ظاهرا دیالوگ اخیر مهران مدیری دردسرهایی را برایش در پی داشت به گونه ای که برخی با ایجاد کمپین و هشتک علیه وی در فضای مجازی انتقادهای شدیدی به اظهاراتش در استندآپ کمدی اخیر داشته اند

دیالوگی که برای مهران مدیری گران تمام شد!

 

شرق پرس: گویا جنجال های دیالوگ اخیر مهران مدیری در برنامه دورهمی تمامی ندارد. مدیری یکی از چهره های شناخته شده طنز تلویزیون در سالهای اخیر است که با بکارگیری سبک های مختلف همواره توانسته با لبخندی که بر لبان مخاطب می نشاند از روی دیگر طنز که همان نقد و تفکر است بهره ببرد و باتوجه به حساسیت کارش در این سالها همواره گاهی تحسین شد و گاهی تخریب.

 

شاید خود مدیری هم تصور نمی کرد با گفتن یک جمله در برنامه دورهمی، صف کشی مخالفان و موافقانش در صفحات مجازی اینقدر تغییر کند.

اصولگرایان که تا قبل از این برنامه به شدت وی را نقد می کردند، بدین گونه طرفدار او شوند و اصلاح طلبانی که شیفته دیالوگ های طلایی وی در  نقد حاکمیت  بودند، به ناگاه شمشیر را از رو برای او ببندند.

 

 مدیری که گفته می شود سابقه ۳ سال حضور در جبهه را دارد در برنامه اخیر دورهمی گفت :

” عده‌ای جرات کردند وارد عملیاتی شوند که به آن‌ها گفته شده بود، برگشتی در آن نیست. اگر ما بودیم چه کار می‌کردیم، امروز که شرایط کاملا عادی است، جواب آن دل و جرات خارق‌العاده را با سازش‌کاری و منفعت‌طلبی می‌دهیم. اگر دل و جرات بعضی از کارها را ندارین، چرا پست‌هایی را می‌گیرید که انجام وظایفش دل و جرات می‌خواهد، تو که نمی‌تونی بتمرگ خانه‌ات “.

 

ظاهرا این نوع ادبیات برای حامیان دولت خوش آیند نبود و در فضای مجازی جبهه گیری های سختی علیه وی بوجود آمد و حتی کمپین هایی علیه مدیری براه افتاد و برخی این برداشت را داشتند که وی دولت را به سازش کاری متهم کرده است گرچه پس از آن مدیری این مسئله را رد کرد.

 

باتوجه باینکه ادبیات نقد حتی در زمینه طنز نیازمند سازوکار و چارچوب های حساس و بسیار دقیق است که هنرمندانی چون مدیری هم با آن سابقه طولانی در مواردی بدرستی از آن استفاده نمی کنند اما اینهمه حاشیه و جنجال برای دیالوگی که می تواند نقد دولتهای قبل هم باشد جای تعجب است.

 

گذشته از برخی جانبداری های تلویزیون که رسانه ملی تلقی می شود سئوالی که پیش می آید اینست, چرا همه جریان های سیاسی, هنر و هنرمند و حتی رسانه ها را تا زمانی قبول دارند که در خدمت سیاست ها و خواسته های آنان باشد؟!

 

به نظر می آید ظرفیت پائین در انتقادپذیری آنهم در همه جریان های سیاسی مسئله ایست که باید برای آن فکری شود و اگر اینگونه پیش رود شجاعت نقد نه تنها از هنرمندان و چهره های اجتماعی بلکه از رسانه ها که این مهم را تکلیف دارند گرفته خواهد شد.