سال‌ها پیش رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولین قوه قضاییه تعبیری به کار بردند که «با دستمال کثیف نمی‌توان شیشه را پاک کرد». این واقعیتی است که برخوردکنندگان با مفسدین اقتصادی، خود باید از پاک‌ترین و سالم‌ترین افراد موجود در قوای سه گانه باشند

 

ehsan-abedi98

شرق پرس: فساد مالی و اقتصادی واقعیتی غیرقابل انکار در همه جوامع است. پدیده‌ای ویرانگر و بنیان‌کن که اگر به موقع برخورد مناسب و قاطعی با آن صورت نگیرد، می‌تواند جامعه و نظامی را متلاشی کند. در ایران نیز اگرچه سال‌های طولانی حکومت شاهان مملو از مفاسد آشکار و نهان اقتصادی بوده است، اما وقتی ماهیت نظام سیاسی و اجتماعی قرار است «جمهوری اسلامی» باشد، جلوه زشت و ناپسند مفاسد اقتصادی به صورت دیگری متجلی می‌شود.

 

 

اکنون که بیش از ۱۳ سال از صدور فرمان ۸ ماده‌ای رهبر معظم انقلاب خطاب به سران قوا برای مبارزه با مفاسد اقتصادی می‌گذرد، کارنامه قوای سه گانه در امر خطیر برخورد با فساد اقتصادی، نه تنها درخشان نبوده، بلکه حاکی از ناتوانی و ضعف اراده مسئولین برای کاهش مفاسد است. این ضعف و نقصان، اصلاح طلب و اصولگرا و معتدل هم نمی‌شناسد. هیچ دولتی نمی‌تواند مدعی سربلندی در برخورد با مفسدین اقتصادی باشد، چرا که در هر دولتی، چند پرونده بزرگ فساد مالی برملا شده که در هر کدام ردپای چند تن از مسئولین دولتی و نظارتی دیده می‌شود.

 

مهم ترین موضوع مورد بحث اخیر در این زمینه، مرقومه رهبر انقلاب در حاشیه نامه معاون رییس جمهور است که از معظم له برای همایش ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد درخواست پیام کرده بودند. شاید در تصور مسئولین و حتی مردم نمی‌گنجید که رهبر انقلاب چنین پاسخ محکم و غیراداری و از سر دلخوری و مطالبه‌گری بدهند. ایشان نوشته‌اند:

 

«بسم الله الرّحمن الرّحیم. نفس اهتمام آقایان به امر مبارزه با فساد را تحسین می‌کنم، لکن این سمینار و امثال آن بناست چه معجزه‌ای بکند؟ مگر وضعیت برای شما مسئولان سه قوه روشن نیست؟ با توجه به شرایط مناسب و امیدبخشی که از لحاظ همدلی و هماهنگی و همفکری بین مسئولان امر وجود دارد، چرا اقدام قاطع و اساسی انجام نمی‌گیرد که نتیجه را همه بطور ملموس مشاهده کنند. توقع من از آقایان محترم این است که چه با سمینار و چه بدون آن، تصمیمات قاطع و عملی بدون هرگونه ملاحظه‌ای بگیرند و اجرا کنند. موفق باشید.»

 

البته همین درخواست پیام برای این همایش، نمایان‌گر این است که مسئولین اصلاً یادی از فرمان ۸ ماده‌ای رهبری در سال ۸۰ به ذهن ندارند، وگرنه با وجود آن فرمان و تاکیدات همواره رهبری بر این مساله، چه نیازی به صدور پیام جدید است؟

 

چه بسا نیاز آنها به پیام، صفحه‌ای تزئینی برای ابتدای گزارش‌های اداری و تبلیغات رسانه‌ای بوده باشد!

 

اما مبارزه با فساد اقتصادی بیش از اینکه با هیاهو و تبلیغات و همایش و سمینار صورت بگیرد، نیازمند اراده جدی قوای سه گانه از صدر تا ذیل است. به واقع آنچه که می‌تواند منجر به خشکاندن ریشه‌های فساد اقتصادى در کشور گرد، عمل و اراده قاطع و عزم جدی و اقدامات اساسی قواى سه گانه است. شکی نیست که یک قوه و یک ارگان نمی‌تواند متولی کاری به این عظمت و ریشه‌داری گردد و همان گونه که عوامل فساد اقتصادی در منافذ هر سه قوه ریشه دوانده است، قطع شاهرگ‌های کثیف فساد نیز باید با هماهنگی سه قوه صورت بگیرد.

 

جالب است که فرمان ۸ ماده‌ای رهبری کلیت وظایف قوا را در همان زمان مشخص کرد: «قوه‌ى مجریه با نظارتى سازمان یافته و دقیق و بى اغماض، از بروز و رشد فساد مالى در دستگاه‌ها پیشگیرى کند، و قوه قضائیه با استفاده از کارشناسان و قضات قاطع و پاکدامن، مجرم و خائن و عناصر آلوده را از سر راه تعالى کشور بردارد. بدیهى است که نقش قوه مقننه در وضع قوانین که موجب تسهیل راهکارهاى قانونى است و نیز در ایفاء وظیفه نظارت، بسیار مهم و کارساز است.»

 

شرح وظایف هر قوه و هر دستگاه در این امر، حداقل برای خود قوه مشخص است. مهم، ایمان و عمل به چند مولفه مهم و اساسی در برخورد قاطع با فساد اقتصادی و مفسدین گردن‌کلفت مالی کشور است که باید در بین مسئولین نهادینه شود:

 

۱-اراده و عزم جدی: در وهله اول، اراده مسئولین امر در این زمینه باید اراده‌ای جدی و همراه با صداقت باشد. اگر اراده جدی برای مبارزه با فساد در مسئولین باشد، بسیاری از کارها و اقدامات بعدی خود به خود مهیا شده و نتایج بهتری در پی خواهد داشت. اما اگر مسئولی اعتقاد قلبی به برخورد با مفسد اقتصادی نداشته باشد و یا از اساس منکر فساد سازمان یافته در بین دستگاه‌ها و برخی مدیران میانی باشد، طبیعتاً اتفاقی در این زمینه نخواهد افتاد.

 

۲-خودداری از برخورد تبلیغاتی و شعاری: یکی از انحرافات اصلی در برخورد با فساد اقتصادی، تبدیل کردن آن به یک شعار سیاسی و تبلیغاتی برای جلب نظر مردم است. اگرچه هیاهوی مسئولین رده بالا در این زمینه موجب تزریق هیجان به مردم و خوشحالی موقت آنها از عدالت خواه بودن مسئولین خواهد شد، اما در بلند مدت، این آثار و برکات مشهود و ملموس و اقدامات موثر است که بر دل و جان مردم خواهد نشست و  جامعه، هیاهو را از واقعیت تشخیص خواهد داد. البته این به معنای عدم اطلاع رسانی به مردم نیست، بلکه هرگونه آگاه سازی افکار عمومى باید خالی از اظهارات نسنجیده و تبلیغات گونه باشد و حفظ آرامش جامعه را در نظر داشته باشد.

 

۳-برخورد بدون ملاحظات شخصی و جناحی: گاه برخورد با مفاسد اقتصادی، نه به انگیزه اصلاح و قطع ریشه‌های فساد، که با هدف مچ گیری‌های سیاسی و پرونده‌سازی برای رقبای جناحی و به عنوان ابزاری برای حمله به منتقدین و رقبای سیاسی صورت می‌گیرد. از یک سو برای تخریب جناح مقابل و از سوی دیگر با اعمال ملاحظه و نادیده انگاری مفاسد هم حزبی‌ها. این نوع رفتار، موجب بی‌اعتمادی مردم به مسئولین خواهد شد.

 

۴-دور انداختن دستمال های کثیف: سال‌ها پیش رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولین قوه قضاییه تعبیری به کار بردند که «با دستمال کثیف نمی‌توان شیشه را پاک کرد». این واقعیتی است که برخوردکنندگان با مفسدین اقتصادی، خود باید از پاک‌ترین و سالم‌ترین افراد موجود در قوای سه گانه باشند. بند سوم فرمان رهبری به این مهم اشاره می‌کند که دستى که می‌خواهد با ناپاکى دربیفتد، باید خود پاک باشد و کسانى که می‌خواهند در راه اصلاح عمل کنند باید خود برخوردار از صلاح باشند.

 

۵-برخورد قاطع، سنگین و عبرت انگیز: یکی از مسائلی که موجب سلب اعتماد مردم از مسئولین مدعی برخورد با مفسدین اقتصادی می‌شود، طولانی شدن پروسه رسیدگی به پرونده‌های کشف شده و نامتناسب بودن جزا با جرم مفسدین است. انتظار مردم این است که اگر محرز شد کسی دانسته دست به افساد در سیستم مالی کشور و چپاول پول از مردم و بیت المال زده است، چنان برخورد محکم و قاطعی با او صورت گیرد تا هم به جزای واقعی جرم خود برسد و هم درس عبرتی باشد برای سایر مفسدینی که هوای فساد و دزدی را در سرشان می‌پرورانند. با این وجود، حریم امن کسانی که می‌پندارند گزندی به آنها نخواهد رسید، ناامن شده و مجبور می‌شوند دست و پای خود را از بیت المال و اموال مردم جمع کنند.

 

به هر حال، امروز با وجود منافذ مختلف در سیستم مالی کشور و حرص و طمع برخی از گردن‌کلفتان و نورچشمی‌ها، مردم چشم انتظار قطع ایادی فساد و ریشه‌های فسادانگیز اقتصادی هستند. باید دید مساله برخورد با فساد اقتصادی که می‌توان گفت بیش از تحریم‌های دشمن به مملکت ضرر می‌زند، چه آینده‌ای در پی خواهد داشت؟
هفته نامه ندای عاشورا