محققان می گویند ضرر دود سیگار برای اطرافیان 15 برابر بیشتر است پس به نوعی این آسیب از سنین بسیار پائین به سراغ فرزندان در خانواده ها می آید.

mojerloo

یکی از معضلات جامعه کنونی  اعتیاد جوانان به انواع مواد مخدر (تریاک، کراک، شیشه، حشیش و..)می باشد و بدیهی است که مقدمات اعتیاد با قلیان و سیگار شروع می شود.

.

شرق پرس: خانواده ها از اینکه روزی جوانشان گرفتار اعتیاد شوند نگرانند از طرفی معمولا خانواده ها می گویند دوستان ناباب موجب اعتیاد فرزندانشان شده اند ولی غافل از اینکه علاوه بر دوستان گاهی مواقع خودشان زمینه و بستر آلوده شدن فرزند دلبندشان را نیز فراهم می کنند.
    

وقتی  پدر خانواده هر روز فرزند نوجوانش را برای خرید سیگار به مغازه می فرستند و هر روز آن دستان معصوم بسته ی سیگار را لمس می کند که برایش جذابیت های بسته ی بیسکویت و شیرینی را دارد با خودش می اندیشد همانطوری که محتویات بسته شیرینی خوشمزه و لذیذ است حتما کشیدن سیگار هم لذت بخش است که پدر هر روز هزینه ای را برای آن می پردازد و از اینرو سعی میکند روزی آن را بیازماید.
برخی دیگر از والدین  در جلوی دیدگان فرزندان سیگار می کشند و با ژست و جلوه ای خاص دود سیگار را از دهانشان خارج می کنند و هنرمندی خود را در بیرون دادن دود آن به رخ می کشند ! غافل از اینکه فرزند با تماشای این صحنه آرزو می کند هر چه زودتر بزرگ شود همچون پدر بتواند با مهارت دود را به شکلهای مختلف از دهانش خارج کند.

علاوه بر این محققان می گویند ضرر دود سیگار برای اطرافیان ۱۵ برابر بیشتر است پس به نوعی این آسیب از سنین بسیار پائین به سراغ فرزندان در خانواده ها می آید.
 تجربه نشان داده تنها لذت برای فرد سیگاری چگونگی خارج نمودن دود از دهان می باشد چرا که افراد سیگاری در جاهای تاریک از کشیدن سیگار لذت نمی برند و یا افراد نابینا کمتر سیگاری می شوند.

بعضی از خانواده ها هنگامی که برای تفریح به جنگل می روند بخشی از اسباب تفریحشان قلیان است و بعضاً معتقدند که جنگل بدون قلیان لطفی ندارد !  در کمال تاسف همه اعضای خانواده، پدر و مادر، فرزند جوان همراه با عروس و داماد خانواده مشغول پک زدن قلیان می شوند در صورتی که ایجاد نشاط و تفریح در خانواده راههای بسیاری دارد که از شرح آن در این مجال می گذریم.

ghelyan2

یکی دیگر از عوامل بسیار موثر در شروع اعتیاد در دسترس بودن سیگار و فروش سیگار به صورت دانه ای(نخی) در مغازه ها است. به این سبب یک نوجوان می تواند براحتی با پول تو جیبی اش یک نخ سیگار بخرد ودر جای خلوت بکشد و هر روز این کار را ادامه می دهد و فروشندگان هم معالاسف احساس مسئولیت چندانی در قبال فروش لوازم دخانی به نوجوان و کم سن و سالان ندارند.
چند سالی هست که برای فروش فرآورده های دخانی رسماً پروانه کسب صادر می شود و صاحبان اینگونه مشاغل, فروشگاههای خود را با انواع قلیان و وسایل جانبی آن و تنباکو با طعم های مختلف و ذغال با بسته بندی های زیبا و انواع فندک تزیین می کنند و چه بسا ممکن است در پس این خدمات موارد دیگر دخانیات هم خرید و فروش گردد. این در صورتی است که در بعضی کشورها  حتی تهیه سیگار هم سخت است و این را می توان در صحبت زائرانی که از حج برگشته اند به صراحت دید که فروش سیگار در شهر های مکه و مدینه آزاد نیست.
 

یکی دیگر از آسیب هایی که به اعتیاد جوانان کمک می کند وجود سفره خانه های سنتی در  هر نقطه شهر است که در حال تبدیل به یک اپیدمی در شمال کشور شده است. البته که مسئولین ابتدا باید به فکر شغل عده بی شماری که از طریق این صنوف امرار معاش می کنند باشند چراکه برخورد غیر کارشناسی نیز می تواند موجبات مشکلات بیشتری در جامعه گردد.

در فرهنگ اسلامی سفره مقدس است و آن را برکت خانه می دانستند والدین به جهت احترام اجازه نمی دادند که فرزندشان روی آن بنشینند و یا از روی آن قدم بردارند ولی متاسفانه امروز از این واژه ناخواسته و ناآگاهانه جهت انحراف جوانان بهره برداری می شود و متاسفانه در بعضی از این سفره خانه ها ! فقط قلیان و چای ارائه می شود.
 
در پایان چند توصیه و راهکار پیشنهاد می گردد:

۱-هرگز برای خرید سیگار از فرزندان استفاده نکنید.
۲-در جلوی چشم فرزندان سیگار و یا قلیان نکشید.
۳-فروش سیگار بصورت دانه ای(نخی)مطلقا ممنوع شود و جرائم سختی برای آن در نظر گرفته شود.
۴-نیروی انتظامی و اماکن بر فعالیت سفره خانه ها و مجتمع تفریحی نظارت کامل داشته باشند و قانون منع فروش قلیان در سفره خانه ها دائمی و جدی ادامه یابد.
امیدواریم روزی برسد که کشیدن سیگار در خیابان و مکان های عمومی ممنوع اعلام شود.