منصورعلی زارعی با اصل قرار دادن مسئله فرهنگی در جامعه کنونی گفت: این شهدا گمنام و خوش نامی که ما میزبان عزیزان در استان مازندران بودیم هدایتگران خوبی از فرهنگ, جهاد و شهادت برای ما هستند.

zaree-sari54

 

شرق پرس سرویس سیاسی:  به بهانه حضور شهدای گمنام و خوشنام در مازندران خبرنگار شرق پرس به سراغ یکی از یادگاران دفاع مقدس و از جانبازان جنگ تحمیلی رفت. منصورعلی زارعی متولد ۱۳۴۰ در روستای کیاپی شهرستان میاندورود و فرماندار سابق شهرستان ساری بود که پاسخگوی سئولاتمان بود.

 

 

 

شرق پرس-  جناب آقای زارعی شما پایه و اساس همه پیروزی هایی که از ابتدای انقلاب تا کنون بدست آمد را چه می دانید؟

 

پاسخ در این کشور پس از سالها که جنگ نداریم افرادی بودند و هستند که صادقانه, مظلومانه و دلیرانه جنگیدند که امروز ما در همه عرصه ها به یک سری از موفقیت ها برسیم. بخصوص در حوزه ی فرهنگی چون ماهیت انقلاب ما فرهنگی است و همه هم می دانند که انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود و پایه ی این انقلاب دینی بود.

نگاه ماهم نگاه فرهنگی بود و آن چیزی که باعث پیروزی ما در انقلاب و بعد ها در دفاع مقدس  شد و باعث شد که جوانان به سمت جبهه ها بروند تا این پیروزی ها حاصل شود همین مبنای دینی و فرهنگی انقلاب ما بود.

 

اما در خصوص موضوع فرهنگ که باید به آن پرداخته شود. فرهنگ در واقع تعیین کننده همه ی سیاست های یک کشور است پایه و بنیان همه ی کارهای حوزه های مختلف حتی در حوزه های اقتصادی که همه فکر می کنند رقابت بین فرهنگ و اقتصاد نزدیک نیست ولی همه ی جامعه شناسان و اقتصادانان به این معتقدند که پایه و اساس همه ی کارها در یک  کشور فرهنگ آن کشور است. و به اعتقاد بنده اگر اصالت فرهنگی خود را حفظ کنیم در صحنه همیشه پیروز خواهیم بود.

 

در سال های اخیر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آن چیزی که زمینه شد و آن چیزی که بار ها باعث این شد که در دوره های مختلف جامعه امتحانش را پس بدهد فرهنگ جهاد و شهادت است.  فرهنگ آن بسیجی که وارد جبهه می شود عاشقانه و صادقانه کار می کند بدون ریا کار می کند و بدون چشم داشت به امتیازی خاص کار می کند. آثار این روحیه همانی می شود که در جنگ  پل بزرگ و با عظمت بر روی اروند رود ساخته می شود.

 

شرق پرس: شما بعنوان فردی که هم در دوران جنگ مشکلات مدیریتی آن زمان را لمس کردید و هم مشکلات کنونی ناشی از سوء مدیریت را در جامعه می بینید, نسخه موفقیت مدیران و مسئولان را برای فائق آمدن بر بن بست های سیاسی و اجتماعی چه می دانید؟

 

پاسخ: اگر پایه و مبنای کارما فرهنگ ایثار و شهادت باشد مشکلات ما حل می شود. اگر کسی فرهنگ بسیجی داشته باشد اگر فرهنگ جهاد داشته باشد به خصوص در جایگاه هایی که قرار می گیرد در فرصت های حاکمیتی که قرار می گیرد یا از کارگزاران نظام می شود اگر یک نگاهی به فرهنگ و جهاد و شهادت داشته باشد آن وقت در جایگاهی که قرار می گیرد سعی می کند که خود را مطابقت دهد با آن فرهنگ جهاد  و شهادت.

 

 

همین  قدری که فکر کند ” منی که مدیر و نماینده هستم یا اینکه بخشی از کار مملکت را در اختیار من گذاشتند که کار کنم” و نگاهی به شهدا و هشت سال دفاع مقدس داشته باشد و مدیریت جهادی داشته باشد می داند چگونه باید کار را مدیریت کند. می داند چه مقدار از وقت خود را در اختیار مردم بگذارد. می داند که باید بدون ریا کار کند.

 

آن چیزی که متاسفانه در جامعه ما وجود دارد  این است که تعریف کردن از یکدیگر بسیار از فرهنگ جهاد و شهادت فاصله دارد که متاسفانه فرهنگ نهادینه شده است. هر مسئولی اگر نگاهش به شهدا باشد به نفع گروه و جریان خود کار نمی کند.

 

این همه مسائلی که می بینیم در حوزه بی عدالتی  ها و تخلف ها که بعضا پشت سر این ها می بینیم وزیری یا نماینده ای پشت سر این قضیه است این همان است که مسئولین کشور ما از فرهنگ جهاد وایثار و شهادت فاصله گرفته اند. و متاسفانه برخی مسئولین به جای اینکه به فکر خدمت به مردم باشد به فکر خود و بالا بردن سرمایه خودشان هستند.

 

 

شرق پرس- حضور شهدای غواص دست بسته  در این زمان و در جامعه کنونی چقدر می تواند تاثیر گذار باشد؟

 

پاسخ– این شهدا گمنام و خوش نامی که ما میزبان عزیزان در استان مازندران بودیم این ها هدایت گر خوبی از فرهنگ و جهاد شهادت برای ما هستند.

 

 

اگر ما به وصیت نامه این شهدا هم مراجعه کنیم  دفاع از امام که بارها گفته اند: کار برای مردم, دفاع از ارزش های انقلاب, دفاع از امام, دفاع از ولایت فقیه,  و این ها سر لوحه ی کار این عزیزان بود.

 

اگر ما بنا به فرموده مقام معظم رهبری متکی به خودمان باشی و متکی به سرمایه های غنی کشورمان باشیم و جوانان مان را باور کنیم پیروز در میدان هستیم. همان طوری که در هشت سال دفاع مقدس به ما سیم خار دار هم نمی دادند و همین جوانان بودند که با ابر قدرت های جهان جنگیدند.

 

شرق پرس- با تشکر از شما

 

 

سپاسگذارم