش تعداد فرزند و پایین آمدن سن ازدواج را یکی از راههای کاهش این بیماری در زنان عنوان کرد.

دکتر محمد اسلامی جویباری فوق تخصص خون و سرطان , اضافه وزن، مصرف کم میوه و سبزیجات، نداشتن فعالیت فیزیکی، استعمال دخانیات و الکل را مهمترین علت بروز بیماری سرطان در ایران اعلام کرد.

دکتراسلامی گفت که ۲۰ درصد از مرگ و میر ناشی از سرطان مربوط به سیگاری هاست و ۷۰ درصد مرگ ناشی از بیماری سرطان ریه هم به سیگاری ها اختصاص دارد.

این پزشک متخصص خون و سرطان مهمترین راهکار برای کاهش مرگ ناشی از سرطان را شناسایی سریع و درمان در زمان مناسب دانست.

به گزارش ایرنا, طبق آمار وزارت بهداشت به طور میانگین در سالهای اخیر سالانه ۹۰هزار نفر در کشور به بیماری سرطان مبتلا شده اند و برای آشنایی مردم با علت های شیوع این بیماری کمیته ملی سرطان با هدف بررسی و برطرف کردن عوامل مختلف ابتلا به انواع سرطان سال گذشته در کشور راه اندازی شد.