راه برون رفت از وضعیت کنونی بزرگ شدن حجم اقتصاد ملی افزایش تجارت خارجی از نوع غیر نفتی و توسعه مبادلات تجاری حداقل با بازارهای نزدیک و مرز مشترک است

فرامرز درخشنده خبرنگار منفعت طلبی و سیاستهای غلط واردات

 

شرق پرس-فرامرز درخشنده: با گذشت بیش از ۳۸ سال ازپیروزی انقلاب جمهوری اسلامی متاسفانه اقتصاد کشور با یک بیماری مزمن در ابعاد تولید، مصرف، واردات و صادرات روبرو است و اساساً ما یک کشور مصرف کننده تلقی می‌شویم تا تولید کننده، واین امر سبب شود که اتکاء ما به درآمد نفت برای پوشش نارسایی‌ها و کمبود‌ها هر سال بیشتر شود و نفت بشکه بیش ازصد دلار هم نتواند گره از مشکل کشورما باز کند.

 

وقتیکه طی چند سال گذشته دولت و اقتصاد ما به شدت نفتی شده و دولتی که به نفت عادت کرده قادر نیست اقتصاد بدون نفت را تحمل کند و این یعنی یک بحران بزرگ که هیچکس قادر به ارائه راه حل برای آن نیست مصیبتی رادر بردارد که سالها از طریق تریبون های مختلف عنوان میشد.

 

امروز تقاضای کالای داخلی بوسیله کالاهایی پوشش داده می‌شود که سابقه تاریخی واردات را برای آن در کشور ما پیدا نمی‌کنید کالاهایی که به هیچ وجه ضروری نیستند و سیاستهای غلط واردات که ناشی از نگاه توام سوداگری و منفعت طلبی و جبر دولت برای کنترل قیمتهاست هم اینروز‌ها به مشکل کارگران ومردم دامن زده است.

در شرایط کنونی بازار ایران را واردات بی‌کیفیت و فاقد حداقل استاندارد و بعضاً مخل سلامتی به خود اختصاص می‌دهد و این سبب شده که در رقابت قیمتی تولیدکنندگان همین کالا‌ها در حوزه صنعت و کشاورزی مجبور شوند دست به تعطیلی واحد بزنند و کارگر و کارفرما با هم بیکار شوند این در حالی است که سالانه بیش از یک میلیون تقاضای جدید کار به این بازار اضافه می‌شود و دولتمردان نه تنها باید تلاش کنند اشتغال موجود را حفظ کنند بلکه باید تلاش مضاعفی برای تولید این میزان شغل با سرمایه گذاری جدید را در دستور کار قرار دهند در حالیکه هیچ نشانه ‌ای از این نوع تفکر در عمل دیده نمی‌-شود .

امروز جامعه کارگری از سیاست گذاریهای اقتصاد و اجتماعی دولت رنج می‌برد از یک طرف بیکاران در انتظار دستیابی به شغل در صف طولانی قرار گرفته و از هیچ حمایتی در طول ایام بیکاری برخوردار نیستند و از طرف دیگر آنانکه شاغلند هر روز به دغدغه‌هایشان که عمده آن به امنیت شغلی و معیشتی بر می‌گردد اضافه می‌شود.

گرفتاری کارگران در تورم کشور معمایی است که سال‌ها کار‌شناسان اقتصادی هم نتوانستند راهکاریی برای آن بیندیشند وبعنوان یک بیماری مزمن دامن کارگران و اقتصاد را گرفته است و هر زمان که این مقوله، کنترل شده آرامش به اقتصاد برگشته و زمینه فعالیتهای سالم اقتصادی تقویت شده است در غیرآن کارگران که دارای درآمد ثابت هستند بیشترین آسیب را می‌بینند.

نگاهی به روند سالهای گذشته نشان می‌دهد قدرت خرید واقعی کارگران زیر فشار تورم واقعی که بعضاً ملموس است ولی اعلام نمی‌شود به شدت کاهش یافته و کارگران هر سال فقیر‌تر از گذشته می‌شوند.

بارها ازنظر کارشناسان اقتصاد ومتولیان کاروتولید مطرح گردید که راه برون رفت از وضعیت کنونی بزرگ شدن حجم اقتصاد ملی افزایش تجارت خارجی از نوع غیر نفتی و توسعه مبادلات تجاری حداقل با بازارهای نزدیک و مرز مشترک است این فرصت سوزی است که ما این بازار مصرف بالقوه را که سالهاست در دسترس ماست بدلایل مختلف از خود دور کنیم و ظرفیتهای بالقوه ای که میتواند یک انقلاب اقتصادی را برای ما به ارمغان بیاورد نادیده بگیریم.

در این شرایط سخت اقتصاد که نمیگنجد در این مقول اشاره کرد مسئولین و دولتمردان باید نگاه واقع بینانه¬تری از خود نشان دهند تا ملت و کشور ایران بتواند به آنچه شایسته است برسند.

خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی وما رستگار