خبرنگار واقعی امروزه با مشکلات ریز و درشت فراوانی روبروست از طرفی مشکلات مربوط به معاش و از طرفی دیگر برداشت نادرست از خبرنگار در جامعه ، تنوع رسانه ها و عدم شناسایی افرادی که در این راه سالهای سال خون دل خورده اند ، ایجاد محدودیت های فراوان در کسب و دریافت خبر و یا انتشار آن ، انتظارات نازل از خبرنگار و عدم توجه اساسی و اصولی به نیازهای خبرنگار که این قشر با آن روبرو هستند.

khabarnegar17

 

 

 

شرق پرس:  هفته ای که در آن قرار داریم یکی از روزهای درخشان را در خود دارد که برای ما مطبوعاتی ها و رسانه ای ها روزی خاص ، ویژه و قابل تأمل است و آنهم روز خبرنگار می باشد که در سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در ۱۷ مرداد ماه به این روز نامگذاری شده است.

 

 

با توجه به تعداد بسیار زیاد رسانه در سطح کشور که هر روز در حال افزایش است. اما هنوز تعریف دقیقی از خبرنگار به عنوان عنصر اصلی و اساسی تمامی این رسانه ها وجود ندارد و با هزاران هزار تأسف باید گفت : خبرنگار را به عنوان بازاریاب و یا گزارشگران سفارشی و یا تعریف و تمجید کننده برای منافع مادی می شمارند آیا براستی مسلک و مرام خبرنگار تا به این حد پایین است؟

 

در پاسخ به آن باید گفت : به هیچ وجه این گونه نیست. بلکه خبرنگار ذهن آگاه ، فکر بیدار ، راهنمای اجتماعی و فرهنگی جامعه و هدایتگر جامعه به سوی روشنایی و بیداری است و حتی بالاتر از آن خبرنگار به دنبال افزایش آگاهی های جامعه و توانمندکردن جامعه با دانایی است تا از این توان خود برای تشخیص صحیح مسائل قدم برداشته و جامعه را به سوی آبادانی و پیشرفت در همه زمینه ها رهنمون سازد.

 

خبرنگار آنگاه که قلم به دست می گیرد یعنی آنکه یک رسالت اجتماعی را تقبل کرده است و آنهم رسالت بیداری جامعه است و دراین راه باید با مشکلات موجود بجنگد و سری نترس داشته باشد و قلمی افشاگر و آنگاه هست که می تواند مؤثر و مفید باشد.

 

 

خبرنگار در مکتب خود حق و حقیقت را می شناسد و در این راه رئیس ، مدیرکل ، معاون و صدها و هزاران عنوان کذایی برای او نمی تواند محدودیت ایجاد نماید بلکه او در این راه رسالتی بس عظیم برعهده دارد و آنهم بیان حقایق با قلم است قلمی که خداوند بلند مرتبه درکتاب آسمانی قرآن از آن قسم یاد کرده است.

 

 

بنابراین ارزش ، کرامت و قداست قلم بسیار بالاست و نباید به زر سالاران و زورمداران فروخته شود بلکه باید در بازگو نمودن حقایق بکار گرفته شود. خبرنگار مدعی نیست و ادعای سرداری رسانه را ندارد بلکه سرباز خط مقدم جبهه بیداری و دانایی عمومی است و در این راه تا سرحد مرگ و حتی به قیمت از دست دادن جان خود هم پیش می رود و چون خود را دراین روش و سیره صاحب رسالت می داند پس دمی هم در این راه پرفراز و نشیب نمی آساید.

 

 

خبرنگار شاغل نیست و خبرنگاری برای او شغل نیست بلکه خبرنگار عاشق و شیفته ای است که به دنبال سیراب کردن جامعه از حقایق است و خبرنگاری شوقی است وصف ناپذیر برای کشف حقایق و انتقال آن به جامعه ، خبرنگار با انسان و انسانها سر و کار دارد که صاحب عقل ، شعور ، فکر و تجربه اند بنابراین باید در این راه به دنبال حقیقت هایی باشد که انسان ها شیفته آن می باشند.

 

 

خبرنگاران چشمان تیزبین جامعه خود به شمار می روند تا بتوانند تحول وتغییر ایجاد نمایند تغییر و تحولی که ایجاد گر جنجال نباشد بلکه تغییر و تحولی که پیشرفت را به دنبال خود داشته باشد وصدها و هزاران وظیفه ای که به حق خبرنگار شایستگی آنها را دارا می باشد.

 

حال که در مورد خبرنگار سخن می گوییم بنابراین باید از کاستی ها و مشکلات آن هم بگوییم که در این رابطه سخن بسیار و متأسفانه گوش شنوا بسیار کم می باشد. خبرنگاری که باید آگاه کننده جامعه باشد و حل کننده مشکلات آن باشد ، خود در حداقل های زندگی با مشکلات جدی روبروست و برای آن راه حل اساسی ندارد هر سال به بهانه روز خبرنگار انواع و اقسام وعده ها از سوی مسئولان مرتبط و غیر مرتبط داده می شود ولی بعد ازآن خبرنگار در میان هیاهوهای دیگر مناسبت های روزانه و ماهانه گم می شود.

 

 

خبرنگار واقعی امروزه با مشکلات ریز و درشت فراوانی روبروست از طرفی مشکلات مربوط به معاش و از طرفی دیگر برداشت نادرست از خبرنگار در جامعه ، تنوع رسانه ها و عدم شناسایی افرادی که در این راه سالهای سال خون دل خورده اند ، ایجاد محدودیت های فراوان در کسب و دریافت خبر و یا انتشار آن ، انتظارات نازل از خبرنگار و عدم توجه اساسی و اصولی به نیازهای خبرنگار در زمینه های مختلف و برآورده نشدن خواسته های خبرنگاران تنها نمونه های بسیار کوچکی از انبوه مشکلات و محدودیت های خبرنگاران می باشند که با آن روبرو می باشند.

 

 

هدف از روز خبرنگار هم واکاوی این مشکلات و قدم برداشتن برای حل این مشکلات می باشد تا روز خبرنگار سال بعد این مشکلات را نداشته باشیم و یا حداقل این مشکلات به پایین ترین سطح خود کاهش یابد.

 

 

با توجه به مسلک و مرام خبرنگار که حق و حقیقت است و با باور عمیق به این شوق و عشق پاک از مسئولان مرتبط و مدیران ارشد این انتظار می رود که نسبت به مشکلات خبرنگاران بی تفاوت نباشند و برای حل مشکلات آنها درحد توان قدم بردارند و دردهای آنها را برای همیشه بر طرف نمایند.

 

 

رحمان امامی -کارشناس ارشد و مدرس دانشگاه