حمایت از تولید داخلی امر بسیار مهم و ارزشمندی است و کمتر ایرانی وطن‌پرستی منکر آن است، مشروط بر اینکه تولید‌کننده داخلی در فضایی رقابتی تمام تلاش خود را برای ارزش‌آفرینی بیشتر برای مشتری، مشعوف‌سازی وی و افزایش وفاداری ایشان به عمل آورد نه آنکه در فضای انحصاری، جنس بی‌کیفیت و ناامن و با تکنولوژی منسوخ‌شده را به چند برابر قیمت تمام شده و ارزش واقعی به مردم بفروشد و دائما زبان به تهدید و تحقیر مشتری بگشاید

khodro55

 

شرق پرس: چند سال پیش و در زمانی که تولید و توزیع شیر پاستوریزه محدود بود و در هر محله یک یا دو فروشگاه از سهمیه توزیع شیر برخوردار بودند؛ در محله ما یکی از کسبه‌ای قدیمی عاملیت توزیع و فروش شیرهای پاستوریزه شیشه‌ای را به عهده داشت. شاید به خاطر داشته باشید که در سرما و گرما صبح‌های زود صف‌های طولانی برای خرید شیر در مقابل مغازه‌هایی که عامل فروش آن بودند تشکیل می‌شد و مردم منتظر می‌ماندند تا اول صاحب مغازه بیاید و بعد هم خودروی توزیع شیر، تا حداکثر دو بطری شیر به دست مردم برسد و به خانه‌شان ببرند.

 

 

 کاسب محله ما موقع فروش شیر، گویی که بخشی از ارثیه گرانقدر پدری را به مردم هبه می‌کند و با اکراه و سردی با مردم برخورد می‌کرد و البته مردم مجبور بودند به غیر از شیر، خواسته یا ناخواسته محصولات لبنی یا غیرلبنی دیگری را هم از این کاسب محل خریداری کنند. باری سالیانی گذشت و تولید و توزیع شیر از آن وضع رقت‌بار ‌درآمد و به وفور در اختیار مردم قرار گرفت. کاسب محله ما که دیگر گرد پیری بر سر و چهره‌اش نشسته بود گلایه می‌کرد از خرابی بازار و بی‌وفایی مردم که دیگر سری به او و مغازه‌اش نمی‌زنند. آنقدر در آن محل سوپرمارکت‌های پررنگ ولعاب با اجناس متنوع و باکیفیت و فروشندگان مودب و خوش‌برخورد باز شده بود که دیگر کسی به مغازه قدیمی کاسب محل سر نمی‌زد. 

 

آقای محمدرضا نعمت‌زاده وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت در سخنانی کوبنده در مورد کمپین «نخریدن خودروی ایرانی» فرموده‌اند نخریدن کالاهای ایرانی گناه است و تحریم‌کنندگان به کشور خیانت می‌کنند (اگرچه ظاهرا از این سخنان و این ادبیات عقب‌نشینی کرده‌اند). خوب به خاطر دارم چندماه قبل از انتخابات خرداد ۹۲ و در روزهایی که آقای نعمت‌زاده به‌عنوان رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی منصوب شده بود، در برنامه نگاه یک حضور یافت تا مطابق مد آن روزها به نقد عملکرد دولت قبل بپردازد. وقتی از ایشان درباره وضعیت صنعت خودرو و نارضایتی مردم از خودروسازان سوال شد، فرمودند: «اینها همه از ضعف مدیریت است و اگر مدیریت درست شود این مشکلات حل خواهد شد و…» البته شاید خود ایشان فکر نمی‌کرد که ورق برگردد و روحانی در انتخابات پیروز شود و سکان هدایت وزارت صنعت را به این پیر صنعت بسپارد و البته آقای مهندس هم زبان سرخ دولت یازدهم شود و حالا این گوی و این میدان.

 

 

اما زهی خیال باطل که غول بدریخت خودروسازی ایران از آن «تو بمیری‌ها» نیست و اسب سرکشی است که بزرگ‌تر و باتجربه‌تر از مهندس نعمت‌زاده را هم به زمین کوفته و رام خود می‌کند. هیولاهای روییده بر دوش ساختار بیمار و نفتی و رانتی اقتصاد و صنعت و تجارت ایران سال‌هاست عادت کرده‌اند به برکت انحصار و دامپینگ شکل گرفته برایشان، سرمایه و آرامش و امنیت جانی و روانی مردم ایران را ببلعند و خودروی گران و بی‌کیفیت تحویل بدهند و مردم را از ماه‌ها قبل در صف پیش‌فروش نگه دارند و دائما هم از مردم طلبکار باشند و در حال ضرر و زیان. و حالا که گروهی از مردم می‌گویند«سزای کاسب بدفروش نخریدن است» زبان به تهدید و توهین و مظلوم‌نمایی باز کرده‌اند که دست اجانب در کار است و گران می‌کنیم و نمی‌فروشیم و تعطیل می‌کنیم و بیکار می‌شوید و خیانت می‌کنید و گناه می‌کنید و ضرر می‌دهیم و… .

 

محمد ذاکری مدرس دانشگاه در پارسینه می نویسد: حمایت از تولید داخلی امر بسیار مهم و ارزشمندی است و کمتر ایرانی وطن‌پرستی منکر آن است، مشروط بر اینکه تولید‌کننده داخلی در فضایی رقابتی تمام تلاش خود را برای ارزش‌آفرینی بیشتر برای مشتری، مشعوف‌سازی وی و افزایش وفاداری ایشان به عمل آورد نه آنکه در فضای انحصاری، جنس بی‌کیفیت و ناامن و با تکنولوژی منسوخ‌شده را به چند برابر قیمت تمام شده و ارزش واقعی به مردم بفروشد و دائما زبان به تهدید و تحقیر مشتری بگشاید. در حالی که پارادایم‌های مدیریت در عرصه تولید از مشتری‌مداری و بازاریابی رابطه‌مند هم گذشته و به بازاریابی اجتماعی رسیده خودروسازان و مدیران صنعت ما به لطف انحصار موجود در حال و هوای پارادایم‌های تولید و فروش به‌سر می‌برند که «هرچه بسازیم مجبورند بخرند».

 

 

پیشنهاد می‌شود آقای وزیر از مسند فتوا و حکم حرمت و حلیت و خیانت صادر کردن پایین آمده و این خواسته خودروسازان محترم را اجابت کنند تا بتوانند در یک فضای رقابتی گلیم خود را از آب بیرون بکشند و مصرف‌کنندگان نیز با برخورداری از حق انتخاب منصفانه و در شرایط واقعی، از تولید ملی حمایت کنند.