استان مازندران همچنین با بیش از 3 میلیون جمعیت، یکی از استان‌های پرتراکم کشور به لحاظ جمعیت است، اما با وجود نیروهای عظیم انسانی، سیاسی و همچنین موهبت‌های خدادادی، مازندران همچنان در تراز یک استان توسعه نیافته تعریف می‌شود.

rohani-safar ostani1

 

 

شرق پرس: سفر رئیس جمهور در حالی ۱۹ مهر ماه امسال به مازندران انجام می‌شود که باید از این فرصت به نحو شایسته و مطلوبی بهره برد و نباید زمان را صرف گلایه و انتقاد و مسائلی از این دست کرد.

 

 

 

مازندران به‌عنوان یکی از استان‌های شمالی کشور، مقصد بسیاری از گردشگران و مسافران در ایام مختلف سال است، به‌گونه‌ای که هرساله مطابق آنچه که آمار نشان می‌دهد یا در رتبه نخست و یا در رتبه‌های دوم و سوم تردد مسافران و گردشگران قرار دارد، اما آنچه که مسلم بوده توجه به این نکته است که مازندران بهره‌ای از حضور میلیونی گردشگران و مسافران نمی‌برد.

 

 

حضور مردم مازندران در تمام عرصه‌های سیاسی، انقلابی و مشارکت‌های مدنی از پایبندی مردم این خطه به انقلاب و ارزش‌های اسلامی و ایرانی نشان دارد، به‌گونه‌ای که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ بیش از ۹۵ درصد مردم مازندران در این عرصه مشارکت داشتند.

 

 

مازندران همواره مهد علم و فقاهت و همچنین کانون شکل‌گیری حرکت‌های سیاسی بوده است، به‌گونه‌ای که در حال حاضر بسیاری از فقها و علمای تراز اول حوزه، متولد این خطه هستند و در عرصه‌های سیاسی نیز بسیاری از سیاسیون با نفوذ قبلی و فعلی کشور، مازندرانی هستند.

 

 

استان مازندران همچنین با بیش از ۳ میلیون جمعیت، یکی از استان‌های پرتراکم کشور به لحاظ جمعیت است، اما با وجود نیروهای عظیم انسانی، سیاسی و همچنین موهبت‌های خدادادی، مازندران همچنان در تراز یک استان توسعه نیافته تعریف می‌شود.

 

 

در سال‌های اولیه جنگ، دغدغه مسئولان کشور برای تأمین هزینه‌های اداره جنگ و پس از آن نیز بازسازی مناطق آسیب‌دیده موجب شد تا مازندران نیز مانند سایر استان‌ها دچار عقب‌ماندگی‌های بی‌شماری شود، اما پس از آن بود که برخی از استان‌ها با تکیه بر هدف‌های تعیین‌شده، منابع اعتباری فراوانی را به سمت و سوی خود کشیده، زمینه‌های پیشرفت و توسعه را فراهم کردند.

 

 

مازندران اما به‌دلیل نبود نگاه توسعه‌محوری و همچنین فقدان برنامه جامع توسعه و بالادستی برای تبیین رویکردهای توسعه، با مشکل اساسی روبه‌رو شد.

 

 

این استان زمانی به‌عنوان قطب کشاورزی مطرح شد، اما نتوانست جایگاه خود را در این زمینه تثبیت کند و با وجود اینکه بسیاری از مازندرانی‌ها به شغل کشاورزی یا دامداری مشغول هستند، نبود فاکتورهای توسعه در این زمینه، کشاورزان را وادار به فروش اراضی کشاورزی کرد، به‌گونه‌ای که بسیاری از اراضی کشاورزی تبدیل به ویلا و ساختمان شد.

 

 

این استان شمالی همچنین ظرفیت‌های بکر و طبیعی نیز دارد که در طی این سال‌ها به‌خوبی از آن استفاده نشد و در اثر استفاده نادرست از این ظرفیت‌ها به محیط زیست و طبیعت خسارت‌های فراوانی وارد آمد.

 

 

شاید در هیچ کجای دنیا عمر تکمیل یک پروژه به بیش از ۲۰ سال نرسد، اما تنها در یک قلم احداث آزاد راه تهران ـ شمال بیش از ۲۰ سال است که دستاویز شعارهای سیاسی و کشمکش بین نهادها و دستگاه‌های متولی امر است.

 

 

مسئولان و متولیان استان در گام نخست باید با تعریف پروژه‌های اساسی و تحول‌آفرین در مازندران و درخواست از رئیس‌جمهوری محترم، بر تحقق مطالبات اصرار ورزند تا با تکمیل مواردی از این دست، بخشی از مطالبات اجتماعی مردم در این زمینه پاسخ داده شود.

 

 

نکته دیگری که به‌عنوان گام نخست باید بر آن تأکید کرد، تعریف سند درست توسعه استان در زمینه‌های مورد نظر است، به‌گونه‌ای که این امر هم از طریق نمایندگان دولت، هم از سمت نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و هم توسط صاحبان تریبون، ائمه جمعه و رسانه‌های استان تبیین و تشریح شود تا مردم و به تبع آن سرمایه‌گذاران با فضای توسعه در استان آشنا شوند.

 

 

البته در نظر گرفتن همه عوامل دخیل در این زمینه می‌تواند شائبه بسیاری از منفعت‌طلبی‌های شخصی یا حزبی و گروهی را نیز کم‌رنگ سازد تا شاهد این باشیم که در آستانه سفر ریاست محترم جمهوری به مازندران همه مسئولان، خطیبان، نمایندگان و رسانه‌های مازندران در راستای مطالبات خاص هم‌صدا و هم‌زبان هستند.

 

 

فارس در پایان می نویسد: سفر رئیس جمهور به مازندران و نگاه ویژه وی مطابق آنچه که بارها نوبخت معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و جهانگیری معاون اول از آن سخن گفته‌اند می‌تواند فرصتی تاریخی برای این استان قلمداد شود، به شرطی که عزم جدی مسئولان و سیاسیون استان در این زمینه جزم و اهداف درستی برای دستیابی در کوتاه مدت تبیین شود.