مختاباد در پاسخ به سئوالی درباره خانواده می گوید: من مرد زندگی‌‌ام و همسرم به این امر صحه خواهد گذاشت. دو فرزند دختر دارم که در این عرصه موسیقی فعالیت دارند

 

 

 

شرق پرس: سید عبدالحسین مختاباد آهنگساز و خواننده در سبک سنتی ایرانی، متولد ۱ فروردین ۱۳۴۵ در امره مازندران است.

 

 

وی ریاست دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی را برعهده دارد. از معروف‌ترین آثار هنری عبدالحسین مختاباد می‌توان به تمنای وصال و شبانگاهان اشاره کرد.

 

 

mokhtabad16

 

در ادامه گفتگوی باشگاه خبرنگاران را با این هنرمند خوش صدای مازندرانی می خوانید:

 

 

چرا موسیقی و خوانندگی ؟
 
 
من در خانوداه‌ای هنرمند متولد شدم و از فضای موسیقی دور نبودم. پدر‌بزرگم نی میزد و پدرم مداح و شاهنامه‌خوان بود.
 
 
 
 اولین بار صدای شما را چه کسی کشف کرد ؟
 
 
 اولین بار در مدرسه زمانی که ناظم از من خواست که روی سکوی حیاط مدرسه بروم و تصور به تنبیه داشتم ولی از من خواست که مقابل بچه‌های مدرسه اجرا کنم و این اولین اجرای من در حضور مردم بود و گاهی معلمانم از من می‌خواستند که برای آن‌ها آواز بخوانم البته شاگرد زرنگی بودم و این کار برای نمره نبود.
 
 
 
به نظرتون چی شد قطعه «شبانگاهان» ماندگار شد ؟
 
 
 وقتی هنرمندی اثر را می‌سازد به این فکر می‌کند که این اثر خوب باشد و برخی آثار بر حسب اتفاق خوب می‌شود و من برای این اثر هم مثل باقی آثار زحمت کشیدم و شاید من برای برخی آثار که زیاد شنیده و استقبال نشدند تلاش بیشتری کرده‌ام ولی «شبانگاهان» ماندگار شد. 
 
 
با توجه به کنسرت هایی که در کشور های مختلف برگزار کردید،چقدر توانسته اید موسیقی ایرانی را به دنیا بشناسید ؟
 
 
 در حد توان و به صورت فردی تلاش‌هایی داشته‌ام اما این امر نیاز به حمایت دارد و مستلزم یک پشتوانه و برنامه‌ریزی است و در این راه تلویزیون و رسانه‌ها می‌توانند نقش مؤثری داشته باشند با این حال ما از پوشش‌دهی کنسرت‌ها و پرداخت و معرفی مشاهیر موسیقی مثل جلیل و شهناز محروم هستیم.
 
 
 
 یک خاطره از کنسرت هاتون و واکنش مردم از اجراهاتان ؟
 
 
مردم استقبال را همیشه داشته اند ولی گاهی تصور می‌کنم شاید اجرا برایشان کسل‌کننده است ولی به محض اتمام اجرا درخواست تکرار دوباره دارند.
 
 
 
از اجرایی که در جشنواره ی جهانی جشن خلقت برایمان بگید ؟
 
 
جیم:این جشن مجمع مذاهب جهان و اصلی‌ترین کمپین مبارزه علیه جرج بوش و تونی بلر بود کسانی که می‌خواستند جنگ عراق را به بیراهه بکشانند و در واقع در این کمپین بخش انجمن موسیقی اسلام اصلی را بر عهده داشتیم که شعر «تمنای وصال» با نمادی از اشتیاق ظهور امام زمان است در فضای صلح و عدالت قرار گیرد.
 
 
 
شما علاوه بر هنر در سیاست هم وارد شدید، بزرگترین هدفی که شما را به شورای شهر کشاند ؟
 
 
شورای شهر یک نهاد اجتماعی است و شعار من «باید تهران را به شهری فرهنگی و هنری تبدیل کنم» و معتقدم این ادعای خارج از توان نیست و ظرفیت‌هایی که وجود دارد باید به شکلی هدایت شود که شورای شهر یک نهاد نظارتی و اجرای امور به دست هنرمندان باشد.
 
 
در مورد نگارخانه ای به وسعت یک شهر بیشتر توضیح بدبد ؟
 
 
طرح نگارخانه‌ای به وسعت یک شعر ایده بسیار خوبی بود که به اجرا گذاشته بود و توانست ظرفیت هنری کشور را در معرض دید عموم مردم قرار دهد.
 
 
 
سیاست یا موسیقی، کدامش دغدغه ی اصلی شماست ؟
 
 
دغدغه همیشگی من در موسیقی بوده و هست الان در حال تنظیم آلبوم جدید و برنامه‌ریزی کنسرت هم هستم.
 
 
ارتباط نسل جوان با موسیقی را چگونه می بینید ؟
 
 
مشکل جوانان ما این است که سودای شهرت دارند در حالیکه اگر در این عرصه با نگاه علمی وارد شوید موفقیت بیشتری کسب خواهید کرد و برای تولید آلبوم و فروش کم آن باید گفت بحث کپی‌رایت معضلی است که گریبان موسیقی‌دانان را گرفته و سرمایه گذاری در این عرصه را برای تهیه‌کنندگان مشکل کرده است.
 
 
خانواده در نگاه عبدالحسین مختاباد ؟
 
 
من مرد زندگی‌‌ام و همسرم به این امر صحه خواهد گذاشت. دو فرزند دختر دارم که در این عرصه موسیقی فعالیت دارند و در نسبت به آن‌ها گفته‌ام که زرق و برق عالم هنر شما را به خود مشغول کنند و اگر هنرمند کار خود را به درستی انجام دهد می‌تواند زندگی خوب و حتی به ثروت دست پیدا کند.
 
 
 
جایگاه فرهنگ در رسانه ی ملی ایران در چه رده ای است ؟
 
 
 باید تعامل رسانه و هنرمندان بیشتر شود، اگر بخواهیم طبق فرمایش رهبری از این گردنه سخت فرهنگی عبور کنیم، باید به دور از اختلافات شخصی و جناهی به تقویت نمایش چهره هنر و هنرمند پردازیم. فرهنگ کشور مثل درخت نخلی می‌ماند که اگر شاخه‌هایش را کوتاه کنی دیگر ریشه‌ها معنای پیدا نمی‌کند. امروز شاخه‌ها و سر فرهنگ ما نخبگان و هنرمندانمان هستند که به حاشیه راندن آن‌ها ضرر بزرگی را در پی دارد.