بي تعارف كاري كه کیمیا علیزاده به عنوان نخستين بانوي مدال آور جمهوري اسلامي در المپیک كرد بيش از هر چيزي كمك به گفتمان انقلاب اسلامي است.

خدمت یک مدال المپیک به گفتمان انقلاب

 

شرق پرس: زمانی که اصغر فرهادی جایزه اسکار را گرفته بود ، عده ای در داخل کشور به خاطر کراواتش از او نادلخوش بودند ولی در همان حال گروهی از وهابی ها در یکی از کشورهای عربی تظاهرات کرده و به او ناسزا می گفتند زیرا یک شهروند ایرانی و شیعه را سزاوار این موفقیت نمی دانستند !
 
امروز نیز که خانم “کیمیا علیزاده” بانوی ورزشکار ایرانی مسلمان بر سکوی قهرمانی ایستاده و عده ای سخت گیر و تنگ نظر در داخل کشور به چند تار موی او که از زیر روسری بیرون آمده معترضند در خارج از کشور عده ای قصد جانش را کرده اند چرا که نامش “زاده ی علی” است !
بی تعارف معتقدم کاری که او به عنوان نخستین بانوی مدال آور جمهوری اسلامی ایران کرده بیش از هر چیزی کمک به گفتمان انقلاب اسلامی است و البته برای فهمیدن این موضوع باید مساله را از افقی گسترده تر از ورزش و المپیک و مدال بررسی و تحلیل کنیم.    
 
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و رویارویی جدی دو گفتمان اسلامی و غربی بیشترین تلاش استکبار جهانی بر خلق و ارائه “تصویر جایگزین” انقلاب اسلامی متمرکز شد و به شکل گیری امثال طالبان و داعش انجامید. 
 
در طول دهه های اخیر حجمی عظیم و باورنکردنی از تبلیغات رسانه ای بر علیه اسلام و انقلاب اسلامی تولید وعرضه شده که بخش انبوهی از این تبلیغات منفی در حوزه زنان و دختران است . 
 
در دورانی که به اقتضای رشته تحصیلی ام ( روابط اسلام و مسیحیت ) در کلیساها و مراکز آموزشی به گفتگو با جوانان و پاسخ به سؤالات می پرداختیم معمولا سه موضوع نخست و مشترک، جهاد ، قصاص و مسائل زنان بود و همه مخصوصا خانم ها نسبت به جایگاه و شرایط و احکام زنان در اسلام بسیار حساس بودند.  
 
تصویری که برای مخاطبان جهانی مخصوصا در فضای غربی از شرایط و مسائل زنان در جهان اسلام ترسیم می شود محدود به بدترین و سیاه ترین حالات و کاملا اغراق شده است و زن را به صورت موجودی درجه دو و بدون کمترین اختیار و آزادی و پوشیده در برقع و محبوس در چاردیواری خانه و زندان غلبه مرد معرفی می کند. 
 
متأسفانه برخی تجربه های موجود مانند وضعیت زنان در برخی کشورهای اسلامی مثل عربستان سعودی که از تعالیم مکتب اهل بیت علیهم السلام دور هستند و مطالبات حقوقی اولیه در سطح اجازه شرکت در انتخابات یا رانندگی دارند نیز این تصویر را پررنگ تر می سازد و این ادعا را تقویت می کند. 
 
در دنیای امروز که عرصه جنگ رسانه ها و میدان ستیز و تقابل تصویرهاست ، گاهی یک تصویر کاری می کند که از ساعتها و روزها سخنرانی و کتاب و مقاله و سمینار بر نمی آید. 
 
سالها دشمن کوشیده است تا تصویری که از زنان ارائه می دهد محدود به اسارت و غلبه مرد و درون پوشیه و برقع باشد. زنی که نه به خیابان می آید و نه سفر می کند و نه اختیار دارد و نه از کمترین ارزش و موقعیت اجتماعی برخوردار است.
 
این تصویر را نه من آخوند و نه صداوسیمای جمهوری اسلامی و نه سخنرانی های رسمی هیچکدام نمی توانند در هم بشکنند و حذف کنند. 
 
اما این کاری بود که “کیمیا” ورزشکار ایرانی انجام داد. 
 
از ورزش چه چیزی بهتر برای نشان دادن آزادی و فعالیت اجتماعی یک زن و از سکوی قهرمانی چه جایی بهتر برای انتقال این پیام و ارائه این تصویر ؟ 
 
زنی که با حجاب به ورزش می پردازد یعنی حجاب او مانع زندگی طبیعی و آزادی اجتماعی و موفقیت های حرفه ای او نشده است و “حجاب” اینجا ساده ترین و صریح ترین نشانه برای اعلام موضع اعتقادی و دینی اوست. 
 
اکنون تصویر زن قهرمان ایرانی به سرعت جایگزین تصویری می شود که دشمن سالها کوشیده بود از زن مسلمان ارائه کند و این خدمتی است که این بانوی ورزشکار به صورت ناخواسته به گفتمان انقلاب اسلامی کرده است.
 
کدامیک از کشورهای عربی مخالف جمهوری اسلامی اکنون می توانند چنین چهره ای از زنان خود ارائه کنند؟  آنان مدافع تروریستهایی هستند که مردم جهان تصاویر جنایاتشان را هر روز مشاهده می کنند و زن را به عنوان کالایی برای جهاد نکاح یا عملیات انتحاری تنزل داده اند اما گفتمان انقلاب اسلامی نمایندگانی دارد که با حجاب بر سکوی قهرمانی می ایستند و با افتخار سرود جمهوری اسلامی را همنوایی می کنند .
 
حجت الاسلام محمدرضا زایری