بسیج امروز سازمانی تبلور یافته است که توان فکری و تشکیلاتی لازم برای تأمین نیازهای درونی و بیرونی انقلاب و تأثیرگذاری کافی بر ابعاد فرهنگی و سیاسی جامعه را دارد به گونه ای که توان جهانی اندیشیدن و منطقی عمل کردن را دارد.

فرهاد پرداخته

 

 

 

هو العلیم
«واعدوا لهم مااستطعتم من قوه»

 
شرق پرس: بسیجی از دل مردم بیرون آمده و ادعایی هم ندارد و سهمی طلب نمی کند و بر اساس اعتقادات دینی خود جز برپایی عدالت که همان رعایت همه ی حقوق است    از  این منظر مطالبه گر حقوق ازدست رفته و پای مال شده ی مردم است. اما اینک که مردم در میان مشکلات متعدد فرهنگی و اقتصادی دست و پا می زنند،   بسیج   نه تنها علم دار مطالبه ی عدالت از مسئولان است، بلکه بنا بر باور دینی و توصیه های مکرر به امر عدالت خواهی پرداخته و با برخورد صحیح از مسیر امر به معروف ونهی از منکر به اصلاح  نقایص و خطاها را رسالت اصلی و به معنای دفاع از نظام و حفظ انقلاب شناسانده است. و ایستادن در سویی که مردم ایستاده اند و فریادکردن مطالبات انقلابی ایشان که روزی برای آنان انقلاب کردند یعنی عدالت، آزادی، معنویت و… به ماموریت  بسیج معنا داده است.

 

آنانی که در ایام انتخابات ورود بسیجیان به صحنه و نقش آفرینی  آنان رابه زیان گروه هایی خاص می دانند، به هنگام عدالت خواهی ایشان و مطالبه گری از مسئولان، پافراترگذاشتن از وظایف محوله بسیج را در ورود به عرصه ی سیاسی می دانند و هم چون همیشه رویه ای سلبی و امنیتی را برای مقابله در پیش می گیر ند.

 

 بصیرت سیاسی مردم و آگاهی بخشی به احاد جامعه درباره ی جریانات داخلی و خارجی از دیگر وظایف بسیجیان در قبال قشرهای جامعه است که درگیر زندگی خویش اند و شاید فرصت لازم برای پی گیری مسایل روزمره سیاسی وفرهنگی را ندارند. در چنین بستری بسیج با همه ی توان حلقه ی واسطی برای رفع این نیاز حیاتی نظام است.  حرکت و حضور سیاسی مردم و بسیجیان در امر  انتخابات که در کشور ما به طور متوسط هر یک سال و نیم یک بار برگزار می گردد نحوه ی ورود مجموعه ی بسیج بسیار قابل تأمل است. نزدیکی فکری به برخی جناح های خاص و فاصله گرفتن از استقلال فکری و روحیه ی انتقادی آرمان خواهانه ی انقلابی، مهلکه ی خطرناکی است که بسیجیان را به ابزار سیاسی جناح هایی خاصی ممکن است تبدیل کند که البته بسیج  با رشد و آگاهی سیاسی و توان تحلیل و نقد افراد و گروه های مختلف، شأن خود را در انتخابات خوب می داند که چیست.

 

بسیجیان با بصیرت ، مصالح سیاسی نظام را فدای  کامیابی های بعضی از جریانات سیاسی خودخواه قدرت طلب نمی کنند ؛به تعبیر برخی: دشمنان داخلی را ناکام می گذارند! بسیجی وابسته به گروه مردم و دغدغه مند منافع مردم است؛ نه حزب و گروهی خاص ، هر گروهی که باشند و منافع جناحی خویش را بر منافع ملی ترجیح می دهند؛ هرچند در کسوت لباسی زیبا خود را به  نمایش گذاشته باشند؛ با بسیج به مقصود نامشروع نخواهند رسید.

 

 
 این نیروی کارآمد کشور(بسیج)، در همه میدانها حضور دارد؛ به کشور خویش و مرزهای اعتباری کشورها محدود نمی شود و پیرو آن امامی است که برای رهایی همه ی مظلومان جهان می جنگد و به مبارزه ی بی امان خود با شیطان بزرگ و یارانش معتقد بوده؛ لذا رسالتی برای استکبارستیزی و دفاع از مظلومان مسلمان و غیرمسلمان بر دوش خویش دارد که از آن غفلت نخواهد کرد.

 

پیشرفت های بسیج انکارناپذیر است
بسیج امروز به چنین افقی می نگرد و تلاش عملی دارد در جهت ولایت ، لوازم و بسترهایی را فراهم کرده و مجهز به تکنولوزی بومی خود است ؛ و امروز با تفکر جهانی بسیج دست مان برای عمل منطقه ای باز است و توان مان برای اثرگذاری بر خارج از ایران دیگر محدود و حداقلی نیست.

 

«تفکر بسیجی ،اقتدارحاکمیت اسلام در جهان»
با ایجاد فرصت های همکاری و حمایت و اقدام در میان نیروهای آزادی خواه و عدالت طلب سایر کشورها و حداقل کشورهای اسلامی بسیجیان فعال کشور پیرامون فعالیت های مدافعان انقلاب در سایر کشورها افقی فراتر از دغدغه های خرد و جزیی معمول را استراتژی  فرا منطقه ای خود قرار داده اند.

 

  با بصیرت بسیجیان ، تحقق بسیج جهانی مستضعفین و ایجاد قرارگاهای مقاومت جهانی ، آرمانی بلند بوده که  شکل گرفته است و افول استکبار جهانی را سبب خواهد شد.

 

چنانچه اوایل انقلاب گوشه هایی از آن حرکت های بسیجی را دیدیم نابودی استکبار با توان بسیج، میسر است. تحقق این معنا را باید از مبانی آرمانی و اعتقادی در سطح افق جهانی تبیین نمود و طبعاً در پی آن انگیزه ها و تلاش هایی متناسب قابل تصور، نقش بسیج به معنی حضور و آمادگی در همان نقطه‌ای است که اسلام و قرآن و امام زمان (ارواحناه و فداه) و این انقلاب مقدس وجهان متاثر از تروریسم و ظلم استکباری به آن نیازمند است،باید جستجو کرد.

 

بسیج مردمی امروز سازمانی تبلور یافته است که توان فکری و تشکیلاتی لازم برای تأمین نیازهای درونی  و بیرونی انقلاب و تأثیرگذاری کافی بر ابعاد فرهنگی و سیاسی جامعه را دارد به  گونه ای که توان جهانی اندیشیدن و منطقه ای و منطقی عمل کردن را دارد.

 

حضرت روح الله می گفت «ملتی که در خط اسلام ناب محمدی(ص) و مخالف با استکبار و پول پرستی و تحجرگرایی و مقدس نمایی است؛ باید همه افرادش بسیجی باشند» امروز دغدغه ی مبارزه با تحجر و مقدس نمایی دغدغه ی بسیجی هاست .

 

بسیجی با تفکر و بصیرت انقلابی پویا و رو به رشد و آرمان طلب، با تفکری که هر نوع انتقاد و ابراز عقیده و نظر و حتی بروز سلیقه های متفاوت را از منتقدان منصف خطری برای انقلاب و تضعیف نظام نمی داند،  بلکه از انتقاد سازنده استقبال می کند ولی به افراد  تنگ نظر و جا طلب که  صلاحیت هدایت بسیجیان را ندارند اجاز ه  فرصت طلبی نمی دهد.

 

 
بسیج فرزند انقلاب است و بنا است آینه ی تمام نمای آمال و آرمان های نظام ظلم ستیز انقلاب اسلامی باشد.  و بسیج بنا دارد زمین مطمئنی زیرپای انقلاب جهانی اسلام در هر موقعیتی و با هر ضرورتی. پولادین و منعطف، و نرم و رام، بدور از ظلم و جنگ وخونریزی ایجاد کند .

 

بسیج همان امید دل امام ره و نور چشم انقلاب است که بنا بود آیینه دار خورشید انقلاب باشد،بسیج نهادی است، که کل بدنه ی اجتماع . سازمان  اوست و شامل همه ی اقشار امت می شود. بسیج و بسیجیان سازمان ویا گروهی ممتاز و متفاوت از امت نیستند. بیانات صریح امام و رهبری مبنی بر این که هر کس درد اسلام و انقلاب دارد هر که باشد و هر کجا، بسیجی است، حاکی از این خصلت منفک ناپذیری بسیج است. این که پایگاه های بسیج در جایگاه های متنوع تشکیل شد؛ در عرصه ی نظامی، در عرصه ی امنیتی و انتظامی، در ساحت فرهنگی یا سیاسی، در حوزه ی اداری و مدیریتی، در حوزه ها و در دانشگاه ها، همه جا و در هر موقعیت اجتماعی ، بسیج  موجودیت وتبلور بصیرت  احاد امت اسلامی را نقش وجودی  خود ، ساخته است.

 

 
به راستی ما کجای سازمان مردمی بسیج  ایستاده ایم؟ این سؤالی است که هر صبح باید از خویش بپرسیم. ما در کجای این بستر جاری عشق (بسیج) هستیم؟ که حضرت امام «دست یکا یک» آنان را می بوسد! بسیجی امروز  نگاهش به ایجاد جهانی « حکومت بزرگ اسلامی است .»

 

بسیج مردمی تنها را مقابله با تروریسم وظلم استکبار جهانی ست
پیام بسیجی با بصیرت، اطاعت است، اطاعتی که از عشق به ولایت نشات می گیرد. امام دستور داده بود که اصلاح نفس کنید، و این چنین بود که بسیجیان فضای جنگ و جبهه و حتی شهرها را پر از عطر بال ملائک نموده بودند.  بسیجیان آنروز دشواری اصلاح نفس را در آن کشاکش دنیا طلبی به جان خریده بودند .چه صفایی می یابد جنگ، وقتی امام بدان فرمان دهد؛ چه سهل می شود دشواری ها و چه شیرین می شود تلخی ها، این تفکر بسیجی با بصیرت بوده وهست که  چشم طمع  و آسیب رسانی دشمنان و جهانخواران را تا امروز از حریم نظام اسلامی ما دور داشته است.

 

 بسیجیِ ولایت مدار امروز با حفظ روحیه ی شهادت طلبی و با بیداری و بصیرت با استمداد الهی و  رفیقان شهیدش ،  تهدیدها را به فرصت تبدیل و باجهاد علمی، نهضت جنبش نرم افزاری و  ایجاد ساختار اقتصاد مقاومتی در این برهه ، شکوفایی و رشد را در تمام عرصه های جامعه به ظهور خواهد رسانده و به پیش خواهد رفت.

 

  اگر بسیج دیروز در میدان نبرد سرنوشت جنگ سخت را رقم می زد امروز به واسطه همان تفکر بسیجی بودن و الهام گرفتن از فرهنگ شهادت و ایثار توانسته مقتدرانه تر از آن روز ، در میدان جنگ نرم اقتصادی و فرهنگی نیز عرض اندام نماید و قدرت مردمی این نیروی لایزال الهی را به رخ دشمنان بکشد.

 

  فرهنگ شهادت و ایثار در کنار بصیرت، تفکر بسیجی بودن است و غفلت از آن را  بسیجی ، اضمحلال بسیج  می شناسد.

با حب دنیا طلبی. کسب قدرت وثروت و رفا طلبی نمی توان بسیجی بود.!

فرهاد پرداخته