بنابراین ابتدایی ترین راه حفظ فرهنگ ، تلاش در جهت خالی نشدن جوامع از فرهنگ مادری و ملی است . هر گونه فضای خالی در این مقوله با توجه به کثرت فرهنگهای در دسترس ، با فرهنگی دیگر جایگزین خواهد شد . از روزی که ما آواها و نواها و رسوم منطقه ای و ملی را از تشنگان فرهنگ جامعه ی خود یعنی فرزندانمان دریغ کردیم ، آنها به باورهایی غیر ازما اعتقاد پیدا کردند .

 

baezegarnejad5
شرق پرس: دکتر ایوب برزگر نژاد- در باورهای دینی همگان معتقدیم که شکر نعمت باعث افزایش آن و کفران نعمت مستوجب عذاب و عقوبت خواهد بود . نگاه انسانها در مورد موضوعات مختلف ارتباط مستقیم با تفکر و دیدگاه او دارد . نگریستن به افق دوردست مطمئنا بر نحوه زندگی و قضاوت و تصمیم گیری افراد موثر خواهد بود که منجر به شناخت واقعی تر از زندگی خواهد شد.

 

 

دایره ی دید محدود ، دنیای انسان و جهان بینی اش را محدود کرده و نهایتا میزان بهره مندی انسان از زندگی را کاهش خواهد داد . میزان تاثیرگزاری نعمات الهی بستگی به نوع نگاه دارد و یکی از نگاههای بسیار مخرب در روند زندگی انسانها استفاده ابزاری از یک موضوع و یا یک شیء خاص میباشد.

 

 

نمی توان نظر صریح در پاسخ به این سوال داد که آیا چاقو خوب هست یا بد ؟ بدیهی است از چاقو میتوان برای گرفتن جان و یا برعکس برای بخشیدن جان استفاده کرد . در طول تاریخ و در تمامی عرصه ها استفاده ی ابزاری از سرمایه ها و نعمات الهی تاثیر انکار ناپذیر و خسارت جبران ناپذیری در روند زندگی بشر گذاشته است که مهمترین آن از نظر اینجانب استفاده ابزاری از قرآن کریم در جنگ صفین بوده است که این کتاب شریف و معجزه ی حضرت محمد (ص) وقتی روی نیزه ها قرار گرفت دقیقا در خلاف جهت دستورات قرآنی جامعه ی اسلامی دچار انشقاق شد.

 

از طرفی نیازهای انسانی بصورت غریزی و فطری در ذات انسانها وجود دارد که در زمان مناسب نیاز به برآورده شدن دارد . نمی توان نیازهای روحی و روانی وجسمی را در افراد ازبین برد که اگر این نیازها بصورت صحیح برآورده نگردد قطعا روش و موضوع بدلی جایگزین خواهد شد انسانی که از غذای سالم و رایج محروم شد شکمش را با هرچیزی پر میکند بنابراین نمیتوان با اصل ِ نیاز مقابله کرد بلکه براساس هنجارها بایستی نیازها برآورده گردد.

 

یکی از نیازهای ضروری و بلاشک انسانها ، موسیقی است که با توجه به حالات روحی و اعتقادی و فرهنگ ، در قالبهای خاص ، مورد استفاده قرار می گیرد.

 

موسیقی مرز نمیشناسد و الفبای مشترک تمام ملل و انسانهاست. آثار موسیقی در در نوزادان که قدرت درک و بیان ندارند را  به آسانی میتوان دید که این بیانگر سنخیت موسیقی با روح و روان انسان است.

 

موسیقی در فرهنگ ما ریشه در آداب و باورها و اعتقادات دارد و در کنار کار و تلاش روزانه به صورت یک مجموعه ی در هم تنیده شکل گرفته است . تلاش مردم ما در هنگام کار در زمینها و کارگاهها همراه با آواهای دلنشین ، خاطرات خوشی را ساخته که شنیدن آن آواها در هر زمانی تداعی کننده ی گذشته ی سالم و شاد و همراه با زندکی سالم بوده است.

 

اگر کودکی را بصورت انفرادی و یا جامعه ی نوپا را که عطش شنیدن دارند از فرهنگ و آداب و موسیقی رایج بومی و محلی و ملی محروم سازیم ، مطمئنا این نیاز بصورت غیر معمول جبران خواهد شد. همانطور که ازدواج مانع از فساد جنسی میگردد ، فرهنگ بومی و محلی از فساد فرهنگی و برتری فرهنگ بیگانه جلوگیری می کند.

 

بنابراین ابتدایی ترین راه حفظ فرهنگ ، تلاش در جهت خالی نشدن جوامع از فرهنگ مادری و ملی است . هر گونه فضای خالی در این مقوله با توجه به کثرت فرهنگهای در دسترس ، با فرهنگی دیگر جایگزین خواهد شد . از روزی که ما آواها و نواها و رسوم منطقه ای و ملی را از تشنگان فرهنگ جامعه ی خود یعنی فرزندانمان دریغ کردیم ، آنها به باورهایی غیر ازما اعتقاد پیدا کردند.

 

قطعا خوانندگان گرامی با اینجانب هم عقیده هستند که در هر کشوری برای مقابله با تجاوز  دشمن ، تقویت سربازان و نیروهای آن کشور مهمترین اصل در صیانت و حفاظت از مملکت بوده و هست واستفاده از نیروهای مزدور هیچگاه استقلال و تمامیت هیچ کشوری را تضمین نکرده است و مقوله ی فرهنگ و آداب و رسوم از این قاعده مستثنی نیست و چاره ای جز تقویت باورها و آداب و رسوم و فرهنگ بومی محلی در مقابله با تجاوز و تهاجم فرهنگی بیگانه نداریم.

 

 

قبل از آنکه به آن جوانی که صدای ناهنجار موسیقی بیگانه از چند صد متری که از پخش خودرو اش به گوشمان می رسد ایراد بگیریم ، باید از کسانی ایراد گرفت که در روند تکاملی شخصیت آن نوجوان این قسمت کار را دریغ کردند و محرومش کردند و چون اصل نیاز وجود داشت ، عطش تشنگی اش با نوائی بیگانه و بصورت ناصحیح برطرف  شد.

 

هر ایرانی وظیفه دارد فارغ از هر سطح علمی و شخصیت حقیقی و حقوقی در جهت تثبیت و ارتقا فرهنگی خود تلاش کند اما نقش رسانه در حمایت و یا مسکوت ماندن این تلاشها بسیار موثر خواهد بود . فرهنگ ملی به مانند تنه درخت است که ریشه هایش فرهنگ اقوام مختلف است خشکاندن ریشه نتیجه اش از بین رفتن این تنه ی زیبا خواهد بود.

 

لذا ضرورت بازنگری و تغییر نگاه به موسیقی و فرهنگ بومی و محلی و ملی جهت آشتی نسل آینده با آداب و فرهنگ اجدادی در جهت  تداوم حیات فرهنگی امری اجتناب ناپذیر خواهد بود.

دکتر ایوب برزگرنژاد – جراح و فوق تخصص پیوند کلیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران