صدا و سیمای مازندران نتوانسته نقش یک رسانه جریان ساز را برای توسعه استان ایفا کند و بیشتر در حد یک رسانه خبری و اطلاع رسانی تقلیل یافته بود حال آنکه انتظار از این رسانه بسیار فراوانتر از وضع موجود است.

niazazari-iraj9

شرق پرس: با انتخاب دکتر سرافراز به عنوان ریس جدید رسانه ملی وبازسازی کادرمدیریتی سازمان مرکزی و شبکه های سراسری آهنگ تغییرات متوجه استان ها شده است که  جناب صادق مقدسی سکاندار صداوسیمای مرکز مازندران گردید.

مرکزی که آقای حمیدی بمدت هفت سال بدون حاشیه  مسئولیتش را برعهده داشت چه آنکه دوران ضرغامی و حمیدی به اتمام رسیده و رسانه ملی شاهد فضای جدید مدیریتی و سیاسگذاری شده است. بررسی نسبت و میزان اثربخشی صداوسیمای مرکز مازندران بر توسعه استان هدف این نوشتار است.

قدر مسلم علیرغم تنوع و تکثر رسانه های گروهی اعم از مکتوب ، مجازی و شبکه های اجتماعی اما تاثیرگذاری صداوسیمای جمهوری اسلامی درجریان سازی و تنویر افکارعمومی بی رقیب است. حتی رسانه ملی به مدد شبکه های فراوان توانسته در مقابل غول های رسانه ای که از آنها به امپراطوری رسانه ای نیز یاد می شود مقاومت و ایستادگی نماید  پس قدرت این جعبه جادویی و حتی شبکه های محلی را نباید از نظر دور داشت. حال پرسش اصلی دوباره تکرار می شود که این رسانه گسترده با این همه منابع نرم افزاری و سخت افزاری چقدر توانسته است درروندهای توسعه استان نقش آفرینی نماید یا جریان ساز باشد؟. حتی باید پرسید صداوسیمای مرکز مازندران در قبال تنگناها و عقب ماندگی های استان  به چه میزان مسوولیت قبول می نماید!

به اعتقاد نگارنده به عنوان یک مخاطب بیرونی و البته کسی که درمدار جریان های رسانه ایی استان قراردارد صدا و سیمای مازندران نتوانسته نقش یک رسانه جریان ساز را برای توسعه استان ایفا کند و بیشتر در حد یک رسانه خبری و اطلاع رسانی تقلیل یافته بود حال آنکه انتظار از این رسانه بسیار فراوانتر از وضع موجود است.

اینکه با انتخاب صادق مقدسی به عنوان رییس جدید شبکه تبرستان تحولی در کارکردها و رفتار رسانه ای مرکزمازندران ایجادمی شود یامرکز به همان سیاق سابق مناسبت گرا می ماند باید صبرپیشه کرد و به آینده دل بست.

ازمدیرجوان و خوش فکر مرکزمازندران که خوشبختانه دارای سابقه مدیریتی حرفه ای در چندپست مرتبط سازمانی بوده است انتظارمی رود شبکه تبرستان را به جریانی سازنده وبالنده برای توسعه استان تبدیل نماید وبا خانه تکانی در مرکز جام جم ساری نقشی موثروکارآمدتردر روندهای استانی ایفانماد.

صداوسیمای مرکز مازندران برای برون رفت از وضع موجود بایدبا نوآوری وخلاقیت بروز شودوجناب مقدسی که پیش از این مدیرکلی طرح و برنامه و نظارت معاونت صدا، مدیرکلی پژوهش‌های رادیو و مدیریت ارتباطات اداره کل روابط عمومی، مدیرکل صدا و سیمای مرکز گلستان و مدیرکل مرکز تحقیقات صداوسیما را عهده دار بوده است به نیکی به نقش نوآوری و خلاقیت در اداره سازمان واقف است وانشاالله مرکز مازندران را به شبکه ای حرفه ای ، خلاق ، یادگیرنده ، چابک ، تعالی بخش، جریان ساز واثرگذار تبدیل خواهد کرد وسرافرازرا از انتخاب خود سرافرازنماید.

ملی سازی ظرفیت ها ،فرصت، مسائل  ومشکلات استان و انعکاس آنها در شبکه های سراسری، تلاش برای همگرایی و وحدت گفتمانی بین کنشگران توسعه ، حذف ملاحظات شهرگرایی در شبکه تبرستان ، بازنگری در رویکردها و برنامه های شبکه ، تقویت فرهنگ بومی و محلی ، مشارکت با دستگاه های دولتی و تشکل های مردم نهاددرایجادشوق آفرینی و شورونشاط اجتماعی.ارتباط مستمر و نهادمند با نخبگان ودانشگاهیان، مسئله یابی  وطراحی  برنامه های انگیزش بخش  برای توسعه استان و حمایت از برنامه ها و طرح های دولت در استان از جمله نکات قابل پیشنهاد صاحب این قلم می باشد.
ایرج نیازآذری