سفرالهی و معنوی حج به خاطر عظمت آن و قرب الهی جایگاه ویژه در اسلام دارد. بنابراین اگر حج گزار با آگاهی و هدف خدا خواهی ورود کند،تحول روحی و اخلاقی و پالایش روح و جان را به ارمغان می آورد.

نامه مدیر مسئول شرق پرس به امام جمعه گلوگاه شرق پرس: همه ساله تعدادی از انسان های عاشق به سرزمین وحی شرفیاب می شوند تا در مانور جهانی مسلمین در حج حضور بهم رسانند. سفرالهی و معنوی حج به خاطر عظمت آن و قرب الهی جایگاه ویژه در اسلام دارد. بنابراین اگر حج گزار با آگاهی و هدف خدا خواهی ورود کند،تحول روحی و اخلاقی و پالایش روح و جان را به ارمغان می آورد.

   ز منجلاب هوس گر برون نهی قدمی                       نزول در حرم کبریا توانی کرد

 با عنایت به اینکه شاید این سفر برای بعضی از زائران در طول عمرشان یک بار اتفاق می افتد،با استفاده از تجربیات گذشته ضرورتا چند نکته را عرض می کنم:

۱-زائرین محترم تلاش کنند سوار بر زمان حضور یابند.چون زمان آنچنان سریع می گذرد که اگر برای ایام حضور برنامه ریزی نکنند فرصت های ارزشمندی را به آسانی از دست می دهند.

۲-زیبایی سفر حج زمانی عالی جلوه می کند که انسان قبل از ورود حداقل آگاهی و اطلاعات لازم را بدست آورد و بنابراین حضور در کلاس های آموزشی قبل از سفر را جدی بگیرند و تلاش نمایند حداقل با فلسفه ی مراحل اجرایی آشنا شود.

۳-همواره به این سفر به عنوان یک سفر الهی نگاه کنید که برای انجام تکلیف آمده اید. لذا اگر حاجی به قصد تفریح و استراحت به حج بیاید و عمده وقتش را بر مسائل اجرایی و رفاهی بپردازد از حضور در حرمین شریفین باز می ماند.

۴-چون حج یک سفر جمعی است، تلاش کنید قبل از سفر همراهان شایسته و هم شأن خود انتخاب کنید که موجب افتخار و زینت شوند تا تنش های روحی و اخلاقی به حداقل برسد.

۵-حضور زائران ایرانی در کشوری که زبان آن عربی است ارتباط زبانی را کاهش می دهد.از طرفی اطلاع از قوانین و مقررات و دستورالعمل های کشور عربستان ضروری است،چرا که بسیاری از حوادث،سوء تفاهم ها، روش های برخورد و همچنین عدم آشنایی با آداب و رسوم آنجا مشکلاتی را برای زائران به وجود می آورد و باعث می شود مدیران و نیروهای ستادی در اوج فعالیت های خود ناچارا برای رفع آن وقت گذاری کنند.

۶-پرهیز از سوءظن نسبت به همسفران خصوصا عوامل کاروان و حسن ظن و خوش بینی به دیگران از برترین ارزش اخلاقی وبزرگترین عطیه هاست.

۷-حضور در سرزمین وحی،رسالتی بزرگ بر دوش ما قرار می دهد و باعث می شود چنان عمل کنیم که آیئنه ی تمام نمای شکوه و اخلاص را از قبل تا برگشت از سفر به نمایش بگذاریم.

در ره منزل لیلی که خطرهاست به جان                   شرط اول قدم آن است که مجنون باشی 

امیرخانلو- مدیر حج