گاهی برخورد با منتقد و شیوه برخورد خود عاملی می گردد که بحران ساز می شود؛ برای مثال مسئولی به جای پاسخ به نقد سازنده با برخورد قهری و ... نقد را تبدیل به تهدید کرده و منتقد را به مخالف تبدیل می کند

bahram-sabzi6

 

 

شرق پرس: نقد همواره یکی از عوامل مهم در پویایی، رشد و ترقی است و شیوه برخورد با منتقد نشان دهنده فرهنگ نقد پذیر بودن یک جامعه می باشد. می توان با ترتیب اثر دادن به مورد نقد و رفع معایب، زمینه رشد و شکوفایی را برقرار کرد و نقد باید بعنوان یک ابزار جهت رفع معایب بعنوان یک اصل و فرهنگ پذیرفته و نهادینه شود و اما مسولان کشور نیز می توانند در نحوه برخورد با منتقد و فرهنگ سازی نقد موثر باشند و قطعا نبود نقد در جامعه موجب عدم ترقی یک جامعه خواهد شد.

 

 

 

اصولا آستانه نقد پذیری در کشور ما بسیار پایین است و به طبع نحوه برخورد با منتقد نیز مناسب نبوده و نقد همواره تبدیل به تهدید شده و مسولان در تمام سطوح روی خوشی نسبت به نقد نشان نداده اند و اصولا رابطه خوبی با نقد ندارند و صد البته دیدشان نسبت به منتقد با رافت نبوده است و در کشوری که رافت اسلامی حرف اول را در برخورد با افراد و حتی خاطیان می زند هیچگاه جایگاه منتقد حفظ نشده و چه بسا شیوه برخورد با منتقدان خود چالشی به مراتب بزرگتر از مورد نقد شده بوجود آورده است.

 

مسولان کشور باید در نظر داشته باشند اگر در جامعه ای نقد نباشد و ایرادت و معایب توسط دوستان و منتقدان بیان نشود قطعا با مشکل مواجه خواهند شد و همواره منتقد را با دید مخالف یا معاند و نقد را جهت تخریب نداند بلکه به جای برخورد قهری با در نظر گرفتن نقد درصدد رفع معایب و نواقص برایند و با برچسب زنی دایره خودی ها را تنگ و تنگ تر نکنند.

 

از طرفی خطوط قرمز برای نقد خیلی وسعت داده شده در صورتی که خطوط قرمز کامل مشخص هستند و کسی نباید خودسر آن ها را اضافه یا کم کند اما گاهی اوقات هر کس برای حذف منتقد، نقد او را عبور از خط قرمز شمرده و تعریف جدید و مصادیق جدیدی به خط قرمز ها اضافه می نمایند در حالی که نظام مقدس جمهوری اسلامی دارای ظرفیت های بسیار بالا است و همواره رهبر معظم نیز از نقد استقبال کرده و به مسولان دیگر توصیه کرده تا از نقد نگران و ناراحت نباشند بلکه درصدد رفع معایب بر آیند.

 

گاهی برخورد با منتقد و شیوه برخورد خود عاملی می گردد که بحران ساز می شود؛ برای مثال مسئولی به جای پاسخ به نقد سازنده با برخورد قهری و … نقد را تبدیل به تهدید کرده و منتقد را به مخالف تبدیل می کند که با شعارهای زیبایی همچون «زنده باد مخالف من» و یا «تبدیل معاند به موافق» و «آزادی بیان» مغایرت دارند.

 

همواره این شعار که باید معاند را به مخالف و مخالف را به منتقد و منتقد را به موافق تبدیل کرد در جامعه سر داده می شود اما گویا خیلی اوقات برعکس این عمل انجام شده و منتقد به مخالف تبدیل شده و حتی منتقد به سمت معاند شدن هل داده شده اند که بسیار خطرناک است.

 

 انتظار می رود که مسولان محترم به این موارد دقت کنند تا خدایی ناکرده نقد تبدیل به تهدید نشود و با برخوردهای اشتباه و قهری حتی موافق را به مخالف تبدیل کنند و ان شاء الله همه مسولان گرامی با در نظر گرفتن نقد درصدد رفع معایب به جای برخورد های قهری بر آیند که قطعا برخورد های نامعقول و بعضا قهری نتیجه معکوس خواهد داد .