دولت جمهوری اسلامی ایران باید براساس برنامه‌های از پیش تعیین‌شده، تا پایان برنامه چهارم، 30 درصد از نیازهای درمانی و بهداشتی کشور را از طریق صدور کالای خدمات پزشکی و توریسم درمانی فراهم می‌کرد.

 

 

gardeshgariبرگزاری کنفرانس بین‌المللی گردشگری سلامت دریچه جدیدی در صنعت توریسم است تا ایران بتواند خود را به رقبایی چون هند، روسیه، ترکیه و اردن و مالزی برساند و با ایجاد تدابیر مناسب، سهم بزرگی در بازار توریسمِ درمانی منطقه داشته باشد.

 

 

 

شرق پرس:  نخستین کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو (Economic Cooperation Organization)، از امروز تا ۳۰ مرداد در رامسر عروس شهرهای مازندران برگزار می‌شود.

 

 

استان مازندران در نگاه اول برای هر توریسم و گردشگر، یک سرزمین رویایی، خیال‌انگیز و تفریح‌گاه مهم است، اما برای آنها که به حکمت این داده‌های الهی توجه می‌کنند، سرشار از نعمت و فرصت‌ است.

 

 

بی‌تردید، امروزه با توجه به هزینه‌های گزافی که در بخش‌های مختلف گریبانگیر دست‌اندرکاران آن می‌شود، لزوم شناسایی فرصت‌های جدید برای کم‌کردن هزینه‌ها، امری ضروری است و هیچ مجموعه‌ای نمی‌تواند خود را مستثنی بداند.

 

 

در درجه نخست، بهترین دیدگاه برای برون‌رفت از مشکلات، شناسایی داشته‌ها و معلومات است، چه اینکه برای حل یک مسئله سخت ریاضی نیز به دنبال معلومات هستیم تا مجهول را کشف کرده و به نتیجه اصلی یا نزدیک به واقعیت، برسیم.

 

 

دولت جمهوری اسلامی ایران باید براساس برنامه‌های از پیش تعیین‌شده، تا پایان برنامه چهارم، ۳۰ درصد از نیازهای درمانی و بهداشتی کشور را از طریق صدور کالای خدمات پزشکی و توریسم درمانی فراهم می‌کرد.

 

 

این مهم هر چند محقق نشد و در مواردی نیز مسکوت ماند، اما موضوعی نیست که مختص زمان خاصی باشد بلکه در تمامی زمان‌ها می‌تواند به عنوان یک موضوع مهم، مطرح و پیگیری شود.

 

 

اگر بخواهیم نقش جمهوری اسلامی ایران را در گردشگری سلامت جست‌وجو کنیم، نیاز به آمارهای واقعی داریم اما طی سال‌های گذشته هیچ آمار دقیقی در این باره ارائه نشده و هر مسئولی تنها به حدس و گمان اکتفا کرده است، شاید نزدیک‌ترینِ این آمارها، درآمد ۳۵۰ میلیون دلاری در سال ۲۰۱۲ از مجموع۱۰۰ میلیارد دلار درآمد جهان باشد.

 

 

به صورت کلی با وجود ظرفیت‌های مناسب گردشگری سلامت در ایران و با وجود مسافرت بیماران از کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه برای درمان انواع جراحی‌ها و ارتوپدی به ایران، جایگاه کشورمان در گردشگری سلامت، بسیار ناچیز است.

 

 

با این حال، اکنون دریچه جدیدی در گردشگری سلامت گشوده شده است تا ایران بتواند ابتدا خود را به رقبایی چون هند، روسیه، ترکیه و اردن و مالزی برساند و با ایجاد تدابیر مناسب، سهم بزرگی در بازار توریسمِ درمانی منطقه داشته باشد.

 

 

نخستین کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی(ECO) در مازندران، فرصت مغتنمی است تا ضمن رسانه‌ای شدن این رویداد مهم منطقه، قابلیت‌های گردشگری و به‌ویژه گردشگری سلامت، به سایر کشورهای جهان شناسانده شود.

 

 

از جمله قابلیت‌های مهم در گردشگری سلامت مازندران، می‌توان به مراکز درمانی و پزشکی مجهز، پزشکان حاذق، نزدیکی به دریا، بهره‌مندی از هتل‌ها، رستوران‌ها، سواحل زیبا، جنگل، چشمه‌های آب معدنی، رودخانه و آبشارها، گل‌ها و گیاهان دارویی، میوه‌های متنوع همچنین آب و هوای معتدل و مرطوب و منحصربه‌فرد اشاره کرد.

 

 

همه این‌ها نیازمند یک برنامه‌ریزی منسجم و پیگیری و همت جمعی است، برای رسیدن به نقطه مطلوب نباید تنها به برگزاری چنین نشست‌هایی اکتفا کرد، زیرا تجربه نشان داده است که این نشست‌ها هیچ‌گاه هدف اصلی را محقق نکردند، بلکه تنها نقطه آغازی برای رسیدن به آرمان‌هایی است که کارشناسان و برنامه‌ریزان، ساعت‌ها وقت ارزشمند خود را صرف آن کردند.

 

 

باید به این نکته توجه داشت که برگزاری یک کنفرانس چند روزه، نیازمند هزینه‌های جانبی فراوانی است، چه اینکه کنفرانس مذکور نیز با حمایت مالی و معنوی ۱۵ سازمان، در حال برگزاری است و نتیجه این هزینه‌ها باید یک سرمایه‌گذاری بزرگ باشد، اگر غیر از این باشد باید نگاه دیگری به برگزاری آن داشت.

 

 

این نکته نیز نباید فراموش شود که اهداف نشست‌هایی از این دست، به سه بخش کوتاه‌مدت، میان‌مدت و طولانی‌مدت تقسیم می‌شود و انتظار می‌رود پس از حداکثر سه ماه از پایان نخستین کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی، استان مازندران باید به نتیجه مطلوب خود در بخش کوتاه‌مدت برسد و از طریق یک کنفرانس خبری از سوی مدیر ارشد استان، نتایج آن را به اطلاع عموم برساند و آن وقت است که کارشناسان و رسانه‌ها و حتی خود مردم، می‌توانند به برگزارکنندگان این نشست، نمره دهند.

 

 

به امید آنکه با بهره‌برداری اصولی از نعمت‌های خدادادی، گردشگری سلامت بتواند ضمن رفع نیاز امروز، پشتوانه‌ای برای آینده کشور باشد و به امید روزی که نام جمهوری اسلامی ایران در لیست کشورهای مهم هدف گردشگری سلامت، قرار بگیرد.

 آزاده بابانژاد – فارس